BMW X3 se představilo už ve čtvrté generaci – první jízda

Národní premiéra nového modelu bavorské automobilky BMW X3 se odehrávala na českých dálnicích a silnicích na trase Praha – Plzeň a dále na Nepomuk. Nejdříve jsme vyzkoušeli model se vznětovým čtyřválcem 20d xDrive, kdy jsme po prvních sto kilometrech komfortní jízdy dosáhli průměrné spotřeby kolem 9 litrů/100 km. Na cestu zpět jsme zvolili benzínovou verzi, ale o tom později.

IMG_20241120_111014_resized_20241127_060718843

Díky modelu BMW X3 vznikl segment středně velkých prémiových SAV. První generace byla představena před 20 lety a odstartovala také nástup inteligentního systému pohonu všech kol BMW xDrive, kterým byl tento model poprvé vybaven. Od prvního uvedení se tato modelová řada po celém světě těší neustálému nárůstu popularity. V roce 2023 se vůz stal nejprodávanějším modelem v celém produktovém portfoliu značky. Celkem bylo zákazníkům po celém světě dodáno již více než 3,5 milionu exemplářů.

Nyní přichází čtvrtá generace v novém designovém stylu exteriéru. Výrazné proporce mají poukazovat na všestrannost tohoto vozu. Karoserie je o 34 milimetrů delší než jeho předchůdce a měří 4755 milimetrů. Je také o 29 milimetrů širší (nyní 1920 mm), což spolu s o 25 milimetrů menší výškou (nyní 1660 mm) vytváří mohutně působící celek. Rozchod kol vpředu je větší o 16 milimetrů (1636 mm) a až o 45 milimetrů vzadu (1681 mm). Rozvor náprav zůstává  nezměněn a měří 2865 milimetrů.

P90580419_lowRes_bmw-x3-set-of-local-

Přední část je působivější díky velké rozdělené masce ve tvaru ledvinek. Volitelná osvětlená maska Iconic Glow, která se vyznačuje osvětleným rámečkem obou ledvinek a je kombinovaná s dynamickým světelným kobercem, efektním způsobem zvýrazňuje nový design. Dalším prvkem je nová struktura vnitřku masky chladiče, kterou tvoří vertikálně a diagonálně uspořádané lamely. Přepracované jsou také dvojité světlomety. Překrývající se světelné zdroje ve tvaru písmene L slouží jako světla pro denní svícení, boční světla a směrové ukazatele. Potkávací a dálková světla zase tvoří společný LED prvek.

Zadní část je navržena tak, aby zdůraznila svalnatý vzhled. Zde najdete velké čisté plochy s malým počtem horizontálních linií. Díky výrazně rozšířeným blatníkům působí záď obzvláště širokým dojmem.

P90580488_lowRes_bmw-x3-set-of-local-

V interiéru je palubní deska tradičně zaměřená na řidiče, zahrnuje plně digitální prohnutý displej, interaktivní lištu, nový volant a sportovní sedadla, a také přepracovaný ovládací panel s novým voličem převodovky. Zároveň se zvětšil zavazadlový prostor jak na délku, tak na šířku a při obsazení všech pěti sedadel nabízí zavazadlový prostor o objemu 570 litrů.

Nabídka pohonných jednotek obsahuje mimořádně hospodárné spalovací motory nejnovější modulární generace BMW Group spolu s plug-in hybridním pohonem s nejmodernější technologií BMW eDrive. Vrcholem nabídky je model M Performance s označením BMW X3 M50 xDrive. Jeho zážehový řadový šestiválec spolupracuje se 48V mild-hybridní technikou, stejně jako čtyřválcové zážehové a vznětové jednotky 20 xDrive a 20d xDrive, které jsou rovněž k dispozici od zahájení prodeje. BMW X3 30e xDrive s plug-in hybridním pohonem přinese delší elektrický dojezd, a to 81–90 km podle cyklu WLTP.

P90580415_lowRes_bmw-x3-set-of-local-

Nejdříve jsme tedy při první jízdě vyzkoušeli vůz se vznětovým čtyřválcem 20d xDrive, který je kromě 48V mild hybridní technologie vybaven také odlehčeným klikovým hřídelem s písty z tvrzené oceli s nízkým třením a grafitovým povlakem pístních kroužků, jakož i počítačem řízeným aktivním olejovým čerpadlem. Technologie BMW TwinPower Turbo, která je základním stavebním kamenem tohoto 2litrového motoru, byla vylepšena. Byla zvýšena účinnost dvoustupňového systému přeplňování a vylepšením prošly také systémy vstřikování paliva common-rail a recirkulace výfukových plynů. Nový agregát dosahuje maximálního výkonu 145 kW/197 k, přičemž nejvyšší točivý moment vrcholí hodnotou 400 Nm.

P90580442_lowRes_bmw-x3-set-of-local-

Na cestu zpět do Prahy jsme dostali vrcholného zástupce modelové řady M50 xDrive, který je vybaven řadovým šestiválcovým zážehovým motorem. Jednotka M TwinPower Turbo o objemu 3,0 litru je taktéž propojena s 48V mild hybridní technikou. Její nejvyšší výkon 293 kW/398 k je přenášen prostřednictvím osmistupňové převodovky Steptronic Sport a inteligentního pohonu všech kol BMW xDrive. Vůz zrychlí z klidu na 100 km/h za 4,6 sekundy.

Nový model se bude vyrábět v továrnách BMW Group ve Spartanburgu (USA) a Rosslynu (Jihoafrická republika), kde bude poprvé vznikat také plug-in hybridní verze nové generace. Právě továrna Rosslyn se stane jediným výrobním místem plug-in hybridního modelu pro všechny světové trhy. Klíčovými trhy budou USA a Německo, následované Itálií, Španělskem, Japonskem, Jižní Koreou, Jihoafrickou republikou, Kanadou a Mexikem, a také zbytek latinskoamerického trhu.

Ceník začíná na 1 217 273 Kč bez DPH.

Zdroj: BMW Foto: Josef Žídek a BMW



Facebook

Nejčtenější

Nahoru