BMW X6 a X7 – Velký nebo ještě větší – test

Dvě velká SUV z produkce mnichovské automobilky jako by nás stavěla před otázku, jestli dáme přednost rodinnému pojetí se sedmi sedačkami, nebo spojení robustního SUV se sportovním kupé. Tak jednoduše ale ve výsledku otázka nestojí. Máme tu totiž X6 s „rozumným“ dieselovým šestiválcem a X7, které pohání excelentní benzínový osmiválec.

BMW X6 (15)

Na první pohled by se zdálo, že extravagantní X6 by mělo být „trhačem asfaltu“, zatímco obrovské X7 má za úkol převézt půlku příbuzenstva, aniž by si všimli, že jedou v autě. Zvolené motorizace ale dávají oběma modelům zcela jinou příchuť. Dieselový šestiválec má dostatek dechu, zároveň ale nabídne přijatelnou spotřebu. Osmiválcový motor je co do spotřeby očekávatelně nenasytný, zato vás ale nechá zažít ten pocit, kdy stačí polechtat plyn a dvouapůltunový kolos letí jako raketa.

Sportovně pojaté X6 se předloni představilo ve třetí generaci, která ubrala na robustnosti a celkově auto zeštíhlila. To model X7 je úplný nováček – první generace přišla na trh v roce 2018, aby velikostí přetrumfla jak X5, tak X6. Tři řady plnohodnotných sedadel je potřeba někam umístit, a tak není divu, že délka o patnáct centimetrů přesáhla pětimetrovou hranici. Pojďme se podívat, co je pro oba vozy typické.

BMW X6 má na svém kontě víc než čtyři sta prodaných kusů. V porovnání s předchůdcem se třetí generace zvětšila na délku o 26 milimetrů a na šířku o 15 milimetrů. Naproti tomu na výšku ubylo šest milimetrů, takže výsledkem je ještě sportovnější vzhled. Ruku v ruce s tím jde rozšíření rozchodu předních kol. Přední ledvinky mají nové tvary a při otevření dveří se v nich aktivuje osvětlení, s nímž auto vytváří dojem dravého zvířete dštícího oheň. Mřížka provedená v černé barvě je dalším prvkem, který podtrhuje sportovní vzhled vozu. Laserové světlomety jsou hranaté a tradiční kroužky typické pro BMW už připomínají jen vzdáleně.

BMW X7 (3)

BMW X7 má mohutnější příď a je evidentní, že na výšku měří o hodně víc než X6. Světlomety jsou podobně tvarované, další rozdíly tedy musíme hledat v profilu. Větší z modelů má jasné určení pro velké rodiny, takže střecha probíhá k zádi velmi pozvolna, žádné prudké klesání, aby celá posádka měla dost místa nad hlavou. Pravý opak uvidíme u X6, kde se křivka střechy dramaticky svažuje, aby mohla na zádi vykreslit tvary kupé. Nabízí se dojem, že X6 bude o mnoho mrštnější než X7, jaká je ale skutečnost? Možná budete překvapeni…

BMW X6

BMW X6

Před nastartováním ale ještě krátce nahlédneme do interiéru. Vzhledem k tomu, že se jedná o modely uvedené nedlouho po sobě, palubní deska se zásadně neliší. V obou případech jí dominuje částečně zapuštěný displej infotainmentu, nový tvar kruhového ovladače systému iDrive a virtuální přístrojový štít s hranatými ukazateli, na něž si fanoušci značky již určitě zvykli. Pohodlí a komfort je společným jmenovatelem obou modelů, u X7 jsou ale v druhé řadě dvě mohutné oddělené sedačky s fantastickými opěrkami, které fungují snad i proti bolení hlavy. Je to příplatkové řešení, které rozhodně stojí za zvážení. Druhá řada u X6 je klasická dělená lavice, která by mohla mít lepší boční vedení, i tady se ale zdá, že nad hlavou je místa dost. Třetí řada sedadel se pochopitelně týká jen X7, je ale patrné, že sedačky jsou dost velké a nebude problém usadit na ně nejen děti, ale i průměrně rostlé dospělé. Jak je to se zavazadly? Do X6 naložíte 580 litrů, do X7 se vejde buď 326 litrů (s třemi řadami sedadel) nebo s dvěma řadami je to 750.

BMW X7

BMW X7

Který motor na nás udělal větší dojem? Samozřejmě osmiválec s výkonem 530 koní a bylo by pokrytecké tvrdit něco jiného. Jeho síla je impozantní, točivý moment nastupuje bez diskuse a v bezchybném souladu s automatickou osmistupňovou převodovkou Steptronic Sport. Z nuly na stovku zrychlíte za 4,7 sekundy, což při vědomí pohotovostní hmotnosti 2555 kg mluví za vše. Ve standardu je M sportovní diferenciál, který přispívá k přesnému průjezdu zatáčkami. Náklony jsou přes vysokou stavbu karoserie minimální, což zajišťují aktivní stabilizátory. Daní za bleskurychlé reakce motoru je odpovídající spotřeba – kombinovaná tabulková 11,1 l/100 km, naše po dobu testu 15,8 litru.

Testovaný třílitr patří ke „zlatému fondu“ automobilky a výkon 265 koní úplně stačí k dynamickému rozpohybování vozu, jehož hmotnost přesahuje dvě tuny. V nabídce se jedná výkonově o základ, který slibuje v kombinovaném provozu spotřebu 6,6 l/100 km (v testu jsme dosáhli hodnotu 9,5 litru). Musíte počítat s hrubším projevem tohoto agregátu, jehož zvuk je opravdu slyšitelný, a to občas i v kabině, jakkoliv je výborně izolovaná. V jízdním projevu rozeznáte účinky M sportovního diferenciálu na zadní nápravě i aktivních tlumičů, podvozek je ale o poznání tvrdší než u X7. Zato při průjezdu zatáčkou si můžete dopřát sportovnější styl řízení.

Paleta asistenčních systémů je u těchto dvou prémiovek velmi široká, a tak si zákazník může dopřát téměř autopilotovaný vůz, a to včetně automatického zaparkování nebo vzdáleného přístupu k vozu prostřednictvím „chytrého“ klíče. Které z testovaných aut si vybrat? Záleží na tom, zda preferujete výrazný styl kombinovaný se střízlivým pohledem na provoz, nebo maximální komfort, při němž nekoukáte na korunu ani při tankování. Dodejme ceny obou modelů, kdy základní X6 (totožný s testovaným) pořídíte od 1 951 300 Kč a X7 začíná s cenou na 2 295 800 Kč, za testovanou motorizaci ale dáte nejméně 2 943 200 korun.

BMW X6 (9)

Testovaný model:

BMW X6 xDrive30d

motor:  vznětový šestiválec 2993 cm3

výkon:  195 kW/265 k při 4000 ot./min.

točivý moment:  620 Nm při 2000 – 2500 ot./min.

rozměry:  délka 4935 mm, šířka 2004 mm, výška 1696 mm

rozvor náprav: 2975 mm

BMW X7 (4) 

BMW X7 M50i

motor:  zážehový osmiválec 4395 cm3

výkon: 390 kW/530 k při 5500 ot./min.

točivý moment:  750 Nm při 1800 – 4600 ot./min.

rozměry:  délka 5151 mm, šířka 2000 mm, výška 1805 mm

rozvor náprav: 3105 mm

 



Facebook

Nejčtenější

Nahoru