Kupujete auto v zimě? Je to dobrá volba

Zimní měsíce jsou obecně částí roku, kdy poptávka po ojetých autech slábne, a navíc i v průběhu zimy kolísá podle aktuálního počasí. „Každoročně vidíme, že když napadne sníh, prodej ojetých aut výrazně klesne. Když sníh roztaje, prodeje se vrátí na průměrnou úroveň zimního období,“ říká Martin Pajer, ředitel společnosti Cebia, která pomáhá lidem prověřovat historii ojetých aut a chrání je tak před podvody.

3991737_print

Lidé se často bojí kupovat auto v mrazech, bojí se náledí a čekají na lepší počasí. Právě v zimě je ale nejlepší doba na pořízení auta „z druhé ruky“. Nejenže lze díky nízkým venkovním teplotám bez pomoci odborníka odhalit spoustu závad, ale také může auto vyjít levněji. Je ale samozřejmě důležité kupovat pouze auto s prověřenou historií, u kterého později nepřekvapí stočený tachometr nebo předchozí havárie či poškození.

Přinášíme 10 důvodů, proč je lepší nečekat na jaro a po ojetém autu se porozhlédnout hned:

1. V lednu a únoru lze pořídit auto levněji. S příchodem nového roku – tedy prakticky ze dne na den – zestárne papírově auto o jeden rok, každý rok má přitom vliv na jeho cenu. V zimě je navíc z důvodu nižší poptávky po ojetých autech možnost vyjednat (větší) slevu. Pravděpodobnost, že o stejný vůz má zájem několik zákazníků, je výrazně nižší a prodejci jsou obecně více otevřeni poskytování slev. Nebývá v roce období, kdy by bylo možné auto koupit levněji než v lednu či únoru. Pokud si chcete pořídit kabriolet či sportovní vůz, platí to dvojnásob. Naopak na jaře auta obvykle mírně zdraží.

2. Můžete si ověřit stav akumulátoru i startéru při nízkých teplotách. Nastartovat auto v mrazu je obecně složitější, neboť při teplotách pod nulou se začne vybíjet baterie, respektive klesá v ní napětí. Pro odhalení špatného stavu baterie a startéru jsou tedy nejlepší právě zimní měsíce.

3. U dieselových motorů si můžete ověřit funkčnost žhavení. U auta na naftu, které je starší než 5 let, dochází postupně ke zhoršení funkce žhavení motoru a právě v mrazu je možné odhalit, jak moc je tato funkce snížená. U starších aut můžete dokonce zjistit, že je potřeba součástky žhavení vyměnit.

4. V zimě při zkušební jízdě můžete lépe odhalit zhoršenou funkčnost ABS systému. Díky zhoršeným jízdním podmínkám v zimních měsících můžete na namrzlé silnici lépe zkontrolovat, zda ABS systém funguje tak, jak má a zda skutečně dochází k automatickému přerušovanému brždění, které chrání proti smyku. Systém ABS může být zásadní pro bezpečnost jízdy a posádky, a to nejen v zimě na kluzkém povrchu, ale také v létě na mokré silnici.

5. V zimě se více projeví zhoršený stav karoserie. Díky nízkým teplotám se v zimě více projeví opotřebení jednotlivých dílů karoserie, tedy například to, zda některý díl opotřebením vrže.

6. V případě aut s náhonem na všechna kola si můžete v zimě lépe ověřit kvalitu systému pohonu všech kol. Ve zhoršených klimatických podmínkách se u některých vozů automaticky spouští pohon na všechna kola. Jakmile tedy jedete ve sněhu či na namrznuté silnici, je větší pravděpodobnost, že poznáte, jestli pohon funguje tak, jak má, nebo jestli některé kolo prokluzuje.

7. V zimě je jednoduší vizuálně zkontrolovat kouřivost motoru. Černý kouř z výfuku nevěstí nic dobrého. Důvodů, proč z auta vane černý či šedivý kouř, může být celá řada, například může docházet ke špatnému poměru vzduchu a paliva při spalování. Může to také ukazovat na špatnou funkci lambda sondy, která určuje, jak má fungovat katalyzátor, který pohlcuje špatné částice, jež vznikají při spalování paliva v motoru.

8. Elektronika vozidla v zimě leckdy odhalí své skryté závady. Centrální zamykání, stahování oken či funkce stěračů. V mrazech a nízkých teplotách máte větší šanci poznat, zda odchází mechanické součástky či elektronika.

9. Také převodovka může v zimě odkrýt vady, které v létě skrývá. Jakmile začne mrznout a auto začne při plynulém pouštění spojky cukat, je to důkazem toho, že převodovka a spojka nejsou v pořádku. Špatnou převodovku lze v zimě poznat i podle toho, že se hůře (více ztěžka) řadí.

10. Zima, respektive náhlé vytopení interiéru vozu, může odhalit drobné praskliny skel. V důsledku teplotních rozdílů může dojít ke zvětšení praskliny a tedy k jejímu snadnějšímu odhalení. V zimě si navíc také ověříte, jak funguje vytápění vozu.

Na co si dát v zimě při výběru ojetého auta pozor! V zimě je snazší skrývat vady na chlazení motoru či na klimatizaci. Drobné vady karoserie se lépe odhalují na čistém vozidle, které v zimě může být i při prodeji znečištěné či pokryté ledem nebo sněhem.



Facebook

Nejčtenější

Nahoru