Nissan představil čtvrtou generaci X-Trailu

Na celém světě se dosud prodalo téměř sedm milionů kusů modelu X-Trail, což z něj činí jeden z nejoblíbenějších rodinných dobrodružných vozů na světě. U nové verze Nissan využil osvědčenou DNA, která se prolíná všemi třemi předchozími generacemi modelu X-Trail: svalnatý design, flexibilní užitné vlastnosti a pokročilé možnosti pohonu všech kol. Nový X-Trail bude k dispozici v pětimístné i sedmimístné konfiguraci.

All New X-Trail 2022 - Dynamic

Hlavním bodem přitažlivosti modelu X-Trail v předchozích třech generacích byl jeho výrazný styl, který působí jistým dojmem solidnosti a robustnosti, aniž by byl agresivní. Exteriér je zvýrazněn charakteristickými designovými prvky, jako je plovoucí střecha a mřížka chladiče ve tvaru písmene V. Přední část je orámována nápadnými světlomety, které jsou jakoby vytvarovány v karoserii předního nárazníku s kombinovanými světly pro denní svícení a blinkry zasazenými podél uzavřené linie kapoty.

Při pohledu zezadu se těsně nad a pod místem, kde je umístěna registrační značka, nachází vodorovná linie, zatímco dělená zadní světla zajišťují široký otvor do zavazadlového prostoru. Pod zadním nárazníkem se klene stříbrný panel, který odráží dobrodružný charakter modelu X-Trail.

All New X-Trail 2022 - Dynamic

Mezi klíčové aerodynamické prvky patří „3D“ deflektory pneumatik ve spodní části předního panelu, aktivní mřížka chladiče regulující proudění vzduchu do prostoru motoru, speciální tvarování A-sloupků, kryty podvozku regulující proudění vzduchu pod vozidlem a jedinečná „vzduchová clona“, která přesně usměrňuje proudění vzduchu z přední části do stran modelu X-Trail.

Nový X-Trail bude druhým modelem v evropské řady Nissanu, který bude vybaven inovativním systémem pohonu e-POWER. Systém  představuje jedinečný přístup k elektrifikaci a nabízí pocit jízdy na elektrický pohon bez nutnosti dobíjení. Poprvé byl představen v Japonsku v modelu Note v roce 2017 a stal se nejprodávanějším vozem, protože zákazníci si oblíbili jeho kombinaci plynulého výkonu bez námahy a bez kabelů.

Systém e-POWER nového modelu se skládá z vysoce výkonné baterie a pohonné jednotky integrované se zážehovým motorem s proměnným kompresním poměrem, generátorem elektrické energie, invertorem a předním elektromotorem o výkonu 150 kW. Díky tomuto pohonnému ústrojí přichází výkon na kola pouze z elektromotoru, což má za následek okamžitou a lineární odezvu na sešlápnutí plynového pedálu. Technologie pro Evropu byla modernizována na 1,5litrový benzinový motor s proměnným kompresním poměrem s konečným výkonem 150 kW (204 k).

Jedinečnost systému e-POWER spočívá v tom, že benzinový motor slouží výhradně k výrobě elektřiny, zatímco kola jsou zcela poháněna elektromotorem. To znamená, že motor může vždy pracovat v optimálním rozsahu, což vede k vyšší hospodárnosti v městském prostředí. Díky čistě elektrickému pohonu nedochází k prodlevě jako u spalovacího motoru nebo tradičního hybridu. Okamžitá reakce přináší pocit vysokého točivého momentu a hbité zrychlení, které usnadňuje předjíždění nebo najíždění na dálnici a dodává větší jistotu.

Nedílnou součástí konstrukce instalace e-POWER je „lineární ladění“, které řídí provoz benzinového motoru a zajišťuje, že se motor otáčí v přiměřených otáčkách vzhledem k rychlosti jízdy, čímž se zamezuje efektu „přetáčení“ tradičních hybridů při prudké akceleraci. Sekundární výhodou je kultivovanost, zajišťující, že motor běží pouze v potřebných otáčkách, což jsou typicky nízké otáčky v městských a příměstských podmínkách.

All New Nissan X-Trail 2022 - Static

e-Pedal Step

Vzhledem k tomu, že 70 % času jízdy pravděpodobně strávíte v příměstských oblastech, vyvinula společnost Nissan nový způsob jízdy s jedním pedálem nazvaný e-Pedal Step. Systém e-Pedal Step byl navržen tak, aby odstranil opakované namáhání při jízdě ve městech, kdy řidič často přechází mezi plynovým a brzdovým pedálem a umožňuje řidiči zrychlovat a brzdit pouze pomocí plynového pedálu.

Systém se musí nejprve aktivovat spínačem na středové konzoli a po aktivaci se akcelerátor zrychluje jako obvykle. Po uvolnění plynového pedálu e-Pedal Step zabrzdí X-Trail na 0,2 g, což stačí k rozsvícení brzdových světel a sníží rychlost na „plíživou“, nikoli do úplného zastavení. Tím je zajištěn co nejplynulejší průběh parkovacích manévrů při nízkých rychlostech. Řidiči rychle přizpůsobí své zásahy do plynového pedálu, aby zachovali plynulý postup zajištující, že jízda ve městě bude intuitivnější a méně náročná.

