Mercedes-Benz třídy C – premiéra nové generace

Sedan a kombi slaví premiéru společně. Zákazníci je mohou objednávat od 30. března. Vozy se objeví u autorizovaných prodejců v létě 2021. Nové Céčko je jako první klasická modelová řada kompletně elektrifikována díky částečně hybridnímu pohonu s 48V technikou a integrovaným generátorem s funkcí spouštěče nebo externě nabíjitelnému hybridnímu pohonu. Verze Plug-in Hybrid, vybavená akumulátorovým systémem, nabízí dojezd cca 100 kilometrů (WLTP) v režimu výhradně elektrického pohonu.

Mercedes-Benz C-Klasse, 2021 // Mercedes-Benz C-Class, 2021

Kombinace krátkého převisu karoserie vpředu, dlouhého rozvoru náprav a zadního převisu vytváří dynamické proporce. Přední okno a prostor pro cestující jsou posunuty dozadu – v odborné angličtině se pro tyto klasické proporce používá označení „cab backward design“. Interiér přebírá významné prvky z nové třídy S v kompaktnějším sportovním stylu. Přístrojová deska je rozdělena na horní a spodní část: na křídlovité těleso s novými, menšími kruhovými výdechy ventilační soustavy, které připomínají čela gondol motorů proudových letadel, a opulentní plochu ozdobného obložení, která přechází bez přerušení ze středové konzoly do přístrojové desky. Přístrojová deska a centrální displej jsou mírně natočeny k řidiči o šest stupňů. Zóna řidiče se vyznačuje displejem LCD s vysokým rozlišením. Zákazníci mají na výběr verze s úhlopříčkou 26,0 cm nebo 31,2 cm. U centrálního displeje je zřetelný přechod na digitalizaci. Funkce vozidla se ovládají prostřednictvím dotykového displeje. Jeho svislý formát je mnohem výhodnější především pro navigaci. Stejně jako přístrojová deska je i plocha displeje mírně natočena směrem k řidiči. Centrální displej má ve standardní verzi úhlopříčku 24,1 cm. Na přání se dodává větší verze s úhlopříčkou 30,2 cm.

Mercedes-Benz C-Klasse, 2021 // Mercedes-Benz C-Class, 2021

Stejně jako třída S i Céčko obdrželo druhou generaci informačního a zábavního systému MBUX (Mercedes-Benz User Experience).
Hlasový asistent „Ahoj Mercedesi“ je po aktivaci internetových služeb v aplikaci Mercedes me App schopen dialogu a dokáže se také učit. Určité akce lze navíc vyvolat i bez aktivačních hesel „Ahoj Mercedesi“, „Můj Mercedesi“, „Hej Mercedesi“. Mezi ně patří například přijetí příchozího telefonního hovoru. „Ahoj Mercedes“ vysvětlí po vyslovení slova „Pomoc“ funkce vozidla a podpoří řidiče v jeho snaze o připojení chytrého telefonu prostřednictvím Bluetooth nebo při hledání lékárničky. „Ahoj Mercedesi“ pozná podle hlasu dokonce i ostatní cestující.

„Můj Mercedesi, je právě někdo u mě doma?“ „Podíval jsem se. Poslední rozpoznaný pohyb byl před hodinou v kuchyni.“ Tak mohou probíhat dialogy prostřednictvím hlasového asistenta MBUX mezi řidičem nebo cestujícím a chytrou domácností uživatele. Ahoj Mercedesi rozumí hned od začátku dotazům a povelům ve čtyřech jazycích (němčina, čínština, americká a britská angličtina). Hlasem lze ovládat osvětlení, zásuvky, termostaty, žaluzie, senzory pohybu, kontakty dveří, resp. oken, a senzory teploty. Systém tedy zná i odpověď na otázku: „Snížil jsem vlastně výkon topení?“ A v závislosti na odpovědi a doma nainstalovaných termostatech může uživatel nastavení změnit: „Nastav teplotu v celém domě na 18 stupňů!“

Mercedes-Benz začlenil do informačního a zábavního systému MBUX službu „Online Music“ s největšími poskytovateli hudby pro přehrávání z internetu. Umožňuje bezproblémový přístup k osobnímu uživatelskému účtu u příslušného poskytovatele hudby. Zákazník si tak může komfortně přehrávat své oblíbené skladby a vlastní seznamy skladeb, ale také má možnost objevovat miliony dalších skladeb. Intuitivní ovládání může probíhat prostřednictvím hlasového asistenta MBUX po vyslovení hesla „Můj Mercedesi“, dotykovým ovládáním na volantu nebo přímo na centrálním displeji.

