Elektrický Rolls-Royce Spectre prošel testy u polárního kruhu

Plně elektrický model Rolls-Royce Spectre završuje zimní zkoušky ve specializovaném testovacím centru u polárního kruhu, kde vůz úspěšně zvládl náročné procedury při teplotách -40 °C. Přes půl milionu najetých kilometrů představuje téměř 25 % celosvětového testovacího programu, který odpovídá více než 400 let používání.

P90456345_highRes_all-electric-rolls-r

Každý nově vyvíjený automobil značky Rolls-Royce začíná svou životní dráhu vždy v zimě. Existuje několik důvodů, proč prototypy vystavovat takovým extrémům. Když vzniknou první exempláře, konstruktéři provádějí základní testy v nejnáročnějších podmínkách, aby se ujistili, že všechny systémy jsou spolehlivé a fungují i v prostředí s chladným počasím. Tato zkouška je spojena s procesem postupného zdokonalování – prvními ‚lekcemi‘, které vytvoří základy pro vozidlo odpovídající renomé značky.

Začíná se prověřením důsledné izolace hlučnosti, vibrací a rázů. Jízdní komfort ovlivňuje celá řada faktorů, od materiálů použitých na hlavní konstrukční celky až po kvalitu pryžového těsnění dveří, směsi pouzder, spojovacího materiálu, a dokonce i vlastnosti pojiv. Chování těchto prvků se může značně změnit, pokud jsou vystaveny extrémním teplotám – a totéž platí pro účinnost systémů vytápění, ventilace, klimatizace či chladicí soustavy.

Pro Rolls-Royce jako vrcholně luxusní značku je však důležitá i další součást zimních testů. Konstruktéři tomu říkají „prodloužený čas“, který umožňuje s mimořádnou přesností odladit elektronické systémy podvozku, řídicí jednotku pohonného ústrojí a ovládání elektroniky modelu Spectre tak, aby vůz posádce nabídl jízdní vlastnosti typické pro Rolls-Royce.

Při jízdě na povrchu s nízkou přilnavostí, jako je sníh nebo led, lze automobil záměrně přivést v nižších rychlostech do takové nestabilní jízdní situace, která by běžně nastala až v mnohem vyšším tempu. Vývojoví pracovníci všechny manévry přesně kontrolují přímo na místě ve zpomaleném režimu a zjištěné parametry použijí k přesnému doladění jízdních vlastností v oblastech, jako je ovladatelnost, stabilita, předvídatelnost a plavnost jízdy, která umocňuje zážitek spojený s řízením vozu Rolls-Royce. Prodloužený čas umožňuje konstruktérům věnovat péči i těm nejjemnějším detailům v chování automobilu, čímž učí model Spectre myslet, chovat se a komunikovat jako skutečný Rolls-Royce.

P90456349_highRes_all-electric-rolls-r

Rolls-Royce 3.0 znamená zcela novou etapu ve vývoji značky, která je spojena s plány s elektrickým pohonem. Tímto označením se odkazuje na důležité milníky v novodobé historii firmy: model Phantom, první moderní Rolls-Royce z Goodwoodu, představoval Rolls-Royce 1.0. Dalším zlomovým krokem bylo navržení vysoce flexibilní celohliníkové platformy s prostorovým rámem, která je základem současných modelů Phantom, Cullinan, Ghost a na zakázku stavěných vozů z programu Coachbuild – to je Rolls-Royce 2.0. Rolls-Royce 3.0 nyní do konstrukce vozů přináší plně elektrické pohonné ústrojí a systém Decentralizované inteligence.

Model Spectre je nejdůkladněji digitálně propojený Rolls-Royce všech dob a každá součást v něm je inteligentnější než u kteréhokoli předchozího vozu značky. Zajišťuje 141 200 interakcí mezi odesílatelem a příjemcem a obsahuje více než 1 000 funkcí s více než 25 000 dílčími úlohami. Pro srovnání: Phantom zvládne 51 000 interakcí mezi odesílatelem a příjemcem a disponuje 456 funkcemi s 647 dílčími úlohami.

Zásadně zvýšená inteligence elektronické a elektrické části pohonného ústrojí modelu Spectre umožňuje neomezenou a přímou výměnu podrobných informací mezi těmito více než 1 000 funkcemi bez závislosti na centralizovaném zpracování. I když to od konstruktérů vyžadovalo prodloužení kabeláže ze zhruba 2 kilometrů u stávajících vozů Rolls-Royce na 7 kilometrů u modelu Spectre a vytvoření více než 25násobného počtu algoritmů, pro značku se jedná o významný krok vpřed. Pro každou sadu funkcí lze vytvořit vyhrazené ovládání, které umožňuje bezprecedentní úroveň detailů a propracovanosti. Výsledkem je stav, kterému specialisté na podvozky Rolls-Royce říkají „Rolls-Royce ve vysokém rozlišení“.

P90456348_highRes_all-electric-rolls-r
Při návrhu modelu Spectre vsadili tvůrci na velkorysý a vysoce emocionální styl. Designéři značky považují Spectre za duchovního nástupce vozu Phantom Coupé, a proto vzali v úvahu rozměry a působivé linie tohoto dvoudveřového automobilu a také dalších velkých kupé Rolls-Royce z minulosti. Nejen že se jim podařilo fastbacku Spectre dopřát podobně atraktivní linie, ale chystaný model dostal i nápadný designový prvek modelu Phantom Coupé: nezaměnitelné dělené světlomety, které charakterizují Rolls-Royce po mnoho desetiletí.

Všestrannost vlastní platformy Rolls-Royce, která je vyhrazena pouze vozům této značky, dává designu automobilu osobité měřítko nezbytné pro vytvoření působivých proporcí. To je na první pohled patrné z velikosti kol modelu Spectre – půjde o první kupé od roku 1926 vybavené ráfky o průměru 23 palců.

Umístěním podlahy do poloviny výšky prahů – místo nad ně nebo zcela dolů – vznikl aerodynamicky optimalizovaný prostor pro akumulátor s naprosto hladkým povrchem podlahové plošiny. Dalším přínosem tohoto řešení je nízká pozice sezení, a interiér proto posádku dokonale obklopuje.

Posunutím motorové přepážky mohli konstruktéři a designéři také upravit hloubku přístrojové desky, což spolu s výrazně nízkým čelním sklem umocňuje sportovní pocity cestujících a výrazně napomáhá účinnému proudění vzduchu. Spolu s dalšími promyšlenými konstrukčními prvky, jako je aerodynamicky optimalizovaná soška Spirit of Ecstasy, se již u prvních prototypů podařilo dosáhnout součinitele odporu vzduchu (cx) pouhých 0,26.

Umístění trakčního akumulátoru přímo do firemní platformy představuje ještě jednu výhodu spojenou s dlouhou tradicí vozů Rolls-Royce. Mezi horní částí článků a podlahou vznikl prostor pro kabelové svazky a další vedení a díky tomu konstruktéři mohli z akumulátoru a jeho příslušenství vytvořit sekundární tlumicí prvek – o celkové hmotnosti 700 kg.

Po dokončení zimních zkoušek bude model Spectre pokračovat ve svém globálním testovacím programu. Plně elektrické superkupé musí ještě urazit téměř dva miliony kilometrů, než konstruktéři značky prohlásí vývoj automobilu za dokončený. Teprve pak, v průběhu čtvrtého čtvrtletí roku 2023, budou vozy dodány prvním zákazníkům.



Facebook

Nejčtenější

Nahoru