All New Nissan X-Trail - Interior photo

Mild-Hybrid verze s ICE

Ačkoli verze X-Trail s pohonem e-POWER bude tvořit většinu poptávky po tomto voze, tento model bude nabízen také s přeplňovaným 1,5litrovým motorem s proměnným kompresním poměrem, který pohání kola tradičním způsobem. Generuje výkon 120 kW (163 k), točivý moment 300 Nm a bude nabízen pouze v konfiguraci s pohonem dvou kol, přičemž výkon na kola bude přenášen prostřednictvím plynule variabilní převodovky Xtronic. V jízdních scénářích s klidnou jízdou a lehkým zrychlením se motor přepne na vysoký kompresní poměr pro optimalizaci spotřeby paliva, zatímco v situacích, kdy je potřeba vyšší výkon, se kompresní poměr nastaví na nízkou úroveň.

Pohonné ústrojí je rovněž vybaveno 12 V mild-hybridní technologií. Systém poskytuje asistenci točivého momentu, prodloužený volnoběh, rychlý restart a zastavení při jízdě na volnoběh, což přináší výhody jak pro spotřebu paliva, tak pro produkci CO2.

Při zpomalování se energie rekuperuje a ukládá do lithium-iontové baterie. Tato nabitá energie se pak využívá k provozu systémů vozu při zastaveném motoru, například při čekání na červené. Kromě toho lze při zrychlení generovat nárůst točivého momentu o přibližně 6 Nm.

All New Nissan X-Trail - Interior photo

e-4ORCE

Nový systém pohonu všech kol navržený pro spolupráci s elektrifikovanými pohonnými jednotkami Nissan se představuje v novém modelu X-Trail v Evropě. e-4ORCE zajistí jistou trakci a zrychlení za všech podmínek díky nejpokročilejší technologii řízení všech kol Nissan. Písmeno „e“ ve zkratce e-4ORCE označuje systém pohonu Nissan se 100% elektrickým motorem. „4ORCE“ odkazuje na fyzickou sílu a energii vozidla, přičemž „4“ představuje ovládání všech kol. Tento systém se představí také v čistě elektrickém crossoveru Ariya.

Výkonný systém dvou elektromotorů má celkový výkon 157 kW (213 k) díky zadnímu 94 kW motoru, který umožňuje svižné zrychlení z 0 na 100 km/h za 7 sekund. Oproti mechanickému systému 4WD má 10 000krát rychlejší odezvu na točivý moment zadní nápravy. Konstantní přerozdělování točivého momentu a téměř dokonalé vyvážení hmotnosti navíc přispívá k ovladatelnosti a jízdnímu komfortu, což umožňuje výkonnou a zároveň plynulou jízdu.

Díky specifickému řízení výkonu a brzdného účinku pro každé kolo, které zajišťuje plynulost a stabilitu, zvyšuje e-4ORCE jistotu řidiče tím, že sleduje zamýšlenou trajektorii jízdy na téměř jakémkoli povrchu vozovky, aniž by řidič musel měnit styl jízdy nebo výkon. Například při průjezdu zatáčkou na zasněžené silnici dokáže vozidlo díky mimořádně přesnému motoru, rozdělení točivého momentu a řízení brzd věrně sledovat řidičem zamýšlenou stopu. Díky jistotě, s jakou zvládá tak různorodé povrchy vozovky, se řízení stává příjemnějším a řidič se cítí jistěji v řadě jízdních scénářů.

Inženýři vyladili technologii přesného řízení a dva elektromotory modelu e-4ORCE tak, aby poskytovaly bezkonkurenční jízdní komfort. Náklon a stoupání vozidla jsou minimalizovány přidáním rekuperačního brzdění zadním motorem k obvyklému rekuperačnímu brzdění předním motorem, které se dnes používá u běžných elektrických a hybridních systémů.

Kromě optimalizace rozdělování točivého momentu mezi přední a zadní kola používá systém nezávislé ovládání brzd na každém ze čtyř kol, aby se maximalizovala zatáčecí síla generovaná každým z nich. Díky tomu odpovídá zatáčení záměrům řidiče s minimálními korekcemi řízení.

Platforma CMF-C

Stejně jako jeho sourozenec v evropské modelové řadě Nissanu, zcela nový Qashqai, je i zcela nový X-Trail založen na alianční platformě CMF-C, která představuje nejmodernější automobilovou konstrukci a technologickou architekturu.

Pokud jde o konstrukci, karoserie v bílé barvě využívá lehčí materiály a pokročilé techniky lisování a svařování, které zvyšují pevnost, ale také snižují hmotnost. Poprvé jsou nyní zadní výklopné dveře modelu X-Trail vyrobeny z kompozitního materiálu. Přední a zadní dveře, přední blatníky a kapota jsou nyní vyrobeny z hliníku. To přispívá ke kultivovanosti, jízdnímu komfortu a reakcím na řízení, které jsou typické pro vyšší segmenty, a k mimořádné bezpečnosti v případě nehody – také k celkové efektivitě vozu.

 

 



Facebook

Nejčtenější

Nahoru