Více nehod, méně tragédií: fatálních následků ubylo

Přestože se počet dopravních nehod v Česku meziročně výrazně nemění, jejich závažnost klesá – moderní bezpečnostní systémy dnes často rozhodují o tom, zda nehoda skončí jen škrábancem, nebo tragédií. Podle dat TipCars mají nová auta v průměru čtyřikrát více asistenčních systémů než vozy starší 15 let. Například systém sledování mrtvého úhlu najdeme u 41 % nových vozů, zatímco u aut vyrobených před rokem 2009 se téměř nevyskytuje. Moderní ojetiny však stále častěji nabízejí technologie, které chrání nejen posádku, ale i chodce a cyklisty – a zároveň odpovídají novým evropským bezpečnostním požadavkům.

vyvoj_nehod_a_jejich_zavaznosti

Podle statistik české policie došlo v roce 2024 k 92 217 dopravním nehodám. Ve srovnání s rokem 2014, kdy bylo evidováno 85 859 nehod, se jedná o nárůst o více než 7 %. Přesto mají nehody méně fatálních následků. Zatímco v roce 2014 připadalo na 1 000 nehod v průměru 7,3 úmrtí, v roce 2024 to bylo 4,7 – tedy pokles o 30 %. To je nejméně od začátku systematického sledování v roce 1961. Za tímto vývojem stojí nejen kvalitnější dopravní infrastruktura, ale především vyšší bezpečnost vozidel – ať už nových, nebo mladších ojetin.

Klíčovou roli hrají technologie, které řidiče aktivně upozorňují na nebezpečné situace, udržují vůz v jízdním pruhu, brzdí při hrozícím střetu nebo chrání posádku při nehodě.

Čím víc asistentů, tím méně nehod – a méně stresu za volantem

Mezi chytré asistenty, které dokážou předejít nehodám a pomáhají lépe zvládat krizové situace, patří funkce hlídání mrtvého úhlu, která se nachází u 41 % nových aut, třetiny ojetých vozů vyrobených od roku 2020 do 2025 a jenom u procenta aut starších 15 let. Asistentem rozjezdu do kopce disponuje 53 % nových aut, 42 % ojetých aut vyrobených v letech 2020 až 2025 a méně než 1 % aut vyrobených před rokem 2009.

Senzory a bezpečnostní prvky neslouží jen k ochraně řidičů a spolujezdců, ale zabraňují i kolizím s dalšími účastníky silničního provozu, jako jsou chodci nebo cyklisté. Jednou z těchto funkcí je nouzové brzdění (PEBS), které dokáže zareagovat na objekt před vozidlem dřív než samotný řidič a případně samo začít brzdit. Tímto systémem dnes musí být dle regulace (EU) vybavena všechna nově vyrobená auta. Zařízením, které pomáhá zvýšit přehled řidiče o okolí jeho vozidla, je i 360° monitorovací systém. Využívá ho pětina nových aut a 15 % ojetých aut vyrobených od roku 2020. Aktivní kapotu, která ochrání chodce před nárazem vozidla, má zatím jen 5 % nových aut a 6 % vyrobených po roce 2020. U ojetých automobilů vyrobených před rokem 2009 se ani jedna z těchto funkcí prakticky nevyskytuje.

Zatímco některé technologie chrání posádku při krizových situacích ve vyšších rychlostech, jiné jsou navržené pro usnadnění každodenní jízdy v městském prostředí – tam, kde bývá riziko drobných nehod a stres z manévrování nejvyšší. Mezi nejčastější technologie určené pro městský provoz patří asistent jízdy v koloně, start/stop systém, rozpoznávání dopravních značek, parkovací kamera nebo parkovací senzory.

Nové vozy musí splňovat bezpečnostní standardy

Evropská unie si klade za cíl snížit počet obětí a zranění na silnicích a s tím souvisí i důraz na bezpečnostní výbavu vozidel. Ta se stává nejen doporučeným standardem, ale i legislativní povinností. Od července 2024 je u všech nově registrovaných automobilů podle nařízení samozřejmostí již zmíněný nouzový brzdový asistent, dále například inteligentní omezovač rychlosti, zadní parkovací senzory, detekce únavy řidiče nebo varování při opouštění jízdního pruhu.

Zdroj a foto: TipCars

 



Facebook

Nejčtenější

Nahoru