Alfa Romeo Stelvio QV – Čtyřlístek z horského průsmyku – test

Když přišlo první SUV značky Alfa Romeo na trh, způsobilo to pěkný poprask. Sotva se stačili příznivci značky vzpamatovat, následovala verze Quadrifoglio a v ní neskutečných 510 koní pod kapotou. Po testu běžného modelu se nám do redakce dostala i tato supervýkonná varianta.

Alfa Romeo Stelvio (1)

Jestli čekáte, že začneme volat po smyslu takto výkonného motoru v rozměrném SUV, budete zklamáni. Smyslem většiny vozů Alfa Romeo bylo přinášet především zážitky lidem, kterým nestačí, že auto bez problémů dojede na určené místo. Dopřát si více emocí za volantem a požitek z nedostižného italského designu je pro nás dostatečným důvodem pořídit si toto SUV s čtyřlístkem ve znaku.

Stelvio svými rozměry nepatří k úplným mastodontům, nicméně naživo působí o poznání robustněji než na papíře. Délka necelých 4,7 metru je přijatelná pro parkování, auto je ale dost široké, na což je potřeba dát pozor při manévrování, zvlášť když je testované auto oblečeno do ohnivě červeného laku a obulo černě lakovaná kola v klasickém designu značky. Znak zeleného čtyřlístku (italsky „quadrifoglio verde“ a odtud i označení QV) na boku jasně mluví o sportovních genech, stejně jako červené třmeny brzd s odvětrávanými kotouči a výrazný černý difuzor s velkými koncovkami výfuku.

Kabina neskrývá podobnost s modelem Giulia, sportovním sedanem Alfy Romeo. Středový panel nese v horní části zcela zabudovaný displej multimédií a v dolní je lišta s kruhovými ovladači klimatizace. Vedle řadicí páky najdete ovladač infotainmentu a také volič jízdního režimu d-n-a. Designově do sebe všechno velmi dobře zapadá, ale vzhledem k tomu, o jaké auto se jedná, by si infotainment zasloužil větší pozornost výrobce – displej by mohl být větší a s lepší grafikou. V přístrojovém štítu jsou ve dvou velkých stínících tubusech uloženy kruhové ukazatele – tachometr a otáčkoměr. Mezi nimi je infodisplej zobrazující údaje o jízdě. Toto uspořádání potěší milovníky tradičních řešení, virtuální přístrojový štít už je ale dnes v prémiových vozech běžně nabízen. Najdeme tu i pár přešlapů proti ergonomii, například příliš velká pádla pod volantem, u nichž se snadno spletete a sáhnete na ně místo na páčku blinkru, nebo ovladač rádia, který leží příliš daleko na středové konzole a slouží tak spíš jen spolujezdci.

Alfa Romeo Stelvio (7)

Skvělá jsou sportovní sedadla s výrazným bočním vedením a výsuvným sedákem. Svou velikostí odpovídají rozměrnému autu, přitom ale dokážou poskytnout oporu v zatáčkách, které budete s QV projíždět hodně svižně. Dobře vypadá červené prošívání, které najdete i na volantu a palubní desce, i čalounění sedadel v kombinaci kůže a Alcantary. V druhé řadě sedadel je místa dost a dost, nadprůměrný je objem zavazadelníku 525 litrů (pokud trváte na dojezdovém kole, zmenší se na 499).

Nejvíc se ale těšíme na projev motoru, kterým je šestiválec o objemu 2,9 litru. Má nejen sílu 510 koní vrcholících v 6500 otáčkách, ale také ohromný točivý moment 600 Nm, který nastupuje už od 2500 otáček. Z nuly na stovku zrychlí za 3,8 sekundy a dokáže Stelvio prohnat rychlostí 283 km/h. Realita po nastartování červeným tlačítkem na volantu je stejně důrazná jako čísla na papíře. Zvuk motoru je hutný, možná nad očekávání trochu hrubý, na pedál plynu ale reaguje tak rychle, jako když koně pobídnete ostruhou. Žádná prodleva, žádné přemýšlení automatické převodovky, nýbrž okamžitý příval výkonu, takže ve městě se musíte hodně krotit, abyste dosáhli hladké jízdy. Brzdy jsou hodně ostré a nastupují ihned. To je pro alfy celkem příznačné, je ale potřeba s tím počítat, Stelvio váží 1,9 tuny a celá ta obrovská brzdná síla se musí nějak poprat s rozměrnou karoserií. Ptáte-li se po spotřebě, není to nic tak hrozného, jak by se dalo od výkonově disponovaného motoru čekat. Podle tabulek si v kombinovaném provozu řekne o 9,8 l/100 km, během testu jsme zaznamenali hodnoty kolem 13 litrů.

Stelvio získalo své jméno podle horského průsmyku na italské silnici, kde na dvaceti kilometrech projedete 75 ostrými zatáčkami. K tomu ovšem potřebujete nejen výkon, ale také hodně schopný podvozek. Kromě vyváženého rozložení hmotnosti a zavěšení kol s technologií AlfaLink má Stelvio také trvalý pohon všech kol Q4, který upřednostňuje zadní nápravu a podle potřeby připojuje přední přes mezinápravovou spojku. Minimum náklonů a vlastně skoro žádná nedotáčivost ani přetáčivost dělají ze Stelvia milovníka slalomové dráhy. Zatáčky jsou s ním lahůdkově projeté a vlastně byste si ten horský průsmyk nejradši hned také projeli. I když je naladění podvozku dost tuhé, na komfortu při jízdě to nemá vliv – přejezdy nerovností jsou hladké, a to i ve sportovním režimu. Quadrifoglio má navíc systém aktivního odpružení už ve standardu.

Alfa Romeo Stelvio (3)

Automobilka vybavila Stelvio řadou sofistikovaných bezpečnostních systémů, jako autonomní brzdění s detekcí chodců, adaptivní tempomat, hlídání jízdy v pruhu nebo monitoring mrtvých úhlů. QV má ve výbavě i zadní parkovací kameru a navigační systém.

Stelvio Quadrifoglio mělo v době testu cenovku na 2 445 500 Kč, v příplatkové výbavě byly dále například karbon-keramické brzdy za 196 tisíc a červená barva laku Competizione za 65 tisíc.

Testovaný model:

Alfa Romeo Stelvio QV

motor:  zážehový šestiválec 2891 cm3

výkon: 375 kW/510 k při 6500 ot./min.

točivý moment: 600 Nm při 2500 ot./min.

rozměry:  délka 4687 mm, šířka 1903 mm, výška 1671 mm

rozvor náprav: 2818 mm



Facebook

Nejčtenější

Nahoru