Na přání se dodává funkce videa s rozšířenou realitou. Kamera zaznamenává okolí před vozidlem. Obraz z kamery se zobrazuje na centrálním displeji. Do obrazu z kamery jsou navíc vkládány virtuální objekty, informace a označení. Mezi ně patří například dopravní značky, pokyny pro odbočování, doporučení pro změnu jízdního pruhu a čísla popisná. Navigace tím významně usnadní orientaci především ve městech.
Na přání si mohou zákazníci objednat také barevný průhledový displej. Řidič vidí virtuální obraz rozměru 23 x 8 cm, jak se vznáší nad kapotou ve zdánlivé vzdálenosti cca 4,5 m.

V poloze pod centrálním displejem je skener otisku prstu. Uživatelé se tak mohou rychle a bezpečně přihlásit do systému MBUX. Osobní nastavení a data, jako jsou oblíbené funkce, poslední cíle, predikce založené na předchozím chování, pracovní záznamy v kalendáři nebo e-maily, jsou totiž chráněná. Placení prostřednictvím systému Mercedes me je rovněž vyhrazeno ověřeným uživatelům.

Mercedes-Benz C-Klasse, 2021 // Mercedes-Benz C-Class, 2021

Nabídka motorů zahrnuje výhradně čtyřválcové agregáty. Jak vznětové, tak i zážehové motory disponují kromě přeplňování prostřednictvím výfukového turbodmychadla poprvé také inteligentním zvyšováním točivého momentu v oblasti nízkých otáček integrovaným generátorem s funkcí spouštěče (ISG) v rámci částečně hybridního pohonu druhé generace. ISG je součástí elektrické sítě s napětím 48 V, která umožňuje funkce setrvačné jízdy, zvyšování výkonu nebo rekuperace kinetické energie, jejichž přínosem je znatelné snížení spotřeby paliva. Funkce start-stop je díky tomu pro řidiče téměř nezaznamenatelná, což platí i pro přechody mezi setrvačnou jízdou s vypnutým motorem a intenzivní akcelerací. Inteligentní souhra ISG a spalovacího motoru přispívá rovněž ke klidnému a kultivovanému volnoběhu.

Převodovka 9G-TRONIC byla optimalizována pro použití se systémem ISG a nalézá uplatnění u všech modelů třídy C. Elektromotor, výkonová elektronika a chladič převodovky jsou uloženy ve skříni převodovky, resp. na ní. Některé dosud nezbytné prvky vedení bylo možné eliminovat, což zmenšilo požadavky na prostor a snížilo hmotnost. Navíc se zvýšila účinnost převodovky.

Pro varianty s pohonem všech kol byl zdokonalen systém 4MATIC. Nový systém přenosu hnací síly na přední kola je schopen přenášet vyšší točivý moment, což umožňuje dosáhnout z hlediska jízdní dynamiky ideálního rozložení zatížení náprav. Další výhodou je značné snížení hmotnosti oproti předchozí modelové řadě.

Mercedes-Benz C-Klasse, 2021 // Mercedes-Benz C-Class, 2021

Zásadními komponenty nového podvozku s dynamickou charakteristikou jsou nová čtyřprvková náprava vpředu a zadní náprava s prostorově uspořádanými rameny, uložená v pomocném rámu. Na přání se dodává také s plynule nastavitelnými tlumiči a sportovním podvozkem. Verze Plug-in hybrid v obou verzích sedan a kombi jsou standardně vybaveny vzduchovým odpružením zadní nápravy. Na přání lze dodat podvozek s řízením zadních kol. Úhel natočení zadních kol je až 2,5 stupně. Průměr otáčení se tím zmenší o 43 centimetrů na 10,64 metru. Řidiči kromě toho stačí na plný rejd menší počet otáček volantu. Při rychlosti jízdy méně než 60 km/h se zadní kola natáčejí v opačném směru než přední kola – při parkování je to až o 2,5°. V závislosti na jízdní situaci se tím virtuálně zkracuje rozvor náprav a vozidlo se chová obratněji. Od rychlosti jízdy více než 60 km/h se zadní kola natáčejí až o 2,5° ve stejném směru jako přední kola.

Sedan a kombi výrazně překonávají své předchůdce vnější délkou 4751 mm a vnější šířkou 1820 mm. Rozvor náprav byl prodloužen o 25 mm na 2865 mm.

Mercedes-Benz C-Klasse, 2021 // Mercedes-Benz C-Class, 2021

Třída C byla v uplynulém desetiletí nejprodávanější modelovou řadou značky. Od uvedení aktuální generace na trh v roce 2014 bylo prodáno více než 2,5 milionu sedanů a kombi. Od roku 2016 je Čína největším trhem pro sedany. Kromě toho byly největšími trhy pro sedany a kombi v uplynulých deseti letech USA, Německo a Velká Británie. V roce 2020 byly sedany a kombi dodávány zákazníkům na více než 100 trzích celého světa. V Německu mají dva ze tří vozů třídy C karoserii kombi.

Vůz se vyrábí v závodech v Brémách (Německo), Pekingu (Číně) a East Londonu (Jižní Afrika).



Facebook

Nejčtenější

Nahoru