BMW X3 – Třetí generace v plné polní – test

Značka BMW používá pro své kompaktní vozy na zvýšeném podvozku zkratku SAV, neboli Sports Activity Vehicle. Třetí generace modelu X3 sahá ke sportovním liniím, jak jen je to u tohoto typu karoserie možné. Zostřené rysy ale nejsou jedinou změnou. Model, který má na svém kontě více než půl druhého milionu vyrobených kusů, sází také na nejmodernější technologie.

BMW X3 (3)

Ačkoliv se rozměry příliš neodlišuje od předchůdce, změnily se proporce. Prodloužil se rozvor a dlouhá kapota ještě víc zdůraznila krátký přední převis. Upravené tvary světlometů, stejně jako hranaté šestiúhelníkové mlhovky, které vystřídaly dosavadní kulaté svítilny, dodaly dravější výraz. Ledvinky jsou vysoké a masivní, navíc mají trojrozměrný efekt, který už známe z modelů řady 7 a 5.

V kabině najdete rovněž několik šestiúhelníků, nejvýrazněji je to vidět na středovém panelu, kde se do tohoto tvaru skládají výdechy klimatizace a její ovladače. Podobné je to s přístrojovým štítem, v němž se zobrazují virtuální ukazatele. Automatická převodovka se i nadále ovládá pomocí známého joysticku. Na středové konzole pak najdete už jen kruhový volič pro ovládání systému iDrive. Ten už má stejně jako jiné nové modely značky ovládání pomocí gest. Tahle novinka chce trochu cviku, musíte si najít správnou vzdálenost od monitoru a vhodné místo, před nímž budete pohyb provádět. Víc než pro řidiče je to zábava pro spolujezdce a dost možná i příprava na zcela autonomní jízdu, při níž volant a tlačítka víceméně postrádají smysl.

BMW X3 (7)

Pohodu v kabině staví X3 mezi prioritami zákazníka hodně vysoko. Počínaje ambientním osvětlením nebo sofistikovaným osvěžovačem vzduchu a zdaleka nekonče sedadly, která mohou být nejen kompletně elektricky ovládaná s možností uložení nastavení do paměti, ale mají také výsuvný sedák a jejich vyhřívání se automaticky zapíná, pokud teplota klesne pod určitou hranici. Podobné je to s volantem, který rovněž začne hřát. Tuto funkci můžete samozřejmě i vypnout. Ani cestující v druhé řadě nepřijdou zkrátka, k dispozici jsou opěradla s nastavením úhlu sklonu a možností sklopení ze zavazadelníku. Ten pojme 550 litrů nákladu a se sklopenými sedadly se tento prostor rozšíří až na 1600 l. Stejně jako v řadách 7 a 5 má X3 také displej pro dálkové ovládání, na němž si už doma můžete přečíst, že auto je dobře zamčené nebo kolik paliva zbývá v nádrži.

Nová generace X3 se představila s dvěma naftovými motory, čtyřválcovým o výkonu 190 koní a třílitrovým šestiválcem s výkonem 265 koní. Vybrali jsme si ten silnější. Slabší motorizace pak přicházejí do nabídky o něco později. Sluší se dodat, že BMW nabídne X3 i s pohonem pouze zadních kol, a to ve spojení s benzínovou motorizací 20i. Jinak je ale tento model vždy postaven jako čtyřkolka s osmistupňovým automatem.

Testovaný motor zvýšil oproti předchůdci výkon o sedm koní, nárůst točivého momentu je ale razantnější, a to o celých 80 Nm na výsledných 620. Zátah tohoto motoru je masivní, převodovka řadí excelentně a o údaji zrychlení z nuly na stovku za 5,8 sekundy nemusíte ani na chvilku pochybovat. O to překvapivější byla spotřeba 7,5 l/100 km, a to v zimě, při častém využívání topení a vyhřívání sedadel a bez omezení co se týče jízdního stylu. Uváděná kombinovaná spotřeba je pak 5,7 l/100 km. Ostatně máte na výběr, jak moc chcete palivo šetřit. Styl jízdy ovlivníte nastavením režimu v rozmezí Eco Pro, Comfort, Sport a Sport+. Ten nejúspornější sice znatelně sníží odezvu na plyn, auto ale pořád zůstává svižné, jen vás víc drží v pohodovém stylu. Pro běžnou jízdu je nejlepší Comfort, na okreskách vás to ale bude svádět ke sportovním režimům, kdy máte nejen pocit větší nadvlády nad autem, ale také vás potěší svižné reakce převodovky.

Pro jízdu mimo silnice je připraven asistent pro rozjezd do kopce a pro sjíždění prudkých svahů. Terénu se bát nemusíte, protože X3 je docela vysoko posazená, světlá výška je 204 mm a nájezdové úhly má vpředu 25,7 a vzadu 22,6 stupňů. Nástup tím ale není nějak ztížený, i když je hrana o trochu výš, než je teď obvyklé například u městských crossoverů. Oceníte ochrannou lištu, která brání zastříkání prahů, obavy o čisté nohavice jsou tedy zbytečné. Brodivost 500 mm slibuje i trochu adrenalinu pro ty, kdo si chtějí s X3 vyrazit do přírody. Jinak se ale nemusíte zříkat ani sportovní jízdy – jednak je k dispozici příplatkový sportovní podvozek, a potom rozložení hmotnosti 50 na 50 zaručuje dobrou stabilitu i v ostře projetých zatáčkách.

Jak už bylo řečeno, automobilka využila pro nový model veškerých svých nejnovějších asistenčních systémů, které teď prezentuje pod názvem Personal CoPilot. Jedná se o formu poloautomatizovaného řízení od adaptivního tempomatu po ochranu před boční srážkou. Zahrnuje také systém výstrahy při odbočování vlevo či před vozy, které přijíždějí v protisměru a příčně zezadu. Parkování ulehčí trojrozměrný pohled na okolí vozu, který můžete přenášet přímo do svého telefonu. Integrovaná SIM karta umožní mimo jiné i propojení s asistenčními a záchrannými službami. Veškeré informace a propojení se systémy zobrazuje velký barevný monitor s výbornou grafikou. Před faktem, že auta stále víc přebírají práci řidiče, budeme těžko strkat hlavu do písku, v nové X3 jsou ale zásahy asistentů logické, dobře synchronizované a neotravují vás, když si chcete jízdu pořádně užít. A takových možností máte s tímto autem víc než dost.

Testovaný model:

BMW X3 xDrive 30d

motor:  vznětový šestiválec 2993 cm3

výkon: 195 kW/265 k při 4000 ot./min.

točivý moment:  620 Nm při 2000 – 2500 ot./min.

rozměry:  délka 4708 mm, šířka 1891 mm, výška 1676 mm

rozvor náprav: 2864 mm



Facebook

Nejčtenější

Nahoru