Lexus ES 300h – Poprvé v Evropě – test

Ptáte se, kde se v nabídce značky Lexus vzal model ES? Automobilka totiž uvádí, že se jedná o novou, již sedmou generaci. Vysvětlení není složité – luxusní sedan ES se prostě doposud v Evropě neprodával. Po premiéře na autosalonu v Paříži se situace změnila a nové ES je tu jako náhrada za doposud nabízený model GS. V jediné motorizaci, a ke všemu jako hybrid.

Lexus ES (2)

Možná, že na alternativně poháněné velké luxusní vozy právě dozrál čas. Evropa se tak trochu vaří ve vlastní emisní šťávě a výrobci, kteří mají ve svém portfoliu léty prověřené nekonvenční pohonné jednotky, si mnou ruce. Lexus ES splňuje všechny nároky movitých zákazníků a navíc nabídne ekologický provoz. Úspora paliva je vlastně takovým bonusem navíc, rozhodně ale stojí za povšimnutí.

Když ale model ES uvidíte poprvé, určitě si nejdřív povšimnete úplně jiných věcí. Především vřetenovité přední masky, kterou Lexusy nosí už nějaký ten rok, a stále vyvolává pozornost. Logo je umístěno na špičce a se sbíhajícími se svislými žebry vytváří zajímavý plastický efekt. Lesklé chromy jsou kolem celé mřížky a dole zasahují až na plochu spoileru. Tvar mřížky kopírují i chromované ozdoby na bocích nárazníku a dokonale s nimi ladí ostrá světla. Z profilu působí skvěle kola s turbínovitým uspořádáním paprsků, stejně jako svažitá střecha. Záď je samá ostrá linka, nad světlomety je luxusně vyhlížející lesklá lišta a víko kufru zakončuje výrazný spoiler.

Pohled do interiéru vás nenechá na pochybách – luxusní v každém směru. Béžovo hnědá barevná kombinace na sedadlech i palubní desce skvěle souzní s dřevěným obložením na volantu, na středovém panelu a dveřích. Evropa sice v posledních letech jede spíš na vlně hi-tech stylu, konkurenti od Audi, BMW i Mercedes-Benz ale v této kategorii také hrají na elegantní strunu. Skvěle tvarovaná sedadla s výraznými bočnicemi a perfektně řešenými opěrkami hlavy vás nadchnou na dlouhých i krátkých cestách. Vzadu je rovněž komfortní prostor pro pasažéry, i když dlouháni možná budou mít nad hlavou míň místa. Zavazadelník objemu 454 litrů moc velký není, navíc nákladový otvor je jako u všech sedanů úzký.

Lexus ES 5

V přístrojovém štítu jsou zobrazeny virtuální ukazatele v obvyklé grafice s jedním kruhem uprostřed. Po levé straně jsou údaje o jízdě, spotřebě a výstrahy týkající se dopravních značek. Po pravé straně se zobrazují informace o stavu kapalin. Je to uspořádání pro současné Lexusy typické a není problém si na ně zvyknout. Displej infotainmentu je částečně volně stojící na vrcholu středového panelu a pod ním zůstala tlačítka pro ovládání klimatizace. To je v jednom ohledu výhoda – teplotu a proudění vzduchu nastavíte i bez dotykového displeje. Jinak ale rozhraní multimédií úplně intuitivní není, zvykat si budete trochu déle.

Pro velký sedan ES je určen systém hybridního pohonu čtvrté generace, kdy spalovací motor objemu 2,5 l s Atkinsonovým cyklem doplňuje elektromotor. Celý systém poskytuje výkon 218 koní a uváděná spotřeba paliva v kombinovaném cyklu je 4,7 l/100 km. Během redakčního testu, kdy jsme vyzkoušeli i svižnou jízdu po dálnici, která obvykle u hybridů, co se týče spotřeby, moc velkou radost nedělá, i přesto se ale naše spotřeba ustálila na úžasných pěti litrech.

S automatickou bezestupňovou převodovkou CVT sice nezažijete žádný zvláštní adrenalin za volantem, výsledek je přesto perfektní. Velkou zásluhu má na tom podvozek, který je nastaven sice na dokonale komfortní jízdu, vůbec ale nehoupá, není přehnaně měkký, přitom ale dokáže vyžehlit naprosto každou nerovnost. Lexus ES totiž stojí na nové platformě GA-K, která umožňuje konstruovat tuhý podvozek i pro vozy s pohonem předních kol (což je i případ ES). Oproti jiným modelům, například LC nebo LS je to vlastně výjimka, protože u nich je poháněna zadní náprava. Kromě ekologického a normálního režimu jízdy máte na výběr i Sport s rychlejší odezvou na pedál plynu.

Bezpečnostní systémy sdružené do paketu Lexus Safety System+ nabízejí mimo jiné i předkolizní asistenci s rozpoznáváním nejen chodců, ale i cyklistů. Velký dojem na vás udělá i audiosystém, protože Lexus tradičně ve svých vozech používá značku Mark Levinson, která dokáže zprostředkovat dokonalý zvukový zážitek. Testovaná nejvyšší verze Luxury má ve výbavě prémiový PurePlay se 17 reproduktory, které jsou rozmístěny dokola po celé kabině ve výši ramen, abyste získali autentický zážitek z poslechu hudby.

Lexus ES najdete v ceníku od 1,3 milionu korun.

Testovaný model:

Lexus ES 300h

motor:  zážehový čtyřválec 2487 cm3

výkon: 131 kW/178 k při 5700 ot./min.

elektromotor: 88 kW/120 k, celkový výkon systému 218 k

točivý moment: 221 Nm při 3600 – 5200 ot./min.

rozměry:  délka 4975 mm, šířka 1865 mm, výška 1445 mm

rozvor náprav: 2870 mm



Facebook

Nejčtenější

Nahoru