Toyota Aygo X – nová generace dostupného minivozu

Nová Toyota Aygo X je crossover třídy minivozů, navržený a vyráběný v Evropě. Vyrábět se bude v kolínském závodě Toyota Motor Manufacturing Czech Republic a na trh přijde během prvního pololetí příštího roku.

3_G3_Cardamon

Aygo X je postavený na podvozkové platformě TNGA (Toyota Global New Architecture) GA-B, která se poprvé uplatnila u nového Yarisu, evropského Auta roku 2021, a později též u provedení Yaris Cross.

Již od konceptu Aygo X Prologue, který připravilo evropské návrhářské a vývojové centrum Toyota ED2 ve francouzské Nice, chtěli návrháři značky nabídnout evropským zájemcům o kompaktní vůz odvážný design. Aygo od své premiéry na trhu v roce 2005 představovalo nejdostupnější vůz značky Toyota v Evropě, který zákazníkům dělal radost svým mladistvým, svěžím a zábavným charakterem.

4_G3_Cardamon

Výrazný dvoubarevný lak karoserie Ayga X se ve spojení s novou koncepcí barev koření odrazil v jedinečném ostrém profilu. Pocit dynamiky ve prospěch sportovnější image ještě akcentuje nová klínovitá linie střechy. High-tech přední světla zdánlivě obepínají kapotu ve tvaru křídla, zatímco velká mřížka chladiče o něco níže společně s mlhovými světly a ochranným krytem nárazníku vytváří motiv zdvojeného lichoběžníku, jenž je součástí identity Ayga.

Hlavní prvky interiéru jsou sladěny s tóny na karoserii, a propůjčují tak kokpitu markantní design, zahrnující i přístrojovou desku a středový panel. Při bližším zkoumání sedadel objevíme prošívaný symbol „X“, decentně začleněný přímo do tkaniny. Označení modelu Aygo X se rovněž jemně odráží ve světlometech podle designové filozofie „keen look“ s cílem dodat tomuto vozu robustní a soudržnou identitu.

22_G3_Cardamon

Vůz používá osvědčenou a úspěšnou podvozkovou platformu GA-B, která z Toyoty Aygo X dělá crossover s upravenou zmenšenou zadní částí podvozku v kombinaci s kratšími předními i zadními převisy. Aygo X s délkou 3700 mm přerostlo předchůdce o 235 mm, ačkoli rozvor narostl jen o 90 mm. Přední převis j o 72 mm kratší než v případě Toyoty Yaris, zatímco největší dostupná kola nyní mají 18″. Automobil se též chlubí mimořádně malým poloměrem otáčení (jen 4,7 m), jedním z nejmenších v celém segmentu.

 

7_G3_Cardamon

Celková šířka karoserie se v porovnání s modelem Aygo zvětšila o 125 mm na 1740 mm. Mezeru mezi předními sedadly tak bylo možné zvětšit o 20 mm, čímž se rozestup mezi pasažéry v oblasti ramen zvětšil o 45 mm. Na čele segmentu stojí i prostor pro zavazadla – délka zavazadelníku narostla o 125 mm a díky promyšlenému řešení prostoru za zadními sedadly se v porovnání s předchozí generací podařilo nafouknout objem o více než 60 litrů na výsledných 231 litrů. Výška vozidla se zvětšila o 50 mm na 1510 mm.

K pohonu Toyoty Aygo X slouží opakovaně oceňovaný litrový tříválec 1KR-FE, jenž doznal dalších zlepšení a nabízí spotřebu paliva pouhých 4,7 l/100 km a emisí CO2 na úrovni 107 g/km.

 



Facebook

Nejčtenější

Nahoru