Audi SQ8 – Sportovně a stylově – test

Modelem Q8 zasáhla značka Audi do segmentu velkých SUV, která koketují s tvary kupé, aby přitáhla pozornost nových zákazníků. Těch, kteří sice mají v oblibě robustní auta, ale také jim záleží na jejich sportovním designu. A v nabídce nesmějí chybět ani verze s vysokovýkonnými jednotkami. Otestovali jsme jednu z nich, SQ8.

Audi SQ8 (1)

Více než pětistovka koní pod kapotou je bezpochyby silný argument, aby nebylo pochyb o sportovních genech verze SQ8. Tento model je staví na odiv už svým expresivním designem. Přední maska má dvojité černé lamely, otvory pro nasávání vzduchu v nárazníku vyplňují voštinové mřížky. Zádi dominuje světelná lišta se širokým černým pásem uprostřed a dvě dvojice chromovaných koncovek výfuků. Za paprsky velkých kol jsou nepřehlédnutelné červené třmeny výkonných brzd a celé to umocňují další černé doplňky.

Také v interiéru najdeme nejeden detail svědčící o zařazení tohoto modelu mezi silniční dravce. Například hned na dolním okraji volantu obšitého kůží a zdobeného kontrastním červeným štepováním. Dekor na palubní desce je karbonový a pozornost přitáhnou i červené bezpečnostní pásy. Palubovka se drží současné moderní architektury vozů se čtyřmi kruhy ve znaku. Středový panel zabírají dva velké displeje umístěné pod sebou. Když toužíte po digitálním detoxu, prostě je vypnete a na panelu vznikne souvislá lesklá černá plocha. Ukazatele v kapličce před řidičem jsou zobrazeny prostřednictvím virtuálního kokpitu v dnes již klasickém pojetí značky Audi.

Audi SQ8 (3)

Vzhledem k rozvoru a délce vozu, která přesahuje pět metrů, nepřekvapí velkorysost vnitřního prostoru. Sedačky řidiče i spolujezdce jsou pohodlné, mají výsuvný sedák a mohou být vyhřívané i ventilované, případně poskytují i masážní programy. Ani vzadu se pasažéři nebudou tísnit. Střecha je sice sportovně svažitá, to ale nijak neomezuje místo na hlavami posádky. Také zavazadelník je mimořádně objemný – pojme 605 litrů nákladu, po sklopení druhé řady sedadel se dá zvětšit až na kapacitu 1755 litrů. Praktická je nákladová hrana ochráněná lištou, při cestách například se sportovním vybavením se budou hodit přepážky pro oddělení zavazadel.

Hlavní zájem se ovšem soustředí na výkonný benzínový osmiválec, který pohání tento rozměrný vůz s hmotností nejméně 2,2 tuny. Jedná se o V8 4.0 TFSI, který poskytuje sílu 507 koní a disponuje točivým momentem 770 Nm. Z nuly na stovku s ním tento obr akceleruje za 4,1 sekundy a pružné zrychlení z 80 na 120 km/h zvládne za 3,8 sekundy. Jak je u této značky obvyklé, maximálka je elektronicky omezena na 250 km/h.

Audi SQ8 (7)

Aby nebyl tento výkonný agregát přespříliš žíznivý, dokáže při klidném stylu jízdy přechodně deaktivovat čtyři válce. Naopak mohutnému výkonu a jeho rychlému nástupu pomáhají dvě turbodmychadla uložená mezi oběma řadami válců, které jsou uloženy v pravoúhlém sklonu. Při akceleraci zaslechnete díky dokonale odhlučněné kabině jen jejich zahučení, naproti tomu výživný zvuk motoru podporuje dvojice elektronicky řízených klapek ve výfukovém systému. Spolupráce motoru s osmistupňovou převodovkou tiptronic je dokonalá. A jak funguje pohon všech kol quattro? V běžném provozu rozděluje mechanický centrální diferenciál točivý moment motoru mezi přední a zadní kola v poměru 40:60. V případě hrozící ztráty trakce se může hnací síla přenášet až ze 70 % na přední nápravu a až 85 % na zadní.

Spotřeba se bude samozřejmě lišit podle stylu jízdy, protože SQ8 dokáže po dálnici rychle a úsporně plachtit, při krátkých jízdách po městě si řekne o větší porci paliva. Během testu jsme zaznamenali hodnotu 11,6 l na dálnici a 18 l ve městě, průměr se za dobu testování ustálil na 13,5 l/100 km. Není to příliš daleko od tabulkami udávané kombinované spotřeby 12,3 l/100 km. Dostatečně velká (85 litrů) palivová nádrž se ovšem na dlouhých cestách bude určitě hodit.

Audi Q8 v základním provedení s třílitrovým dieselovým motorem o výkonu 231 koní začíná s cenou na 1 961 900 Kč. Sportovní SQ8 mělo v době testu bez příplatků cenovku 2 893 900 Kč.

Testovaný model:

Audi SQ8 TFSI

motor:  zážehový osmiválec 3 996 cm3

výkon:  373 kW/507 k při 5 500 ot./min.

točivý moment:  700 Nm při 2 000 – 4 000 ot./min.

rozměry:  délka 5 006 mm, šířka 1 995 mm, výška 1 708 mm

rozvor náprav: 2 998 mm

 



Facebook

Nejčtenější

Nahoru