BMW M4 Competition – Zase jednou závodníkem – test

Jsou různé způsoby, jak vyšlechtit z běžného modelu auto, které vypadá, jako by se chystalo na závodní okruh. Různé optické pakety a posílené motory, prošití sedaček a střílející výfuk, takže si můžete připadat jako závodník. BMW ale upravilo své sportovní kupé tak, že ke skutečnému závodnímu autu opravdu nemá daleko.

BMW M4 (2)

Modely s označením „M“ v portfoliu značky jsou už tak dost sportovní, ale když zvolíte navíc paket Competition, který zvyšuje výkon motoru, a výbavu M Performance, která přidává speciální konstrukční řešení a součástky, pak vám opravdu nezbývá, než na nějaký okruh vyrazit. Běžná silnice vám totiž bude setsakramentsky malá. Kromě toho budete šílet na každém retardéru, protože podvozek je tak nízký, že karbonovým lízátkem můžete na podzimní silnici skoro shrabovat listí.

Pro jízdu v zatáčkách na dokonalém povrchu je ale taková dispozice to nejlepší, co si můžete přát. Podvozek i celý vůz je mimořádně nízko, přítlak zaručuje nepřehlédnutelné karbonové křídlo, pod zadním nárazníkem vykukují z černého děleného difuzoru dvě dvojice masivních koncovek výfuku. Profil zdobí tmavá matná kola s uzoučkým paprskovým designem, skrz ně vykukují vpředu i vzadu zlaté třmeny výkonných karbon-keramických brzd a dvacetipalcové ráfky obuté do nízkoprofilových pneumatik zdálky upozorňují, že parkovat byste měli obzvlášť opatrně. Výrazná zelená barva je pak rovněž součástí individuální nabídky.

BMW M4 (5)

Interiéru dominují sportovní sedačky s integrovanými hlavovými opěrkami, boční vedení je pochopitelně masivní a pevné. Jedná se o odlehčená sedadla s možností nastavení přesně podle vaší preference, sedí se velice nízko, ale zároveň docela pohodlně, což jde ruku v ruce s podvozkem, který filtruje mnohem víc nerovností, než byste tipovali. V testovaném exempláři je vnitřek vyveden kompletně v černé, včetně karbonových dekorů, je tu ovšem i pár výrazných zelených lišt, které už mohou někomu připadat nadbytečné. Středový panel nabízí pohled na uspořádání typické pro tuto modelovou řadu, tedy volně stojící displej na vrcholku a dvě řady tlačítkových ovladačů, stejně jako jasné dělení zóny řidiče a spolujezdce.

Snadno ovšem poznáte, že nesedíte v běžném BMW řady 4, a to podle hlavice řadicí páky sedmistupňové dvouspojkové „M“ převodovky se systémem Drivelogic, která je spojená s funkcí Launch Control pro maximální akceleraci při pevném startu. Díky ní můžete naplno využít výkon třílitrového šestiválce, který je díky paketu Competition zvýšen na 450 koní. Ostatně v tomto paketu je obsažen také adaptivní „M“ podvozek, kdy se tlumiče automaticky přizpůsobují stylu jízdy a kvalitě povrchu, a díky tomu si v městském provozu s tímto zeleným ďáblem nepřerazíte páteř. K dispozici jsou režimy Comfort, Sport a Sport+, přičemž ten posledně jmenovaný je už pěkně ostrý a zvuk motoru je v tomto módu nepopsatelně sytý a hodně hlasitý, což se v komfortním módu změní v kultivované vrčení inteligentního psa, který kousne, jen když mu to přikážete. Spotřebu jsme během testu dostali na 12,3 l/100 km, což není tak špatné, protože na dálnici jsme byli minimálně a na okreskách jsme ho nešetřili. V kombinovaném provozu byste pak podle technických údajů měli dosáhnout 8,3 l/100 km.

BMW M4 (4)

Brutální výkon motoru a točivý moment 550 Nm můžete nechat promluvit s plnou silou, protože jej zkrotí „M“ karbon-keramické brzdy s rychlým nástupem a dlouhou výdrží. Ovšem pozor na vlhku, tady nesmíte zapomenout občas kotouče osušit prudkým zabrzděním. Vlhké silnice jsme během testu nepotkali, a tak měla M4 možnost předvést víc své schopnosti ve vyjíždění oblouku, než v klouzání zádi, protože na suchém asfaltu drží jako lepidlo a vám se nechce vzdát se toho pocitu prolétání zatáčkami se skvělou přesností a opravdu hodně rychle. Na druhou stranu všechno zadarmo vám nedá, práce s volantem i plynem tu přijde hodně ke slovu, a tak vám nechybí pocit nadvlády nad autem, které přesně, rychle a čistě provádí vaše pokyny. Můžete si také vyzkoušet režim M Dynamic Mode, tedy částečné omezení zásahů elektroniky, kdy vám stabilizační systém dovolí nechat sklouznout vůz do zatáčky, přitom ho ale drží v neutrálním chování.

Nebudeme se podrobně zaplétat do asistenčních systémů, protože nejvíc vás z nich bude asi zajímat aplikace M laptimer, která dokáže přesně zaznamenat vaše kolo na okruhu a analyzovat je, abyste mohli své jízdní dovednosti pořád zdokonalovat. Kromě toho máte k dispozici také aplikaci, přes kterou snadno připojíte GoPro kameru, a pak už mohou nejen vaše závodnické výsledky, ale také reálné záběry rychle putovat třeba na sociální sítě.

Testovaný model:

BMW M4 Competition

motor:  zážehový šestiválec 2979 cm3

výkon: 331 kW/450 k při 7000 ot./min.

točivý moment: 550 Nm při 1850 – 5500 ot./min.

rozměry:  délka 4671 mm, šířka 1870 mm, výška 1383 mm

rozvor náprav: 2812 mm



Facebook

Nejčtenější

Nahoru