Toyota GR Supra – Je to nejlepší sporťák dneška? – test

Sportovní vůz v nejryzejší podobě – tak auto označuje sama automobilka. Fakt je, že se jedná o první globální model GR, za nímž stojí Toyota Gazoo Racing. Jinak je tu ale pátá generace legendy, která byla v historii více či méně vždy sportovní a také oslavovaná fanoušky. Její parametry jsou takové, že se s ní můžete okamžitě postavit na závodní okruh, a konstruktéři ji intenzivně testovali na Severní smyčce. A proslavila se ještě jednou specialitou – zákazníci vykoupili výrobní kapacitu dřív, než byla spuštěna sériová produkce.

smart

Pokud jste někdy slyšeli někoho mluvit o tom, že „na design se nejezdí“, tak si to zkuste zopakovat při pohledu na testovanou červenou Supru s bílo-černými polepy, která má obří kapsy na bocích, vysoko vytažené blatníky a nádherná kola obutá do nízkých pneumatik. Je extravagantní a nepřehlédnutelná, jak se na správný sporťák sluší, a přesně tak se i chová. Fakt je, že Supra má přesně parametry, které od sportovních aut očekáváme – krátký rozvor a široký rozchod, velká kola, malou kabinu a dlouhou kapotu. Další detaily reflektují požadavky aerodynamiky a pochopitelně část z nich je také tzv. na efekt. Robustní prahy přispívají k tuhosti karoserie, velké otvory v předním nárazníku slouží k přívodu vzduchu k motoru a záď ukončuje dvojice výfuků s koncovkami velkého průměru.

smart

Vůz je dvoumístný, takže je nasnadě, že i vše uvnitř bude přizpůsobeno hlavně pocitům řidiče a co nejlepšímu ovládání auta. Sedadla jsou sportovní, s mohutným a pevným bočním vedením a s integrovanými opěrkami hlavy. Pohled na palubní desku sepne spoje řidičům BMW – otočný ovladač systému iDrive naznačuje to, co už je dávno známo, že právě s touto značkou Toyota na vývoji spolupracovala. Dalším poznávacím prvkem je i joysticková řadicí páka. Přístrojový štít zobrazuje virtuální ukazatele, které mají dost revoluční grafiku – uprostřed je otáčkoměr, který není uzavřenou kružnicí, ale vycházejí z něj dvě rovnoběžné linky s dalšími údaji. Sedí se hodně nízko, což je pro řízení perfektní, středová konzola má měkké boky, které oceníte v zatáčkách, kdy vám ochrání kolena. Jsou na ní i dva držáky nápojů, které nouzově poslouží i jako odkládací přihrádky, protože míst, kam položit drobnosti, je tu velmi málo. Zavazadelník pochopitelně není hlavním tahákem tohoto vozu, nicméně složíte sem 290 litrů nákladu, takže dvě sportovní tašky na víkend pro singly nebo bezdětný pár se sem určitě vejdou.

smart

Své nejdůležitější „nádobíčko“ má Supra pod kapotou. Nabízí se sice i s dvoulitrovým motorem o výkonu 258 koní, my jsme ale testovali výkonný šestiválec, s nímž vůz dostává sílu 340 koní a točivý moment skvělých 500 Nm. Z nuly na stovku startuje za 4,3 sekundy (k dispozici je i funkce Launch Control) a maximálku má omezenou na 250 km/h. Hezké, ale jak je to ve skutečnosti? Startér spustí obrovské zvukové divadlo, které vám zaručí pozornost všech kluků v ulici. Pak následuje klasické zklidnění, ovšem motor zůstává ve střehu na každé polechtání plynového pedálu. V normálním režimu o vás stejně budou všichni na silnici vědět, protože z auta se nikdy úplný beránek nestane, ale když zmáčknete tlačítko Sport na středové konzoli, začne teprve to pravé audiopeklo. Prudký příval výkonu přichází okamžitě po sešlápnutí plynu, převodovka řadí bleskurychle a famózně přesně. Zadek bude v zatáčkách pěkně lítat, zvlášť když bude trochu prašno. Pokud ale zaprší, bude lepší si rychlé kličky odpustit, protože Supra si ráda střihne jízdu dveřmi napřed. Nám počasí dopřálo suché silnice, na nichž se auto chová skvěle – přesně vyjíždí zatáčky a respektuje každé natočení volantu. Na zážitky za volantem, kterých bude vrchovatě, musíte obětovat také dost benzínu – papírově sice slibuje 7,5 l/100 km, test ovšem ukázal hodnotu 9,4 litru na německé dálnici při cca 150 km rychlosti. Docela to i odpovídá dojezdu lehce přes 500 kilometrů, který se ukazoval při plné 52litrové nádrži. Pokud pojedete rychleji, spotřeba roste přímo dramaticky. Na okruh jsme se se Suprou nedostali, je ale nad slunce jasné i z běžného testování, že právě tam se bude cítit nejlíp. Naštěstí má ale podvozek naladěný tak, že se s ní svezete i na běžné silnici.

Toyota GR Supra v testované motorizaci stojí 1 800 000 Kč. I když se dá pořídit i s dvoulitrem za 1 250 000 korun, tipujeme, že šestiválec bude v prodejích jedničkou.

smart

Testovaný model:

Toyota GR Supra 

motor:  zážehový šestiválec 2998 cm3

výkon: 250 kW/340 k při 5000 – 6500 ot./min.

točivý moment: 500 Nm při 1600 – 4500 ot./min.

rozměry:  délka 4379 mm, šířka 1854 mm, výška 1299 mm

rozvor náprav: 2470 mm

 



Facebook

Nejčtenější

Nahoru