Rozhodování mezi těmito dvěma způsoby financování patří v Česku k nejčastějším otázkám běžných řidičů i firem. Abychom ukázali rozdíly v celkových nákladech, vycházíme z příkladu SUV Škoda Kodiaq s ceníkovou cenou 1,46 milionu korun. Podle dat společnosti Driveto patří právě tento model v roce 2025 mezi nejpopulárnější vozy na českém trhu a tedy dobře ilustruje aktuální preference řidičů.

Kolik stojí tři roky s novým vozem?
Operativní leasing na tři roky s ročním limitem 20 tisíc kilometrů vychází na měsíční splátku přibližně 15 125 korun s DPH, tedy celkem zhruba 544 500 korun. V ceně jsou zahrnuty všechny zásadní položky – pojištění, servis či dálniční známka, takže klient platí pouze fixní částku.
Při koupi vozu je třeba kromě pořizovací ceny počítat s dalšími náklady. Za tři roky to znamená přibližně 90 tisíc korun za pojištění, 24 tisíc korun za servisní prohlídky a asi 73 tisíc korun v případě financování úvěrem. Největší položkou je ale ztráta hodnoty. V příkladovém modelu lze počítat s průměrným poklesem ceny o 30 procent, tedy o 438 tisíc korun. Celkem tak tři roky vlastnictví vyjdou na přibližně 771 200 korun.
I v případě, že bychom předpokládali 10% slevu na pořizovací cenu, tedy 1,314 milionu korun místo 1,46 milionu, náklady za tři roky by byly zhruba 603 tisíc korun, což je stále o téměř 60 tisíc více než u operativního leasingu.
„Z finančního hlediska představuje koupě vozu vázání velkého množství kapitálu do majetku, který rychle ztrácí hodnotu. Ať už člověk zaplatí hotově, nebo využije úvěr, jde o aktivum s negativní návratností. Pokud k tomu připočteme i úrokové náklady, výsledkem jsou desítky tisíc korun navíc zaplacených bance. Peníze, které by se vložily do auta, přitom mohly být použity efektivněji jinde. Operativní leasing oproti tomu žádnou velkou počáteční investici nevyžaduje a kapitál zůstává volný,“ vysvětluje František Peterka, CEO společnosti Driveto.
Dalším faktorem je volatilita trhu s ojetými vozy. Hodnota auta po třech letech závisí na tržní situaci, technologických změnách i regulacích. Vlastník vozu toto riziko nese sám. V případě operativního leasingu přechází tato starost na leasingovou společnost, která nese riziko budoucí zůstatkové hodnoty.
3 výhody operativního leasingu
1) Operativní leasing nabízí zejména jednoduchost a předvídatelnost nákladů. Měsíční splátka zahrnuje pojištění, servis a další služby, takže nevznikají nepředvídané výdaje. Rozpočet je jasně nastavený na celé období a nehrozí nepříjemná překvapení v podobě drahých oprav.
2) Další výhodou je, že při pořízení auta na leasing není třeba vydávat milionové částky z vlastních úspor. Tato forma financování pomáhá firmám i jednotlivcům s cash-flow. Pro podnikatele je atraktivní i daňová stránka, protože měsíční splátky jsou daňově uznatelným nákladem. Po skončení smlouvy navíc odpadá starost s prodejem ojetiny a vůz se jednoduše vrátí leasingové společnosti.
3) Významným bonusem je i to, že po celou dobu zákazník jezdí novým vozem. Díky délce pronájmu se auto většinou nachází v záruce, je méně poruchové a veškerý servis řeší leasingová společnost. Po třech letech tedy lze snadno přejít do nového modelu s aktuální technologií.
3 výhody při vlastnění vozu
1) Vlastnictví vozu znamená, že můžete jezdit libovolně bez ohledu na limit. U operativního leasingu je vždy stanovený roční nájezd, i když většina leasingových společností umožňuje určitou toleranci a má jasný ceník za případný přejezd. Pro řidiče s nadprůměrným nájezdem tak může být vlastní auto praktičtější.
2) Při vlastnictví sami rozhodujete, jak se o auto budete starat a jak ho budete opravovat či prodávat. U operativního leasingu probíhá při vrácení kontrola opotřebení a existují jasná pravidla, co se toleruje a co už se považuje za poškození. Pokud se auto odře nebo výrazně znečistí, nese odpovědnost nájemce a může být vyzván k úhradě.
3) Po třech letech vám vůz zůstává, můžete ho dál používat nebo prodat. U operativního leasingu se auto jednoduše vrací poskytovateli a vy pokračujete s novým modelem. Pro někoho je to vítaná flexibilita, ale pro jiného může být důležité vlastnit auto jako součást rodinného majetku.
Trend v Česku
Operativní leasing byl ještě donedávna doménou firemních flotil, dnes jej ale stále častěji využívají i soukromníci. Také mladší generace si u auta rychle zvykla na podobný model předplatného, který již znají ze streamovacích platforem.
Zdroj a infografika: Driveto
