Prodejci ojetin běžně slibují výbavu, kterou auto nemá!

Výbava patří při výběru auta k nejčastějším kritériím. Výjimkou nejsou ani zákazníci, pro které jsou například vyhřívaná sedadla nebo komfortní odemykání důležitější než motor nebo dokonce typ karoserie. Prodejci to samozřejmě vědí – a ti nepoctiví toho bez rozpaků využívají a slibují v inzerátech prvky, které konkrétní vůz nemá. Spoléhají na to, že si zákazník před podpisem smlouvy chybějících položek nevšimne nebo že se ho alespoň podaří přesvědčit na jiný vůz z nabídky.

 Carvago_3

Podle dat společnosti Carvago prodejci ojetin nejčastěji přikrášlují skutečnou výbavu v následujících případech. Čísla v závorkách vyjadřují podíl případů, kdy daný prvek v kontrolovaném voze chyběl, přestože v inzerátu uveden byl.

Elektricky seřiditelná sedadla (20 %)

Není sedačka v elektrice jako sedačka v elektrice. Pod tímto pojmem si můžeme představit téměř cokoliv od pouhého nastavení vzdálenosti od volantu přes základní čtyřsměrné seřízení sedadla řidiče až po příplatková komfortní „křesla“ v prémiových vozech nejvyšší třídy. Pokud auto elektricky nastavitelná sedadla opravdu má, prodejce je obvykle do inzerátu nafotí. Jestliže inzerát elektrická sedadla slibuje, ale na fotkách nejsou, mějte se na pozoru. U prémiových vozů, v nichž bývají jsou elektrické sedačky standardem, se naopak setkáváme s tím, že prodejci vydávají základní variantu sedadel za příplatkovou komfortní.

Tempomat nebo adaptivní tempomat (15 %)

Přestože v moderních vozech není tempomat již takovou vzácností jako kdysi, zejména u menších a levnějších modelů vozy bez tempomatu stále najdeme. Prodejci však mají ve zvyku u některých modelů uvádět tempomat prakticky vždy, bez ohledu na realitu. Výjimkou nejsou ani případy, kdy vůz sice tempomat má, ale obyčejný, zatímco inzerát slibuje tempomat adaptivní – tedy takový, který samočinně udržuje podélný odstup od vozidla jedoucího vpředu. Vodítkem mohou být ovládací prvky. Součástí ovládání adaptivního tempomatu jsou obvykle tlačítka pro nastavení odstupu, ať už na páčce nebo na volantu.

Bezklíčové odemykání (15 %)

Bezklíčový přístup do vozu je dnes velmi žádaným komfortním prvkem výbavy. Například majitelé vozů Toyota jsou na něj zvyklí i v těch nejmenších modelech. U mnoha jiných výrobců nicméně „bezklíč“ takovou samozřejmostí není. Někteří jej nabízejí jen v rámci vyšších stupňů výbavy, zatímco u prémiových značek se za něj mnohdy musí samostatně připlácet i v těch největších a nejluxusnějších modelech. A právě v případě prémiových značek prodejci přítomnost bezklíčového odemykání velmi často slibují i tehdy, když první majitel nabízeného vozu tuto položku neobjednal.

Okenní rolety (12 %)

V tomto případě se nemusí jednat ani tak o zlý úmysl samotného prodejce jako o nedostatek oblíbených zahraničních inzertních serverů. Protože některé z nich neuvádějí ve výčtu položek výbavy zatmavená boční okna od B-sloupku dozadu, prodejci při zadávání inzerátu v takových případech často zvolí položku „okenní rolety“. (Ne ve všech jazycích je rozdíl mezi oběma možnostmi tak zřejmý jako v češtině). Pro někoho může jít o relativně nepodstatný detail, v případě zákazníků s malými dětmi však roletky často bývají žádanou výbavou. Pokud okenní rolety na fotografiích v inzerátu nevidíte, chtějte po prodávajícím, aby jejich přítomnost doložil.

 Druhá sada kol (10 %)

Z inzerátů by se někdy mohlo zdát, že druhá sada kol, obvykle se zimními pneumatikami, je u ojetin téměř samozřejmostí. Pokud se ale zákazník o kola nehlásí, prodejce je nechá k samostatnému prodeji nebo je zájemci „nabídne“ až v rámci vyjednávání o ceně vozu. Ani pak ale nemusí být vyhráno. Nespokojte se s tím, že prodávající vám úslužně naloží kola zabalená v bílém igelitu do kufru. Nechte si je napřed ukázat a zkontrolujte, zda nejsou disky odřené a pneumatiky sjeté.



Facebook

Nejčtenější

Nahoru