VW Passat GTE – Po faceliftu hybridně – test

Passat patří po léta v mínění českých zákazníků především do flotilových garáží a jako tzv. služební vůz je dlouhodobě na výsluní zájmu. Laťku má ale odnepaměti nasazenou hodně vysoko, a tak není divu, že poslední facelift byl doslova výkladní skříní nových technologií koncernu. Vyzkoušeli jsme ho v plug-in hybridní verzi.

VW Passat GTE hybrid (1)

Už víc než třicet milionů řidičů s ním brázdilo dálnice, na něž patří především. Ochotný polykač kilometrů, který i ve verzi sedan odveze 586 litrů nákladu, má teď ještě o něco delší dojezd. S nabitou baterií a plnou nádrží totiž atakuje magickou tisícovku k dalšímu tankování. Mimo to ale získal i systém „We“ pro poskytování asistence všeho druhu.

Zvenku se facelift projevil hlavně dalším přiostřením hran, takže vůz teď působí skutečně dynamicky a moderně. Přepracovaný přední i zadní nárazník se změnil nepatrně, větší úpravy jsou viditelné na předních světlometech, které jsou už hodně úzké. I když se jedná o hodně velké auto, působí štíhle a jeho hmotnost je 1730 kg, a to i přes akumulátory, které zajišťují napájení elektromotoru. Záď zdobí dvě ploché koncovky výfuku a elegantní víko kufru skrývá velký zavazadelník, který má bohužel jednu drobnou nevýhodu, typickou pro sedany – otvor je dost plochý a nákladová hrana hodně vysoko. Zapřisáhlí praktici tudíž volí jednoznačně kombi, nám se ale do sedanu vešlo v pohodě vybavení na delší cestu a pokud nechcete stěhovat ledničky, není kombi vůbec nutné. Zvlášť když potřebujete mimo jiné i reprezentovat. Tuto službu vám totiž Passat rozhodně poskytne, působí totiž opravdu výstavně.

Volkswagen Passat GTE and Passat GTE Variant

Interiér prošel rovněž úpravami, které objevíte hlavně v přístrojovém štítu, v podobě upravené grafiky a vylepšeného ovládání. Trochu škoda je analogových hodin na vrcholku středového panelu. Ty totiž nahradila plocha s nápisem „Passat“ a přibylo k němu tlačítko blikaček. Tento detail byl sice v 21. století vážně trochu zbytečný, nicméně dodával kabině punc výjimečnosti a kromě toho vypadaly ty hodiny o dost lépe. Jinak je ale většina tlačítek na svém místě, a to včetně ovladačů na panelu kolem řadicí páky automatické převodovky. Jedná se hlavně o voliče jízdního režimu, který v případě verze GTE může skutečně výrazně ovlivnit parametry jízdy.

Passat GTE je plug-in hybrid, což znamená, že dokáže jet čistě na elektřinu, a to až 56 kilometrů (podle metodiky WLTP). Má to svůj nezanedbatelný význam v době, kdy mohou být centra některých měst přístupná jen pro vozy, které neprodukují žádné emise škodlivin. Volkswagen totiž o třetinu zvýšil kapacitu akumulátorů, a to na 13 kWh. Pokud jedete na spalovací motor, pak se elektromotor přidává jako podpora při akceleraci, případně při jízdě větší rychlostí než 140 km/h. Akumulátory se nabíjejí přes zásuvku, kterou najdete na přídi, schovanou v přední mřížce. Má to ovšem jednu nevýhodu – nedá se k tomu využít rychlonabíječka, takže musíte využít buď domácí zdroj, nebo nechat auto pár hodin u veřejné nabíječky. Druhou možností je nabití baterií během jízdy pomocí energie spalovacího motoru a rekuperací kinetické energie vznikající při brzdění. Jaký to má význam? Právě pro případný dojezd do města, kde už spalovací motory nejsou vítány. Zatím se o zákazech spíš jen mluví, je ale jistě jen otázkou času, kdy k tomu začne docházet ve větší míře.

Celé hospodaření s elektřinou probíhá přes tři provozní režimy, jejichž samostatná tlačítka najdete na zmíněné liště u řadicí páky. „E-Mode“ je režim pro jízdu čistě na elektřinu, „Hybrid“ slouží k dobíjení akumulátorů. Je tu ovšem i možnost pro dynamickou jízdu, a to režim „GTE“, kdy vám auto poskytne maximum svých schopností. Může jet rychlostí až 222 km/h a k dispozici máte celý výkon hybridního systému, tedy 218 koní. Je logické, že spotřeba bude věrně odrážet jízdní styl. Pomalá jízda na okresce nevylučuje spotřebu lehce nad třemi litry, pokud uháníte po dálnici, půjde přes pět litrů, a když využijete akceleraci na maximum (z nuly na stovku zrychluje za 7,4 sekundy), může být i vyšší. Tabulkové hodnoty v kombinovaném provozu uvádějí 1,5 l/100 km a 161 Wh/km. Pro obyvatele Prahy bude určitě zajímavá i informace, že emise vozu jsou pod 50 g/km, takže mohou získat registrační značku umožňující například bezplatné parkování.

VW Passat GTE hybrid (3)

Celou plejádu asistenčních systémů najdete nově pod označením IQ.DRIVE a přidala se nově schopnost částečně autonomní jízdy až do rychlosti 210 km/h. Systém Emergency Assist při náhlé indispozici řidiče převezme kontrolu nad autem až do úplného zastavení, pro trvalé propojení se světem je možné zvolit integrovanou SIM kartu, komunikaci zajistí rozhraní pro využívání různých internetových aplikací.

VW Passat můžete pořídit od ceny 785 900 Kč. Testovaný plug-in hybrid začíná na ceně 1 172 900 korun.

Testovaný model:

VW Passat GTE

motor:  zážehový čtyřválec 1395 cm3

výkon: 115 kW/156 k (celkový hybridní 160 kW/218 k) při 5000 ot./min.

točivý moment: 250 Nm při 1550 – 3500 ot./min.

rozměry:  délka 4775 mm, šířka 1832 mm, výška 1483 mm

rozvor náprav: 2786 mm



Facebook

Nejčtenější

Nahoru