Speciál – Elektromobilita, je to cesta? Jak jsou na tom nejnovější modely? Vyzkoušeli jsme Hyundai Kona, Honda e, Audi e-tron Sportback, Renault Mégane E-Tech, Fiat 500e, VW I.D.3

Málo nabíjecích stanic, vyšší cena, ale úsporný provoz a žádné emise. Co se komu vyplatí?

U konvenčních motorů si dokážeme lehko spočítat, co nás přijde levněji. Hybridy, elektromobily, neřkuli vodíková auta jsou ale stále dost velkou neznámou. Jak se v nich vyznat a který si vybrat?

Hybridní vozy už se dnes cenou víceméně přibližují k běžným automobilům, a to zejména u těch, které nemohou jet čistě na elektřinu a akumulátory dobíjejí jen pomocí spalovacího motoru. V některých zemích Evropy se na tyto vozy vztahují různé daňové úlevy a zvýhodnění, případně i benefity při parkování. Jejich provoz ale nebývá o tolik úspornější než v případě vozů s konvenčním motorem. Navíc se spotřeba zvyšuje při rychlé jízdě po dálnici a hybrid tak skutečně markantní úsporu přináší hlavně ve městech. Nicméně se může jejich výhoda projevit po začátku platnosti přísných norem, které budou znamenat pro automobilky nevyhnutelné pokuty. Očekává se, že se promítnou i do cen nových automobilů. Jestli potom budou cenové rozdíly mezi konvenčními auty a hybridy menší, o tom se dá zatím jen spekulovat.

Plug-in hybridy jsou na tom trochu jinak. Jejich baterie je možné nabíjet z vnější sítě a zpravidla mohou jet na nějakou omezenou vzdálenost čistě na elektřinu. Může to být 30, 40 i více kilometrů. Jejich výhodou je právě možnost bezemisní jízdy, která bude možná brzy nezbytná v centrech některých měst. Výhoda spočívá i v tom, že si pomocí dobitých akumulátorů prodloužíte dojezdovou vzdálenost. Kombinací „elektrické“ a konvenční jízdy se rovněž ušetří palivo. Cenově se ovšem stále plug-in hybridy pohybují obvykle výše než běžná benzínová či dieselová auta. Navýšení může být o třetinu či polovinu ceny, může být ale i násobný. Snaha o přiblížení ceny konvenčních a alternativních pohonů je nicméně  v průběhu času jasně patrná. Nevýhodou je menší dostupnost nabíjecích stanic. Například pro firmy, které si dokážou vytvořit síť vlastních nabíjecích zásuvek pro své použití, ale tato překážka odpadá.

Renault Mégane E-Tech je plug-in s dojezdem na elektřinu cca 52 km a spotřebou 8 kWh/100 km. Průměrná spotřeba spalovacího motoru při testování činila 5,7 l/100 km. Celkový dojezd vozu 650 km.

Renault Mégane E-Tech je plug-in hybrid s dojezdem na elektřinu cca 52 km a spotřebou 8 kWh/100 km. Průměrná spotřeba spalovacího motoru při testování činila 5,7 l/100 km. Celkový dojezd vozu 650 km.

Stránky: 1 2 3 4 5 6 7



Facebook

Nejčtenější

Nahoru