Speciál – Elektromobilita, je to cesta? Jak jsou na tom nejnovější modely? Vyzkoušeli jsme Hyundai Kona, Honda e, Audi e-tron Sportback, Renault Mégane E-Tech, Fiat 500e, VW I.D.3

 

Způsobů, jak snížit emise škodlivin i spotřebu paliva, případně konvenční palivo úplně vypustit, je víc. V současnosti se velmi mluví o elektromobilitě, na niž automobilky hodně sázejí. Jaké jsou další možnosti?

Kombinace spalovacího motoru a energie z elektrického zdroje má několik technologických řešení. Jedním z nich je tzv. mild-hybrid, který zpravidla neumožňuje jízdu čistě na elektřinu. Ta pouze pomáhá konvenčnímu motoru při akceleraci a dalších energeticky náročných procesech. Výsledkem je jak snížení spotřeby, tak emisí, v jaké míře, to samozřejmě záleží na konkrétních modelech automobilů.

Hybridní vozy bez vnějšího nabíjení většinou ujedou na elektřinu jen jednotky kilometrů, neřeší tudíž problém zákazů vjezdu do bezemisních zón. Plug-in hybridy jsou v tomto směru výhodnější – mohou jet jen na elektřinu, a to i na několik desítek kilometrů. Máte také na výběr, jak dobíjet akumulátory – pomocí externího zdroje elektřiny, nebo pomocí spalovacího motoru.

Elektromobily mají podstatně kratší dojezd než konvenční vozy – málokterý model může nabídnout víc než 400 kilometrů. Majitel je tedy zcela závislý na nabíjecích stanicích, protože jiná možnost než nabíjet z vnějšího zdroje neexistuje. Pomocí domácí zásuvky nebo tzv. wall-boxu se baterie nabíjejí v řádu hodin, podle kapacity a výkonu nabíječky to může být i deset hodin. Rychlonabíječka čas zkrátí na nízké jednotky hodin, zatímco extrémně výkonné nabíječky, které se u nás vyskytují na jednotkách míst, zvládnou nabíjení v řádech desítek minut, opět v závislosti na kapacitě akumulátorů.

I.D. 3 Pro S 150 kW - ukazoval dojezd 480 km při převzetí, spotřeba po týdnu testování 13,6-17,8 kWh/100 km.

I.D. 3 Pro S 150 kW – ukazoval dojezd 480 km při převzetí, spotřeba po týdnu testování 13,6-17,8 kWh/100 km.

Stránky: 1 2 3 4 5 6 7



Facebook

Nejčtenější

Nahoru