Kia Stonic – Crossover nového střihu – test

Vozy označované jako crossovery nejsou žádnou novinkou. Obliba aut na zvýšených podvozcích stále stoupá, přitom od nich ale nechceme výkony v terénu. Klasická SUV bývají dost velká a ve městě se s nimi nejezdí zrovna pohodlně. Do hry tedy vstupují crossovery, jenže dnes tak trochu jiného střihu. Nechtějí se ani tak moc podobat SUV, jako spíš stylovým malým autům, u nichž mohou designéři mnohem víc popustit uzdu fantazii.

Kia Stonic (8) velká

Kia Stonic je přesně taková. Měří jen něco málo přes čtyři metry, design nestaví ani tak na robustnosti, jako na stylovém šarmu a individualizace je její další silnou stránkou. Vyrábí se v korejském závodu, na jejím vývoji však intenzivně spolupracovala i evropská část designérského týmu. Výsledkem je auto výrazné svým vzhledem, přitom ale nepůsobí agresivně a není divu, že v něm našly zalíbení moderní ženy. Testovaný vůz v červené barvě tuto příchylnost ke krásnější polovině lidstva jen stvrzuje. Samozřejmě nechybí typický tygří nos současných modelů značky, plastové lemy jsou spíš decentní a ozdobné detaily působí docela hravě. Zákazníci z řad mladých kreativních lidí by měli ocenit především možnost barevných kombinací, kdy k barvám laku karoserie můžete volit ze tří různých barevných odstínů střechy – černou, zelenou nebo oranžovou. Tuto možnost volby sice testovaný vůz nevyužil, přesto nebyl výsledný dojem nijak usedlý.

Kia Stonic (5)

V interiéru Stonic nezapře společný základ se sourozencem z ranku klasických hatchbacků – modelem Rio. Palubní deska se víceméně neliší, dominantní je na ní displej multimédií na vrcholu středového panelu. Přístrojový štít je klasický s dvěma kruhovými ciferníky a infodisplejem uprostřed. Vnitřní prostor odpovídá rozměrům auta a příjemně potěší zadní lavice, kam se dospělý posadí docela pohodlně. Velmi dobře jsou dimenzované odkládací schránky, do kapes ve dveřích uložíte i velkou 1,5 litrovou láhev a praktická je schránka na brýle ve stropě. Zavazadelník může mít objem 352 litrů, pokud ale trváte na plnohodnotném rezervním kolu, pak se zmenší na 332 l. Určitě oceníte jeho široký nákladový prostor a úložný program s háčky a síťkami.

Na výběr jsou dieselový i tři benzínové motory, my jsme sáhli po jednotce 1.4 CVVT, která má být u nás nejžádanější. Jedná se o čtyřválec, který je svým výkonem 100 koní uprostřed nabídky zážehových jednotek. Pojí se se šestistupňovou manuální převodovkou, ostatně automat není v nabídce u žádné z motorizací, i když výhledově se o jejím uvedení spekuluje. Motor je příjemně tichý, pokud jej nevytáčíte příliš za hranici čtyř tisíc otáček, v nichž vrcholí točivý moment 133 Nm. Maximálka 172 km/h dává tušit, že se jedná o klidnější městský vůz, který moc nestojí o polykání dálničních kilometrů. Právě vyšší jízdní rychlost je pak znát na celkové spotřebě. Během redakčního testu byla spotřeba 7 litrů, tabulková hodnota je 5,5 l/100 km.

Stonic má poháněnou přední nápravu, zavěšení kol je řešeno vpředu vzpěrami McPherson a vzadu klikovou nápravou s příčnou torzní tyčí. Čtyřkolka v nabídce není, nicméně některé funkce pohonu všech kol částečně supluje vektorování točivého momentu pomocí břibrzďování vnitřních kol v zatáčkách nebo asistent pro rozjezd do kopce. Oplastování po celé spodní části karoserie ochrání při přejezdu nezpevněných cest, do většího terénu vás ale světlá výška 165 mm nepustí. Stonic je doma především na městské dlažbě nebo asfaltu, tady poskytne nejen pohodlnou přepravu, ale také výborné manévrování. Pozitivní je i chování karoserie v zatáčkách, nepředvádí žádné velké náklony, rovněž podvozek si s obloukem poradí i přes absenci pohonu všech kol velmi dobře.

Konektivitou a asistenčními systémy drží Stonic krok se zákaznickou skupinou moderních lidí, kteří používají nové technologie zcela běžně a nevidí v nich nic divného nebo zbytečného. Dotykový displej si snadno osvojí uživatelé tabletů a chytrých telefonů, navigace a infosystém spolupracují s internetovými aplikacemi, pomocí USB se připojí uživatelé vpředu i na zadních sedadlech. Ruku v ruce s tím jdou bezpečnostní systémy, mezi nimiž najdete prevenci čelní srážky včetně monitorování chodců, sledování mrtvého úhlu, hlídání jízdy v pruhu či upozornění na únavu řidiče.

Testovaný model:

KIA Stonic 1.4 CVVT

motor:  zážehový čtyřválec 1368 cm3

výkon: 73,6 kW/100 k při 6000 ot./min.

točivý moment:  133 Nm při 4000 ot./min.

rozměry:  délka 4140 mm, šířka 1760 mm, výška 1520 mm

rozvor náprav: 2580 mm



Facebook

Nejčtenější

Nahoru