Mercedes EQA – elektrická novinka roku 2021 – test

Elektromobilů v modelové řadě Mercedes-EQ přibývá. Máme za sebou již několik testů aut z elektrické stáje Mercedesu, kompaktní SUV EQA je novinkou roku 2021. Jedná se o model blízce příbuzný s konvenčním GLA, pohon je ovšem čistě na elektřinu.

Mercedes EQA (1)

Vzhledem se podobají na první pohled, i když pochopitelně příď EQA má místo mřížky chladiče lesklou černou plochu. Dominuje jí jako u ostatních mercedesů velký kruh s trojcípou hvězdou, díky absenci lišt nebo 3D prvků, které se používají u konvenčních modelů, ale působí celý předek elektromobilu uhlazenějším dojmem. Profil je vizuálně hodně ovlivněn aerodynamicky tvarovanými disky kol a velmi decentním černým olištováním prahů a podběhů. Záď je pojata v duchu elektrické modelové řady, kde jsou světlomety spojeny úzkou světelnou lištou. Střih dnes tak oblíbeného crossoveru a celková délka 4,4 metru předurčují EQA spíš pro použití v městských aglomeracích a svědčí pro to i elektrický pohon.

Než se právě na něj podíváme zblízka, prohlédněme si interiér. Do jaké míry je shodný s konvenčními mercedesy? Vypadá to, že je téměř identický. Kruhové výdechy klimatizace s vrtulovitým designem, pás displejů místo přístrojového štítu, velká dotyková plocha pro ovládání rozhraní infotainmentu. Působivé, a to i díky ambientnímu osvětlení, které mění barvy podle zvoleného schématu. Vypadá to velmi dobře, při jízdě po tmě ale trochu ruší odrazy displejů v čelním skle. Opravdu špičkové je ovládání infotainmentu, které neprobíhá jen přes tlačítka a plochu na středové konzole, ale také pomocí dotykových plošek na volantu. S tímto řešením přišli u mercedesů nejprve ve vyšších třídách, nyní se s ním můžete setkat i u tohoto kompaktního crossoveru.

Mercedes EQA (7)

Uvnitř je místa dostatek, sezení pohodlné, a to i v druhé řadě sedadel. Zavazadelník nabídne 340 litrů objemu, což není málo, přece jen se tu ale projevuje nutnost uložení bateriových článků, která oproti GLA ubrala v kufru skoro sto litrů. Nadchne vás místo nad hlavou, i vytáhlejší postavy tu najdou dostatek prostoru. Celkově je dojem z kabiny vzdušný a příjemný.

Centrem pozornosti je pochopitelně elektrický pohon, který nastoluje hned několik zásadních otázek. Jaký bude dojezd, co akcelerace a jak se projeví agilnější jízda na spotřebě. Tabulky slibují až 486 kilometrů, údaj na displeji při plném nabití ukazuje 365 kilometrů a reálně jsme ujeli 300 kilometrů bez jakéhokoliv omezování, co se týče topení a klimatizace, či poslechu rádia a využívání navigace. Testujeme verzi EQA 250, což znamená předokolku s výkonem 140 kW, tedy základní model. Ten dokáže převlékat kabát přesně v souladu s nastavenými jízdními režimy. Na komfortu má dostatek síly, sportovní režim ale dodá mnohem více elánu. V kontrastu k tomu je pak citelné snížení dynamiky v ekologickém módu, který určitě využijete, když pojedete na spotřebu, nebo musíte vystačit k nejbližší nabíječce. Přestože jsme jezdili v mrazivých dnech, spotřeba byla poměrně příznivých 23 kWh/100 km a potěšila rychlost nabíjení, kdy u průměrné rychlonabíječky nestrávíte víc než hodinu.

Mercedes EQA (4)

Řízení usnadní hlasové ovládání MBUX, kdy si snadno necháte vyhledat požadovaný cíl, zvýšit nebo snížit teplotu vytápění či ztlumit hlasitost rádia. Kromě toho vás dovede ke stojanu nabíječky a pokud se jedná o zdroj ze sítě Mercedes me Charge, máte jistotu, že jde o elektřinu pocházející z obnovitelných zdrojů. Ve standardu máte řadu asistenčních systémů, například pro jízdu v pruzích a asistent brzdění. Šikovné jsou také příplatkové funkce, z nichž za zdůraznění stojí třeba funkce pro bezpečné odbočování nebo signalizace cyklisty nebo blížícího se vozidla při vystupování směrem do vozovky.

Mercedes EQA pořídíte za základní cenu 1 299 540 Kč, cena testovaného automobilu s příplatky se přehoupla přes 1,4 milionu.



Facebook

Nejčtenější

Nahoru