Toyota Gazoo Racing – Čtvrté vítězné Le Mans v řadě

 Soutěžní tým Toyota Gazoo Racing za dramatických okolností vybojoval historické čtvrté vítězství za sebou v závodu 24 hodin Le Mans, překonal veškeré nepřízně osudu a stal se prvním z vítězů kategorie hypervozů na okruhu La Sarthe.

Celý tým ukázal bojovného ducha, odhodlán se ani na chvilku nevzdávat – a v druhé polovině závodu tak úspěšně překonal potíže s palivovou soustavou, které mohly vykolejit snahu obou vozů.

Mike Conway, Kamui Kobajaši a José María López s vozem GR010 HYBRID č. 7 konečně dosáhli svého prvního vítězství na Le Mans po několika ročnících, kdy jim za dramatických okolností nakonec nebylo dopřáno. Mistři světa startovali z pole position a po většinu závodu čítajícího v jejich případě 371 kol se pohybovali na čele.

S novým monopostem GR010 HYBRID, jenž se na Le Mans objevil poprvé v historii, soutěžila i loňská vítězná posádka ve složení Sébastien Buemi, Kazuki Nakadžima a Brendon Hartley, která rovněž vybojovala dokonalý výsledek pro tým, jenž doposud vyhrál všechny čtyři podniky letošního světového šampionátu vytrvalostních soutěží FIA (WEC).

Čtyřiadvacetihodinovka protkaná častými nehodami byla zahájena na mokré trati, kdy se Sébastien již v prvním kole závodu propadl do hloubi startovního pole v důsledku nárazu způsobeného vozem Glickenhaus č. 708.

Zcela vpředu se již od pole position držel se sedmičkou Mike, který i přes dva defekty udával tempo na čele, zatímco Sébastien s osmičkou i přes další smolné události dotahoval svůj vůz zpět mezi nejlepší. Utrpěl poškození ráfku kvůli kontaktu s vozem zaostávajícím o kolo a poté i defekt.

Déšť v šesté hodině závodu způsobil několik nehod, které si vyžádaly i výjezd safety caru na plných 20 minut, avšak José dokázal udržet sedmičku v čele a Brendon nepolevoval ve svém tlaku z druhého místa.

Závod pokračoval volným soubojem obou zmiňovaných vozů, jejichž vzájemný odstup se proměňoval podle pomalých sektorů a výjezdů safety caru, nicméně oba monoposty GR010 HYBRID si neustále udržovaly jasný náskok před stíhací skupinou vedenou vozem Alpine č. 36 s odstupem minimálně jednoho kola.

Když závod vstupoval do druhé poloviny, Kamui zvýšil náskok sedmičky na něco přes půl minuty s Brendonem v závěsu se sesterským vozem. Poté, co se Kazuki po 14 hodinách od startu chopil volantu osmičky, tým prohodil přední část karoserie, aby napravil zhoršení aerodynamických vlastností v důsledku drobnějšího poškození.

S nástupem poslední čtvrtiny závodu by se atmosféra v garáži týmu Toyoty dala krájet. Závada palivové soustavy bránila vozu č. 8 odjíždět celé stinty. Do boxů musel zmiňovaný vůz zajíždět kvůli natankování ve stále kratších intervalech, zatímco tým intenzivně pracoval na možném řešení.

Vzhledem k náskoku pouhých čtyř kol před týmem Alpine na třetím místě a nulové možnosti rychlé opravy dokázal tým díky pozoruhodnému úsilí najít několik možných variant, dokud nepřipravil účinné protiopatření. Jezdci museli v přesně určených místech okruhu aktivovat specifické nastavení, aby osmička mohla opět absolvovat stinty v obvyklé délce trvání.

Význam nalezeného řešení ještě vzrostl poté, co podobný problém zaznamenal vůz č. 7. Kamui a José poté situaci rychle zvládli a udržovali si pohodlné vedení. Díky intenzivní komunikaci mezi jezdci a členy konstrukčního týmu obou vozů se podařilo udržet problém pod kontrolou.

Na poslední stint závodu se volantu svých vozů chopili Kamui s Kazukim, kteří se projetím cíle zapsali do historie závodu Le Mans v kategorii hypervozů.



Facebook

Nejčtenější

Nahoru