Hyundai Staria – Chytře a kosmicky – test

Novou Starii nelze přehlédnout. Příď je řešena tak trochu v kosmickém stylu a drží se současné vize automobilky, která slibuje progresivní řešení nejen v designu. Ještě zajímavější je vnitřní uspořádání, které z ní dělá vůz vhodný na dlouhé cesty za dobrodružstvím.

Hyundai Staria (1)

Svažité čelní sklo v kombinaci s širokou maskou chladiče hned na první pohled navozuje dojem lunárního vozu nebo rovnou kosmické lodi. Nezvyklý design mřížky navazuje na velké svítilny, jež vyplňují prostor po bocích. Nepřekvapilo nás, že dotazy kolemjdoucích směřovaly k typu pohonu, auto totiž budí zdání elektromobilu. Nicméně jedná se o vůz s konvenčním spalovacím motorem, k němuž se dostaneme hned po prohlídce kabiny.

Interiér vozu, který je možné využít až pro devět pasažérů, je u testované luxusní varianty sedmimístný. Kromě sedadla řidiče a spolujezdce jsou tu dvě samostatná sedadla v druhé řadě a třímístná řada třetí. Čalounění s ozdobným prošíváním vypadá reprezentativně, sedačky mohou být vyhřívané a ventilované. Sedadla v druhé řadě jsou otočná, což může být praktické nejen pro rodinné stolování nebo improvizovanou pracovní schůzku, ale také například když cestuje větší rodina a rodič chce mít přehled o ostatních členech rodiny. Sedačky druhé řady jsou nastavitelné do relaxační polohy, takže není problém uložit se po delší cestě k odpočinku. Ocenili jsme vysokou variabilitu interiéru, kdy lze sedačky posouvat a nastavovat, aby vnitřní prostor co nejlépe vyhovoval potřebám na cestách.

Hyundai Staria 6

Při manévrování musíte samozřejmě počítat s délkou vozu, která činí 5,25 metru. Výška 1,99 metru umožní pohodlný pohyb cestujících při nástupu a výstupu, vjíždění do podzemních garáží si ovšem vyžádá zvýšenou opatrnost. Obvykle ale umožňují vjezd autům s výškou 2 – 2,1 metru, takže by to pro Starii neměl být problém.

Palubní deska je řešena přehledně, přístrojový štít je nahrazen volně stojícím displejem s virtuálními ukazateli. Infotainment ovládáte přes displej umístěný na středovém panelu. Tlačítka a ovladače fungují celkem logicky, prospěla by jim možná trochu svižnější odezva. Automatická převodovka se ovládá spínači umístěnými vpravo od volantu, a tak je její ovládání pohodlné a snadné. Pro cestující je příjemné množství odkládacích schránek, mezi sedadlem řidiče a spolujezdce je dokonce velká schránka s roletovým zavíráním. Na zataženou roletku je ale bezpečnější neodkládat další předměty, aby při jízdě necestovaly sem a tam po její hladké ploše. Zároveň ale musíme zmínit velmi komfortní naladění podvozku a malé náklony karoserie. Při jízdě má díky tomu posádka stejné pohodlí jako kdyby cestovala osobním vozem. Kromě hladkého překonávání nerovností je dobrá i směrová stabilita při vyšší rychlosti na dálnici.

Hyundai Staria (3)

Staria je k dispozici s dieselovým motorem 2,2 l, přičemž zákazníci mohou vybírat mezi řazením šestistupňovým manuálem, nebo automatickou osmistupňovou převodovkou, která byla také v testovaném modelu. Motor poskytuje výkon 177 koní a maximální točivý moment 431 Nm, který je dostupný už v 1 500 otáčkách. Potěší dobré odhlučnění a snížení vibrací, ohledně logiky řazení automatické převodovky jsme neměli žádné výhrady. Síla motoru je dostatečná i pro rozměrné auto a dokáže ho slušně rozpohybovat i při předjíždění. Samozřejmě požaduje odpovídající množství paliva, během testu jsme zaznamenali hodnoty kolem devíti litrů, což bylo jen o pár desetinek výš, než uvádějí technické parametry.

Pro bezpečnou jízdu je k dispozici několik asistenčních systémů, mezi nimiž nechybí třeba autonomní brzdění nebo sledování mrtvého úhlu. Nás ovšem zaujala vychytávka pro posuvné zadní dveře, která zabrání otevření, pokud se zezadu blíží jiný vůz.

Hyundai Staria je v nabídce od 949 990 Kč, testovaná nejvyšší verze Luxury začíná na 1 449 990 Kč.

Testovaný model:

Hyundai Staria

motor:  vznětový čtyřválec 2 199 cm3

výkon:  130 kW/177 k při 3 800 ot./min.

točivý moment:  430 Nm při 1 500 – 2 500 ot./min.

rozměry:  délka 5 253 mm, šířka 1 997 mm, výška 1 990 mm

rozvor náprav: 3 273 mm



Facebook

Nejčtenější

Nahoru