Mazda MX-5 – Lehce a vzdušně – test

Legendární model, který nedávno prošel modernizací, umí vzít za srdce. Svádí nejen svým vzhledem, ale také atributy, které už u málokterého sportovního auta najdeme. Nepřeplňovaný motor, manuální převodovka a jako pikantní bonbónek anténa na zádi. Škoda jen, že definitivně zmizel žebřík pro upevnění nákladu na zádi…

Mazda MX5 velka

Design je podřízen jazyku KODO, který aktuálně promlouvá do všech modelů Mazdy. Úzké zešikmené světlomety dodávají lehce zachmuřený výraz, který je ale kompenzován širokým úsměvem velké přední mřížky. Do výšky vytažené blatníky a mohutné oblouky na kapotě jsou vyváženy ostrými kapsami v předním nárazníku, které lemují šňůry diod pro denní svícení. Klasickou přikrčenou siluetu roadsterů si vychutnáte při pohledu z boku, zádi pak dominují kulaté světlomety. Po stažení střechy, které funguje i za jízdy do rychlosti 10 km/h, zůstává v případě verze RF (tedy s pevnou stahovací střechou) za hlavou cestujících velký rám.

Mazda MX5 interier velka

Interiér je jednoduchý a ergonomický, podívejme se ale na změnu, kterou přinesl facelift: volant je nově nastavitelný ve dvou směrech, což zejména pro řidiče vyšší postavy znamená lepší vyladění sezení a vzdáleností. Středový panel nese na vrcholu displej infotainmentu s dost triviální grafikou, v kombinaci s masivními kruhovými ovladači klimatizace je to ale celkem stylové retro. Pěkně působí přístrojový štít s analogovými kruhovými ukazateli, kde uprostřed se zobrazuje otáčkoměr, po stranách najdete tachometr a infodisplej s údaji o jízdě. Do zavazadelníku vložíte kufřík o objemu 127 litrů, jeho stěny ale obsahují řadu výstupků, což je pro náklad také limitující.

Mazda MX5 (6)

Kvůli velkému kufru si ale toto auto nikdo nekupuje, zato skvěle tvarované sportovní sedačky s integrovanými opěrkami vás zaujmou na první pohled. Co teprve když vás do nich zatlačí výkon motoru, který je nyní posílen na 184 koní, stejně jako o něco zvýšený točivý moment 205 Nm. Motor je přepracovaný a odlehčený, z nuly na stovku s ním auto zrychluje za 6,8 sekundy a slibuje nižší spotřebu – 6,9 l/100 km. Testovací zátěž s velkým podílem dynamické jízdy přinesla výsledek 8,3 l/100 km. Návykový je projev motoru ve vysokých otáčkách, točivý moment totiž nastupuje ve čtyřech tisících a nechá se vyšponovat až do červených polí k sedmi tisícům, kdy vrcholí jeho výkon. U tohoto auta asi automatickou převodovku zvažovat nebudete, kromě méně řidičského vzrušení totiž přinese i horší parametr zrychlení (7,9 s), udávaná spotřeba je ale stejná.

Příjemným překvapením je naladění podvozku, který je sice tuhý, ale přejezdy nerovností zvládne bravurně a bez nepříjemných rázů od kol. Mazda MX-5 má poháněnou zadní nápravu, zavěšení kol zde zajišťuje multilink, zatímco přední náprava využívá trojúhelníková ramena. Celkově je podvozek odlehčený o 12 kilogramů, zadní část je zpevněná příčnou výztuhou a nově je nastaveno odpružení. Dálniční úseky s tímto autem asi nebudou vaší prioritou, protože mimo jiné tu pocítíte aerodynamický hluk a se staženou střechou vydržíte jet maximálně stovkou, zato na okreskách si spolu užijete spoustu zábavy. Zatáčky miluje, záď poletuje přesně v těch intencích, které vám vyplavují moře adrenalinu, ale zároveň příliš neděsí méně zkušené driftery.

Ikonický roadster dostal do výbavy také moderní asistenční systémy, jako je hlídání jízdního pruhu, mrtvého úhlu, adaptivní světlomety, hlídání únavy řidiče a také protikolizní přední (do 80 km/h) i zadní (do 30 km/h) systém. K dispozici je i tempomat.

Cena testované motorizace začíná ve výbavě Revolution na 922 900 Kč.

Testovaný model:

Mazda MX-5 RF

motor:  zážehový čtyřválec 1998 cm3

výkon: 135 kW/184 k při 7000 ot./min.

točivý moment: 205 Nm při 4000 ot./min.

rozměry:  délka 3915 mm, šířka 1735 mm, výška 1236 mm

rozvor náprav: 2310 mm

 



Facebook

Nejčtenější

Nahoru