Jeep Compass – edice k 80. výročí – test

Pokud pro vás značka Jeep znamená především ikonický Wrangler nebo luxusní Grand Cherokee, pak vás jistě překvapí, že za poslední čtyři roky tvořil model Compass v Evropě více než čtyřicet procent prodané produkce této značky.

Jeep Compass (5)

V současné podobě je na trhu od roku 2017, kdy se po delší pauze vrátil do nabídky automobilky. Pomohl mimo jiné vylepšit emisní bilanci, protože jeho plug-in hybridní verze tvoří celou čtvrtinu prodejů tohoto kompaktního SUV. Nová generace si zase připsala zajímavé prvenství – jedná se o první SUV Jeepu vyrobené již pod skupinou Stellantis, která sdružuje kromě toho ještě značky Maserati, Fiat, Alfa Romeo, Opel, Peugeot, Citroën, DS a další.

Nový Compass byl navržen v evropském stylu, přesto si ale uchoval některé tradiční prvky, které se odkazují k původním jeepům. Patří k nim například přední maska se sedmi sekcemi, díky níž má vůz stále terénní tvář, i když se jedná spíš o městský crossover. Zvlášť když zvolíte verzi s pohonem pouze jedné nápravy, kterou jsme měli i my v testu.

Fotky z testu napoví, že není těžké nechat se tak trochu ošálit tím, jak se auto zvenku tváří. Zvlášť když je to speciální edice k 80. výročí značky, která má velmi působivý matný zelený lak kombinovaný s černými detaily. Přední nárazník s velkým otvorem a černou mřížkou vypadá stejně dobře jako decentní černé plasty kolem podběhů.

Jeep Compass (7)

Už pohled do kabiny ale napoví, že v interiéru je snaha především o poskytnutí maximálního pohodlí při ovládání. Palubní deska má tradiční ergonomii, displej infotainmentu je velký a volně stojící, středový panel nese minimum tlačítek a na konzole najdeme kromě páky automatické převodovky jen tlačítko elektrické parkovací brzdy a přepínač jízdních režimů. Přístrojový štít je plně virtuální. Tady už spojení s tradicí nenajdeme, zato se dá nastavit rozsah zobrazovaných informací podle přání.

Vzhledem ke kompaktním rozměrům potěší zavazadelník o objemu 438 litrů, navíc se dá jeho víko jednoduše otevřít pohybem nohy pod zadním prahem. Méně příznivá je situace v zadní řadě sedadel, kde dojem z tohoto prostoru zůstal daleko za původním očekáváním. Může na tom mít svůj podíl výrazné tvarování sedáků, třetí místo uprostřed je pak o dost menší, možná i nízká střecha vytváří dojem menší vzdušnosti.

Nabídka motorizací zahrnuje benzínovou i dieselovou variantu a plug-in hybridní model. V redakčním testu jsme měli zážehový motor 1,3 l o výkonu 150 koní, kombinovaný s automatickou převodovkou. Tato verze má poháněnou přední nápravu. Při hladké dálniční jízdě je tento motor příjemný, městská jízda nám ale připravila časté cukání při rozjezdech i při zpomalování, stejně jako občasné váhání při přeřazování nebo příliš dlouhé vytáčení na druhém rychlostním stupni. Potěšující byla akcelerace při předjíždění, trochu nás překvapila spotřeba během testu oscilující kolem devíti litrů. V technických parametrech naproti tomu najdete v kombinovaném provozu hodnotu 5,4 – 5,6 l/100 km.

Jízdní vlastnosti jsou díky novému podvozku výborné, pokud nejedete po rozbitých okreskách. Compass totiž velmi dobře sedí v zatáčkách a řízení poskytuje velmi dobrou odezvu. Velká kola ale příliš neprospívají přejezdům nerovností, na těch větších záď citelně odskakuje.

Jeep Compass (2)

Generační výměna přinesla mimo jiné i celé spektrum asistenčních systémů, které podporují bezpečnou jízdu, parkování a usnadňují ovládání. Pochvalu zaslouží nová panoramatická kamera s vysokým rozlišením, autonomní nouzové brzdění ale zasahuje příliš brzy, což občas způsobuje komplikace. Compass je prvním Jeepem, který dostal do výbavy dálniční asistent pro autonomní řízení 2. úrovně.

Jeep Compass najdete v aktuálním ceníku za akční cenu 623 400 Kč. Testovaná motorizace začíná na 683 400 Kč.

Testovaný model:

Jeep Compass

motor:  zážehový čtyřválec 1332 cm3

výkon:  110 kW/150 k při  5500 ot./min.

točivý moment:  270 Nm při 1560 ot./min.

rozměry:  délka 4404 mm, šířka 1819 mm, výška 1624 mm

rozvor náprav: 2636 mm



Facebook

Nejčtenější

Nahoru