První terénní – Seat Ateca – test

Obliba vozů SUV roste raketovou rychlostí stejně jako počet prodaných kusů. Auta s vyšší karoserií a podvozkem tudíž přibývají v nabídkách automobilek jako houby po dešti. Loni tyto řady rozšířil model Ateca. První terénní vůz, který má španělské srdce, a na přídi známé „S“. Čekáte na první jízdy se Škodou Karoq? Máme pro Vás test vozu, který se vyrábí ve stejné továrně.

Seat Ateca (8) velká

Pochází ze Španělska, v rodném listu má ale místo narození Kvasiny. To mu ale nijak nebrání, aby vyzařoval aktuální DNA značky a rovněž dostal jméno Ateca, což je název vesnice ležící na Pyrenejském poloostrově. Jeho vzhled byl propracován do posledního detailu pod vedením šéfdesignéra značky, Alejandra Mesonera-Romanose. Jeho hlavním rysem má být napětí, které vyvolávají ostré linie ve spojení s výraznou muskulaturou. Velkým dílem tento záměr naplňuje přední maska, ostré hrany světlometů a přední nárazník s mohutnou ochrannou lištou. Profil a záď už se tváří o poznání nenápadněji, z boku ale upoutají pozornost výrazná kola.

Uvnitř auta na vás čeká interiér méně emotivní, přestože hodně přidal k tradičnímu purismu aktuálních seatů. Palubní deska působí hodně vzdušně a jednoduše, uprostřed ale zabírá velký prostor displej infotainmentu s velkými výdechy klimatizace po bocích, to celé zasazeno v silném lesklém rámečku. Středový panel obsahuje minimum tlačítek, dále na konzole mezi řidičem a spolujezdcem pak ale najdete další ovladače – počínaje startovacím tlačítkem přes elektrickou parkovací brzdu a vypínač start/stop systému ke kruhovému ovladači offroad systému.

Seat Ateca (4)

Velmi dobře hodnotíme ergonomii. Výška prahů je optimální pro pohodlné nastupování a šířka zase tak akorát, abyste si o ně neotřeli nohavice, výška sezení je zase vybalancovaná pro dobrý výhled. Sedadla sice vypadají dost široká, mají ale výrazné boční vedení a snadno v nich hledáte vhodnou polohu. Místa nad hlavou je dostatek, na zadních sedadlech netrpí kolena a nohy sem složíte naprosto pohodlně. Na délku měří 4,36 metru, takže je dost kompaktní na pohodlné manévrování, o to víc překvapí rozměrný zavazadelník, který má objem 510 litrů, resp. 485 l u verzí 4Drive, tedy s pohonem všech kol. Zadní sedadla jsou sklopná a můžete s nimi manipulovat přímo z kufru, což se hodí při nakládání předmětů nepravidelných nebo větších rozměrů.

Nabídka motorizací je pestrá, my jsme si však do testu vybrali vrcholný dvoulitrový diesel, který se pojí s automatickou sedmistupňovou převodovkou DSG a s pohonem všech kol. Ten zajišťuje vícelamelová mezinápravová spojka Haldex páté generace. Spojení motoru a převodovky v této specifikaci je u koncernu celkem časté, a proto jsme mohli srovnávat s projevem u jiných modelů. Motor neprojevuje obzvláštní nadšení pro větší akceleraci a libuje si spíš v klidnější jízdě, i když má výkonu dost a dost. Neprojevuje se zrovna tiše, ve vyšší rychlosti je to ale o poznání lepší. Během redakčního testu si řekl o průměrných 8,3 l/100 km, podle oficiálních údajů by pak měl v kombinovaném provozu spotřebovat 5,3 l/100 km.

Věnovali jsme zvýšenou pozornost voliči offroad jízdních režimů, což si první terénní vůz značky určitě zaslouží. S Atecou jsme již v terénu jezdili, takže víme, že zdolá lesní cesty úplně snadno, nebojí se ani nástrah offroadového polygonu. Nabízí režim Snow, kromě něj je na výběr ještě Offroad pro terén, oba tyto módy jsou určeny jen pro pohon všech kol. Jinak tu ale máte stejně jako Ateca s pohonem 4×2 i režimy Normal, Sport, Eco a Individual. Čtyřkolka má navíc ještě asistent pro sjíždění prudkých svahů.

Ateca nabízí kromě slušných terénních schopností také chytré asistenty, například pro jízdu v koloně až do rychlosti 60 km/h. Využívá adaptivní tempomat a schopnost jízdy v pruhu, nouzové brzdění rozpoznává vozidla i chodce. Upozorňuje na vozidla v mrtvém úhlu, hlídá auta, která nevidíte při couvání z parkoviště, rozpoznává dopravní značky. Funkci parkovacího asistenta doplňuje prostorový kamerový systém, který auto zobrazí i z ptačí perspektivy. Velmi účinný může být i asistent pro stav nouze, kdy v případě, že řidič nereaguje např. z důvodu indispozice, pokusí se ho nejprve vzbudit akustickým signálem, následuje krátké přibrzdění a potom úplné zastavení a zapnutí blinkrů a zatažení elektronické parkovací brzdy. Nezbytností moderních vozů je dobrá konektivita, kterou zajišťuje systém Easy Connect ve spojení s Full Linkem, který připojuje prakticky všechny typy chytrých telefonů.

Testovaný model:

SEAT Ateca 2.0 TDI 4Drive

motor:  vznětový čtyřválec 1968 cm3

celkový výkon: 140 kW/190 k při 3500 ot./min.

točivý moment:  400 Nm při 1750 – 3250 ot./min.

rozměry:  délka 4363 mm, šířka 1841 mm, výška 1611 mm

rozvor náprav: 2630 mm

 



Facebook

Nejčtenější

Nahoru