Rolls-Royce Cullinan Black Badge – Luxus i na výlet do přírody – test

Zákazníci nejluxusnějších značek mají také rádi adrenalin a na výletě do přírody nehodlají slevit ani píď ze svých nároků na pohodlí. Tak prezentovala značka Rolls-Royce uvedení SUV do svého portfolia. Nedávno udělala další krok od tradičního pojetí k modernímu. Rozšířila nabídku o speciální edici Black Badge.

Rolls Royce Culinnan (3)

Cullinan dostal jméno podle největšího dosud objeveného diamantu, který zdobí britské korunovační klenoty. Světu se představil v roce 2018 a předtím prošel důkladnými testy v extrémních terénních podmínkách. Designéři i konstruktéři jej prezentovali jako od základu nově postavený autentický vůz s moderním designem a možnostmi individualizace, které vyžadují nejnáročnější zákazníci. Ovšem automobilka už od počátku jasně definovala, že to budou lidé mladší, s dynamičtějším přístupem k životu. A Black Badge tento přístup jen potvrzuje.

Speciální edici Black Badge automobilka nabízí hned u několika modelů a zároveň prezentuje i jeho motto „král noci“. Nenechte se ale mýlit, neznamená to, že vůz bude jedině v černé barvě. U testovaného vozu to tak sice bylo, nicméně zákazníci mají na výběr 44 tisíc! barev, z nichž si mohou vybírat. Pokud ale hledáte nějaké zásadní odlišení, pak je to přední mřížka, která je vyvedena v černo-chromovaném designu. Také tradiční soška Spirit od Ecstasy je v černém chromu, stejně jako dvojité „R“ v emblému. A našlo by se i více důvodů, proč je v názvu této edice právě „černá“. Pojďme se ale podívat přímo na testovaný vůz.

Rolls Royce Culinnan (5)

Cullinan je opravdu velký. Tak velký, jak vypadá na fotografiích. Má dveře otevírané protisměrně, tak jak je u Rolls-Royců zvykem. Okna jsou lemovaná černými lištami ve vysokém lesku, přední světlomety mají současný charakteristický obdélníkový tvar. Zadní střešní spoiler uzavírá záď tak, aby nepůsobila příliš hranatě. Když odemknete dveře, sníží se podvozek automaticky o čtyři centimetry. Nástup do kabiny je tím o něco snazší, i když pořád je dost vysoko. Snaha zavřít dveře pomocí vnitřního madla je zbytečná – nedosáhnete tam. Za tím účelem je po ruce tlačítko, jímž se dveře automaticky zavírají. Uvnitř čeká dokonalé černé obložení z uhlíkových vláken, které vytváří trojrozměrný efekt. Zajímavostí je, že se zpracovává ručně a celý proces trvá tři týdny, než povrch získá zrcadlově hladký vzhled. Strop imituje hvězdnou oblohu pomocí optických vláken, jichž je 1344. Občas i některá hvězda spadne, v optické simulaci je totiž zařazeno i osm zářivých světel, která čas od času přeletí nad hlavami.

Přístrojový štít obsahuje tři velké kruhové ukazatele, ve stejné rovině je na vrcholku středového panelu zabudovaný velký displej infotainmentu. Moderní řešení je zkombinováno s tradičními prvky, bez nichž si Rolls-Royce lze jen těžko představit – táhla pro otevírání průduchů klimatizace či půlkruhy pro nastavení teploty. Na středové konzole je pak kruhový volič pro ovládání infotainmentu, volant je multifunkční – tady je zase patrné zařazení nejmodernějších technologií. Líčit pohodlí robustních kožených sedadel by bylo nošením dříví do lesa, musíme se ale zmínit o řešení druhé řady sedadel, kde má každý pasažér svůj výsuvný stolek a rovněž displej, přes nějž je možno ovládat některé funkce, například média či klimatizaci. Hlavně se dá ale k němu připojit osobní mobilní zařízení. Pokud se posádka nechce jen dívat z okna, v zavazadelníku se skrývají elektricky ovládaná sedadla, která umožní sledovat přírodní krásy v otevřeném prostoru.

Rolls Royce Culinnan (6)

Teď se ovšem soustředíme na motor, kterým je dvanáctiválec o objemu 6,75 litru. Poskytuje výkon 600 koní a disponuje mohutným točivým momentem 900 Nm. (Ve verzi Black Badge je to o 29 koní a 50 Nm víc než u běžného modelu.) Hnací sílu přenáší na kola osmistupňová převodovka ZF, poháněné jsou obě nápravy. Jízdu bokem od takového auta pochopitelně nečekáte, vždyť na délku měří 5,3 metru, nicméně z nuly na stovku akceleruje za pět sekund. Zvládne opravdu extrémní terénní překážky, což už osvědčil několikrát v praxi na náročných expedicích. Na středové konzole také nepřehlédnete tlačítko Off-Road či ovládání funkcí vzduchového odpružení. Přesto svým založením vyžaduje od řidiče respekt, a i když volant je do ruky tak akorát a s kabinou cítíte poměrně slušné propojení, nejezdí se s ním jako s běžným autem. Ticho v kabině je téměř posvátné, akcelerace hladká, jen musíte bedlivě sledovat tachometr. Za pár vteřin se totiž ocitnete zcela mimo veškeré rychlostní limity, aniž si toho vůbec všimnete. Spotřeba mezi 18 a 19 litry na 100 kilometrů v redakčním testu za takové svezení není vůbec špatná.

Ovládání vám maximálně ulehčuje plejáda asistenčních systémů, mezi něž patří varování před chodci i před zvěří, a to ve dne i v noci. Systém kamer zprostředkuje panoramatický přehled o okolí vozu či asistenci pro jízdu v pruhu i předjíždění. A samozřejmě nechybí Wi-Fi hotspot pro mobilní telefony či tablety posádky.

Cenu takového vozu, jakým je Rolls-Royce Cullinan Black Badge, se samozřejmě jen tak jednoduše nedozvíte, protože škála personalizací a modifikací je tak široká, že žádný vůz vlastně není identický s jiným. Odhaduje se, že cena by mohla být v základu včetně daně něco přes devět milionů korun.

 

 

 



Facebook

Nejčtenější

Nahoru