Městský model Toyota Aygo X v akci – první jízda

Crossover třídy minivozů Aygo X z kolínského závodu Toyota Motor Manufacturing Czech Republic jsme jako jedni z prvních měli možnost projet v ulicích španělské Barcelony a jejím okolí. Aygo X (X čti cross) je postavený na podvozkové platformě TNGA (Toyota Global New Architecture) GA-B, která se poprvé uplatnila u nového Yarisu, evropského Auta roku 2021, a později též u provedení Yaris Cross.

1536-1024 (2)

Už od konceptu Aygo X Prologue, který připravilo evropské návrhářské a vývojové centrum Toyota ve francouzské Nice, chtěli návrháři značky nabídnout evropským zájemcům o kompaktní vůz odvážný design. Aygo od své premiéry na trhu v roce 2005 představovalo nejdostupnější vůz značky Toyota v Evropě.

Výrazný dvoubarevný lak karoserie Ayga X se ve spojení s novou koncepcí barev koření odrazil v jedinečném ostrém profilu. Nový barevný koncept se inspiroval různými druhy koření.

Cardamom – kardamom hlásá mimořádný styl i eleganci, zprostředkující kultivované a neokázalé estetické kvality s efektem středně syté zelené.

Chilli – chilli paprička je ohnivá a prémiová barva, která upoutá pozornost svým vřelým a hlubokým barevným leskem, za nímž stojí jemné třpytivé vločky kovu v modrém odstínu, začleněné do červeného laku.

Ginger – zázvor je rafinovaná béžová stálice, poukazující na dobrodružného ducha a vřelost.

Juniper – jalovec je mladistvě působící dotek mužnosti, modrá barva vytvořená speciálně pro tento model, kterému dodává ledový chlad, decentně doplněný o načervenalé tlumené podtóny.

Každý z těchto efektních odstínů koření je v nápadném kontrastu vůči černé střeše a zádi (vozy v dvoubarevném lakování), čímž Aygo X okamžitě vystupuje z davu jako svébytný model.

Vůz používá osvědčenou podvozkovou platformu GA-B, která z Toyoty Aygo X dělá crossover s upravenou zmenšenou zadní částí podvozku v kombinaci s kratšími předními i zadními převisy. S délkou 3700 mm přerostlo předchůdce o 235 mm, ačkoli rozvor narostl jen o 90 mm. Přední převis j o 72 mm kratší než v případě Toyoty Yaris, zatímco největší dostupná kola nyní mají 18″.

1536-1024 (1)

Celková šířka karoserie se v porovnání s modelem Aygo zvětšila o 125 mm na 1740 mm. Mezeru mezi předními sedadly tak bylo možné zvětšit o 20 mm, čímž se rozestup mezi pasažéry v oblasti ramen zvětšil o 45 mm. Na čele segmentu stojí i prostor pro zavazadla – délka zavazadelníku narostla o 125 mm a v porovnání s předchozí generací se podařilo zvětšit objem o více než 60 litrů na výsledných 231 litrů.  Výška vozidla se zvětšila o 50 mm na 1510 mm. Světlá výška kompaktního crossoveru se zvýšenou karoserií narostla oproti předchozí generaci o 11 mm. Poloha sedadel se zvýšila o 55 mm ve prospěch lepšího očního kontaktu s ostatními účastníky silničního provozu. Kromě toho se o 10 % zvětšil úhel předního A-sloupku (nyní 24°) v zájmu co nejlepšího výhledu ven.

Řízení bylo odladěno pro městský a předměstský provoz na evropském kontinentu; kromě manuálu je tu nová bezstupňová převodovka S-CVT, která zprostředkuje  dobrou odezvu, intuitivní řazení a lineární charakter při zachování dobrého poměru výkonu a spotřeby paliva.

K potlačení hluku v interiéru napomohlo uplatnění zvukově izolačních hmot, a tak se v kabině podařilo o 6 % zlepšit index srozumitelnosti řeči.

Výhled vzhůru si užije posádka v provedení s vysunovací látkovou střechou (výbava na přání), která se mezi crossovery segmentu A objevuje vůbec poprvé. Nová látková střecha byla navržena tak, aby si ji vychutnal i řidič za volantem – otvor je větší o 40 mm při 20% zvětšení úhlu výhledu ven. Látková střecha z kvalitních materiálů nabízí zvýšenou ochranu před vodou a prachem. K odolnosti a robustnosti pro cestování bez obav přispívá i nová konstrukce aerodynamického deflektoru.

22_G3_Cardamon_60

Toyota Smart Connect zahrnuje velký 9″ dotykový displej s vysokým rozlišením, difuzní osvětlení a bezdrátové nabíjení, a nabízí tak zákazníkům bezproblémové uživatelské prostředí s doplňkovou mobilní aplikací MyT. Pomocí aplikace MyT může majitel sledovat různé analýzy vozidla, jako např. analýzu jízd, stav paliva v nádrži, varování nebo sledování polohy vozidla.

1539-1024 (1)

Paket Toyota Safety Sense používá jednookou (monokulární) kameru ve spojení s milimetrovým radarem. Předkolizní bezpečnostní systém (PCS) s funkcí rozpoznávání vozidel navíc nyní funguje i za vyšších rychlostí. Premiéru má funkce rozpoznávání chodců ve dne i v noci, rozpoznávání cyklistů za denního světla, asistenční systém pro zmírňování rizika kolize na křižovatkách, adaptivní tempomat, asistent pro udržení v jízdním pruhu a nouzový asistent řízení.

K pohonu slouží litrový tříválec 1KR-FE, jenž doznal dalších zlepšení v souladu s evropskými předpisy a nabízí vysokou míru spolehlivosti a výkonu s cílovým parametrem spotřeby paliva pouhých 4,7 l/100 km a emisí CO2 na úrovni 107 g/km. Při prvních jízdách v kopcích kolem Barcelony jsme se dostali na spotřebu okolo 6 litrů.

Ceník vozu Aygo X začíná na 319 tisíc Kč.

 

 



Facebook

Nejčtenější

Nahoru