Audi RS 3 – Premiéra na sněhu – první jízda

Ve Špindlerově Mlýně a v jeho okolí se představila třetí generace modelu Audi RS 3 Sportback a druhá generace modelu RS 3 Limuzína. A my jsme byli u toho. 400 koní pětiválcového motoru nabízí vyšší točivý moment, a opravdu velkou sílu při  zrychlení. V kombinaci se systémem rozdělování točivého momentu mezi zadní kola – RS Torque Splitter (poprvé u vozů značky Audi), nabízí vrcholná verze modelové řady A3 novou úroveň sportovních výkonů, příčné dynamiky a emocí. Nové modely jsou uváděny na trh za ceny od 1 583 900 Kč v případě modelu RS 3 Sportback a 1 657 900 Kč za model RS 3 Limuzína.

 M31_0919

Pětiválec 2.5 TFSI získal ocenění „International Engine of the Year“ devětkrát v řadě. V nové generaci kompaktního vozu poskytuje tento agregát větší hnací sílu než dosud. Zásadní je zvýšení maximálního točivého momentu na 500 Nm – to je o 20 Nm více než u předchůdce. Řidič má nejvyšší točivý moment k dispozici mezi 2250 a 5600 otáčkami za minutu. Nové modely RS 3 dosahují nejvyššího výkonu 294 kW (400 k) při 5600 otáčkách za minutu a výkonová křivka zůstává na této úrovni až do 7000 otáček za minutu. Sprint z 0 na 100 km/h zvládnou při zapnuté funkci Launch Control za 3,8 sekundy. To je o tři desetiny sekundy rychleji než dosud. Elektronicky omezenou nejvyšší rychlost 250 km/h lze na přání zvýšit na 290 km/h. Spotřeba v kombinovaném jízdním cyklu EU má činit v průměru mezi 8,8 a 8,2 litru benzinu/100 km.

Nová výfuková soustava disponuje zcela variabilním řízením klapek, které umožňuje jejich nastavení i mezi krajními polohami, což výrazně rozšiřuje zvukovou charakteristiku. Rozdíly jsou jasně patrné v jednotlivých jízdních režimech. Například v nastaveních dynamic a RS Performance se klapky otevírají výrazně dříve – emoce jsou díky tomu výraznější.

M31_1492

Audi RS 3 je prvním modelem značky sériově vybaveným systémem RS Torque Splitter, který zajišťuje větší potěšení z jízdy a dynamickou rovnováhu. Tento modul nahrazuje dosud používanou rozvodovku zadní nápravy, před níž je umístěna vícelamelová mezinápravová spojka. Její místo zaujímá jedna elektronicky řízená vícelamelová spojka na hnacím hřídeli ke každému kolu. Obě spojky variabilně rozdělují točivý moment mezi zadní kola. Torque Splitter zvyšuje při sportovní jízdě v zatáčce přenos hnací síly na vnější, více zatížené zadní kolo, čímž výrazně potlačuje sklon k nedotáčivosti. V levotočivých zatáčkách se točivý moment přenáší ve zvýšené míře na pravé zadní kolo, v pravotočivých zatáčkách na levé zadní kolo. Při jízdě přímým směrem je přenos hnací síly rovnoměrný. V důsledku rozdílné hnací síly na pravé a levé straně se vůz natočí do zatáčky ochotněji a precizněji reaguje na pohyby volantu – a to především při průjezdech zatáčkami ve vysokých rychlostech.

Sedm režimů systému řízení jízdní dynamiky Audi drive select ovlivňuje také řízení motoru a převodovky, charakteristiku posilovače řízení, adaptivní tlumiče a klapky ve výfukové soustavě. Různé charakteristiky těchto systémů umožňují široký výběr nastavení vozu – od výrazně komfortního až po vysloveně sportovní a dynamické chování završené modem pro jízdu na závodním okruhu.

Režim RS Performance, který je specifický pro nový model RS 3, má vlastní nastavení motoru a převodovky speciálně pro závodní okruhy. Počítá s využitím speciálních sportovních pneumatik Pirelli P Zero „Trofeo R“ s téměř hladkým dezénem a nemnoha výraznými drážkami. Torque Splitter zajišťuje v tomto případě v různých jízdních situacích maximálně neutrální jízdní vlastnosti s minimálním sklonem k nedotáčivosti nebo přetáčivosti. Na výjezdu ze zatáčky může řidič začít brzy zrychlovat, čímž lze dosáhnout rychlejších časů na kolo. Novinkou je také režim RS Torque Rear, který umožňuje jízdu řízeným smykem na neveřejných silnicích. Torque Splitter přenáší totiž až 100 procent hnací síly určené pro zadní nápravu na jedno ze zadních kol – maximálně to může být až 1750 N.m. Řidič má navíc k dispozici také režimy efficiency, comfort, auto, dynamic a RS Individual, který umožňuje individuální nastavení systémů.

M31_1521

Design nového modelu je dynamický. Expresivní vzhled dodávají přídi široké nárazníky RS, nově tvarovaná maska chladiče Singleframe s výraznou voštinovou mřížkou a velké otvory pro přívod vzduchu. Za rozšířenými podběhy je umístěn naznačený ventilační otvor jako vizuální motiv z motoristického sportu. Rozchod kol na přední nápravě je o 33 milimetrů širší. Na zadní nápravě se rozchod kol zvětšil o deset milimetrů.

Vůz přijíždí s nízkými, klínovitými světlomety LED a zadními svítilnami LED včetně dynamických ukazatelů směru. Na přání se dodávají světlomety Matrix LED s tmavými vnitřními plochami, v jejichž vnějších, dolů protažených rozích jsou umístěna digitální světla pro denní svícení. Pixelová pole tvořená 3 x 5 segmenty LED přispívají k nezaměnitelnému vzhledu. Při jízdě se na obou stranách rozsvítí šachovnicová vlajka. Sportovní záď má nově tvarovaný zadní nárazník s integrovaným difuzorem ve specifickém designu RS a výfukovou soustavu RS s jednou velkou oválnou koncovkou na pravé a levé straně. Sportovnější vzhled mohou vytvořit prvky z uhlíkového kompozitu, například kryty vnějších zpětných zrcátek, lišty na bočních prazích a spoiler na víku zavazadlového prostoru u Limuzíny, resp. střešní spoiler u verze Sportback.

M31_2087

Specifických prvků RS se dočkáte také v interiéru. Sériově dodávaný 12,3“ digitální panel sdružených přístrojů zobrazuje otáčky v novém designu „RS Runway“. Hodnoty jsou prezentovány v opačném směru – nejvyšší otáčky jsou v popředí a nejnižší otáčky v pozadí. Jeho grafické zpracování připomíná startovací a přistávací letištní dráhu. Audi virtual cockpit plus kromě toho zahrnuje také ukazatele zrychlení, časů na kolo a časy zrychlení z 0 na 100 km/h, z 0 na 200 km/h a na trati o délce jedné čtvrtiny, resp. osminy míle. Specifický ukazatel řazení RS v režimu manuálního řazení zobrazuje otáčky podobně jako v motoristickém sportu od zelené přes žlutou až po přerušovaně svítící červenou, a tím informuje o ideálním okamžiku pro zařazení vyššího převodového stupně. Na přání se dodává čalounění sedadel jemnou kůží Nappa prošívanou voštinovým vzorem RS s kontrastním prošíváním. S tím ladí i designové pakety RS v červené nebo zelené barvě.

 



Facebook

Nejčtenější

Nahoru