Ford Ranger Raptor – Predátor s nákladem – test

Ranger Raptor je pick-up, který pochází z dílny divize Ford Performance. Neznamená to automaticky brutální výkon, protože pod kapotu mu automobilka místo zážehového šestiválce dala dieselový čtyřválec. Přesto je tento predátor odvozený od modelu Ranger nejostřejší evropskou variantou.

Ford Raptor (1)

Kromě působivého vnějšího provedení s tmavou přední mřížkou a speciálními koly i pneumatikami má také sportovní tlumiče Fox Pro, chlazené brzdy a mechanickou uzávěrku zadního diferenciálu. Našly by se i další výrazné detaily jako nelakovaný sportovní nárazník, boční nástupní plochy se zrnitým povrchem nebo polepy. Hlavní pro drsnou jízdu v terénu ale bude speciální podvozek se žebřinovým rámem z vysokopevnostní oceli a off-roadové schopnosti.

Ranger je po léta nejprodávanějším pick-upem v Evropě, Raptor je ale trochu jiná třída. Nemluví se o něm jako o pracantovi, který sváží slámu z pole, nebo dopravuje cement a dříví na stavbu. Jedná se o verzi, která je připravena pro dobrodruhy či přímo závodníky. Kromě zmíněného upraveného podvozku má také o 150 milimetrů širší rozchod kol a o 51 mm vyšší světlou výšku.

Ford Raptor (6)

Kabina je komfortní a rovněž speciálně designovaná. Sedadla s větším bočním vedením s kontrastním prošíváním a vyšitými emblémy mají vysoké hlavové opěrky, rovněž druhá řada sedadel poskytne dokonalé pohodlí. Palubní deska je částečně čalouněná a rovněž prošívaná, volant je obšitý perforovanou kůží a na vrcholu má červený proužek, který naznačuje adrenalinové zážitky.

Kromě vyztužení rámu a úpravy proporcí obnáší Raptor tlumiče s vysokým účinkem při extrémním nasazení a naopak jemnějšími zásahy při běžné jízdě. Mají delší zdvih, a to o 32 procent vpředu, o 18 vzadu. Zadní náprava má konstrukci s vinutými pružinami a Wattovým přímovodem, brzdy jsou chlazené a kotouče mají průměr 332 mm vpředu i vzadu. Pneumatiky vyvinuté speciálně pro Raptor mají extra tuhé bočnice a terénní dezén pro přilnavost na všech typech povrchu. Pro přejezdy překážek je spodek auta ochráněn plátem z 2,3 mm silné oceli. V těžkém terénu se dostane i z hodně problémových situací, může se totiž brodit až do hloubky 850 milimetrů a zvládne nájezdy vpředu pod úhlem 32,5 stupně, zadní úhel je 24 stupňů.

Ford Raptor (4)

Kromě toho využívá systém jízdních režimů, který nastavuje parametry podle konkrétního povrchu. Normal pro běžnou jízdu doplňují Tráva/Štěrk/Sníh pro kluzký povrch, Bláto/Písek pro povrch, kde byste se jinak zahrabali až po dveře, Kamení pro průjezd terénem s velkými překážkami a potom dva sportovní režimy. Sport je pro svižnou jízdu po asfaltu, Baja je závodní režim do terénu. Režimy volíte přes displej umístěný na vrcholu středového panelu. Můžete také přepínat jednoduchým otočením kruhového voliče mezi pohonem jedné nápravy, obou náprav, případně uzamčení poměru mezi nápravami. Pro opravdu pořádnou šplhací dráhu je tu ještě tlačítko, které aktivuje uzávěrku zadního diferenciálu.

S touto výbavou se dá o Raptoru bez přehánění říct, že je „všehoschopný“, menší nadšení tudíž budí dvoulitrový naftový čtyřválec s výkonem 213 koní, jehož přeplňování zajišťuje dvojice turbodmychadel. Není to málo, ale Raptor v plné zbroji váží dvě a půl tuny, takže není divu, že při potřebě větší akcelerace nemáte pocit přebytku koní. Na druhou stranu si ve všech situacích poradil, což je možná i zásluha desetistupňové automatické převodovky. Ta má za úkol vylepšit odezvu na plyn a pochopitelně i spotřebu, která je podle tabulek 8,9 l/100 km v kombinovaném provozu. V redakci jsme během silničního testu za zimního počasí při vyrovnaném podílu města a dálnice dosáhli hodnoty 11,5 l/100 km.

Ford Raptor (5)

Ford Ranger Raptor je nabízen s jednou variantou motoru a výhradně s automatickou převodovkou, opravdu bohatá výbava včetně sofistikovaných asistentů je zahrnuta v základní ceně 1,6 mil. Kč. Kromě pár drobností najdete v příplatkové výbavě jen několik větších položek, a to například metalický lak nebo přídavné topení. Naopak terénní systém se šesti režimy je ve standardu.

Testovaný model:

Ford Ranger Raptor

motor:  vznětový čtyřválec 1996 cm3

výkon: 157 kW/213 k při 3750 ot./min.

točivý moment: 500 Nm při 1750 – 2000 ot./min.

rozměry:  délka 5363 mm, šířka 2028 mm, výška 1873 mm

rozvor náprav: 3220 mm



Facebook

Nejčtenější

Nahoru