Národní premiéra nového modelu bavorské automobilky BMW X3 se odehrávala na českých dálnicích a silnicích na trase Praha – Plzeň a dále na Nepomuk. Nejdříve jsme vyzkoušeli model se vznětovým čtyřválcem 20d xDrive, kdy jsme po prvních sto kilometrech komfortní jízdy dosáhli průměrné spotřeby kolem 9 litrů/100 km. Na cestu zpět jsme zvolili benzínovou verzi, ale o tom později.
Díky modelu BMW X3 vznikl segment středně velkých prémiových SAV. První generace byla představena před 20 lety a odstartovala také nástup inteligentního systému pohonu všech kol BMW xDrive, kterým byl tento model poprvé vybaven. Od prvního uvedení se tato modelová řada po celém světě těší neustálému nárůstu popularity. V roce 2023 se vůz stal nejprodávanějším modelem v celém produktovém portfoliu značky. Celkem bylo zákazníkům po celém světě dodáno již více než 3,5 milionu exemplářů.
Nyní přichází čtvrtá generace v novém designovém stylu exteriéru. Výrazné proporce mají poukazovat na všestrannost tohoto vozu. Karoserie je o 34 milimetrů delší než jeho předchůdce a měří 4755 milimetrů. Je také o 29 milimetrů širší (nyní 1920 mm), což spolu s o 25 milimetrů menší výškou (nyní 1660 mm) vytváří mohutně působící celek. Rozchod kol vpředu je větší o 16 milimetrů (1636 mm) a až o 45 milimetrů vzadu (1681 mm). Rozvor náprav zůstává nezměněn a měří 2865 milimetrů.
Přední část je působivější díky velké rozdělené masce ve tvaru ledvinek. Volitelná osvětlená maska Iconic Glow, která se vyznačuje osvětleným rámečkem obou ledvinek a je kombinovaná s dynamickým světelným kobercem, efektním způsobem zvýrazňuje nový design. Dalším prvkem je nová struktura vnitřku masky chladiče, kterou tvoří vertikálně a diagonálně uspořádané lamely. Přepracované jsou také dvojité světlomety. Překrývající se světelné zdroje ve tvaru písmene L slouží jako světla pro denní svícení, boční světla a směrové ukazatele. Potkávací a dálková světla zase tvoří společný LED prvek.
Zadní část je navržena tak, aby zdůraznila svalnatý vzhled. Zde najdete velké čisté plochy s malým počtem horizontálních linií. Díky výrazně rozšířeným blatníkům působí záď obzvláště širokým dojmem.
V interiéru je palubní deska tradičně zaměřená na řidiče, zahrnuje plně digitální prohnutý displej, interaktivní lištu, nový volant a sportovní sedadla, a také přepracovaný ovládací panel s novým voličem převodovky. Zároveň se zvětšil zavazadlový prostor jak na délku, tak na šířku a při obsazení všech pěti sedadel nabízí zavazadlový prostor o objemu 570 litrů.
Nabídka pohonných jednotek obsahuje mimořádně hospodárné spalovací motory nejnovější modulární generace BMW Group spolu s plug-in hybridním pohonem s nejmodernější technologií BMW eDrive. Vrcholem nabídky je model M Performance s označením BMW X3 M50 xDrive. Jeho zážehový řadový šestiválec spolupracuje se 48V mild-hybridní technikou, stejně jako čtyřválcové zážehové a vznětové jednotky 20 xDrive a 20d xDrive, které jsou rovněž k dispozici od zahájení prodeje. BMW X3 30e xDrive s plug-in hybridním pohonem přinese delší elektrický dojezd, a to 81–90 km podle cyklu WLTP.
Nejdříve jsme tedy při první jízdě vyzkoušeli vůz se vznětovým čtyřválcem 20d xDrive, který je kromě 48V mild hybridní technologie vybaven také odlehčeným klikovým hřídelem s písty z tvrzené oceli s nízkým třením a grafitovým povlakem pístních kroužků, jakož i počítačem řízeným aktivním olejovým čerpadlem. Technologie BMW TwinPower Turbo, která je základním stavebním kamenem tohoto 2litrového motoru, byla vylepšena. Byla zvýšena účinnost dvoustupňového systému přeplňování a vylepšením prošly také systémy vstřikování paliva common-rail a recirkulace výfukových plynů. Nový agregát dosahuje maximálního výkonu 145 kW/197 k, přičemž nejvyšší točivý moment vrcholí hodnotou 400 Nm.
Na cestu zpět do Prahy jsme dostali vrcholného zástupce modelové řady M50 xDrive, který je vybaven řadovým šestiválcovým zážehovým motorem. Jednotka M TwinPower Turbo o objemu 3,0 litru je taktéž propojena s 48V mild hybridní technikou. Její nejvyšší výkon 293 kW/398 k je přenášen prostřednictvím osmistupňové převodovky Steptronic Sport a inteligentního pohonu všech kol BMW xDrive. Vůz zrychlí z klidu na 100 km/h za 4,6 sekundy.
Nový model se bude vyrábět v továrnách BMW Group ve Spartanburgu (USA) a Rosslynu (Jihoafrická republika), kde bude poprvé vznikat také plug-in hybridní verze nové generace. Právě továrna Rosslyn se stane jediným výrobním místem plug-in hybridního modelu pro všechny světové trhy. Klíčovými trhy budou USA a Německo, následované Itálií, Španělskem, Japonskem, Jižní Koreou, Jihoafrickou republikou, Kanadou a Mexikem, a také zbytek latinskoamerického trhu.
Ceník začíná na 1 217 273 Kč bez DPH.
Zdroj: BMW Foto: Josef Žídek a BMW