Škoda Octavia RS 245 – Výkon i styl – test

Verze RS u modelu Octavia se před nedávnem dočkala dalšího přírůstku – motorizace s dosud nejvýkonnějším motorem. Podle počtu koní dostala jméno RS 245 a do testu přijela navíc se značnou dávkou stylovosti díky kombinaci červeného laku a černých doplňků. Nebe před bouřkou, která nás u testu zastihla, bylo jen umocněním pocitů, které z této nejrychlejší Octavie můžete mít.

Octavia RS (4)

Zkratku RS používá škodovka už od roku 1974, bylo to ale v rámci motorsportu, sériové modely si toto spojení začaly přidávat až s novým tisíciletím, přesně v roce 2000. Bylo to bezpochyby dobré rozhodnutí, vždyť přes 200 tisíc prodaných modelů mluví za vše. Celosvětově tak sportovní verze tvoří asi 13 procent z celkové produkce. V nabídce jsou dnes jak dieselové tak benzínové motorizace, nejvýkonnější agregát je pak podle očekávání zážehový. Než ho nastartujeme, můžeme se podívat na další novinky.

Aktuální Octavia RS nepatrně změnila proporce proti předchozímu modelu. Délka se protáhla o 4 mm, na zadní nápravě se zvětšil rozchod kol o 38 mm. Pro verzi RS je podvozek snížený o 15 mm. Dlouhý rozvor 2680 mm hraje ve prospěch velkorysého interiéru, který se od běžného modelu liší především sportovními sedadly čalouněnými Alcantarou s výrazným prošíváním. Pedály jsou hliníkové a označení RS se objevuje i na dole zploštělém volantu, jehož věnec je obšit perforovanou kůží. K dispozici ovšem zůstávají vlastnosti, pro které si Octavia získává zákazníky především, a to mimo jiné zavazadelník s objemem 590 litrů.

Stejně jako základní Octavia má i nové RS upravenou příď s opticky dělenými světlomety. Už na mřížce chladiče ale jasně vidíte rozdíl v podobě černých lamel i vnější obvodové lišty. Hlavním magnetem u testovaného vozu ovšem byla sportovně designovaná kola s červenými třmeny brzd. Po obutí do pneumatik s nízkým profilem jejich kouzlu podléhala většina chlápků, kteří toto RS viděli.

Pod kapotou Octavie RS můžete mít jak benzínový, tak dieselový motor, oba jsou to dvoulitrové čtyřválce. Zážehový poskytuje výkon 230 koní, vznětový 184. Jenže RS 245 je ještě jiná liga. U něj dostává benzínový motor výkon 245 koní a Octavia s ním akceleruje z nuly na stovku za 6,6 sekundy. K dispozici je i funkce „launch control“ pro maximální zrychlení při pevném startu, tedy v případě, že volíte automatickou převodovku DSG jako my. Takže – jdeme na to. Sedačky jsou pěkně pevné, boční vedení vás drží v horní i dolní části těla. Polohu za volantem najdete dobře, věnec padne do ruky a výhled všemi směry je bez připomínek. Octavia má poháněnou přední nápravu, v případě RS 245 ale získáváte bonus v podobě VAQ, neboli diferenciálu s elektrohydraulicky ovládanou uzávěrkou. Což znamená, že i na mokré silnici můžete projet rychle zatáčkou poměrně jistě a přesně. Vyzkoušet tuto možnost se nám splnilo velmi záhy, když se přehnala ona v úvodu zmiňovaná bouřka. Podvozek se tak v každém případě vyrovná výkonnému motoru a drží s ním krok i v případě, že mu pořádně naložíte. Ještě dodejme, že u RS modelů je zadní náprava řešená jako čtyřprvková, zavěšení předních kol je řešeno vzpěrami McPherson.

Octavia RS (5)

Po bouřce vždycky přichází klid, stejně tak si můžete s tímto autem dopřát i docela klidnou jízdu. Podvozek s adaptivními tlumiči, který je příplatkový, nastavíte na komfortní režim a máte z RS mírného beránka. Pochopitelně i tak je podvozek o něco tužší než u běžné verze, to ale neznamená nekomfortní jízdu. Na výběr máte kromě Normalu a Comfortu také režim Sport, který se automaticky aktivuje v případě potřeby vyšší stability, adheze nebo účinnějšího brzdění.

Octavii RS si nepořizujete jako třetí auto pro radost, ale chcete ji používat jako plnohodnotný rodinný vůz, s nímž si občas dopřejete radost z řízení a rychlé jízdy. Je tedy logické, že má ve výbavě veškeré asistenční systémy, které byste pořídili i v běžném modelu. Za všechny můžeme zmínit systém zabránění kolizi s detekcí chodců nebo asistenci při změně pruhu, to ovšem zdaleka není všechno. Asi vás bude ještě víc zajímat přístrojový štít, kde kromě kruhových ciferníků můžete na barevném infodispleji mezi nimi nastavit funkci LapTimer, tedy stopky pro měření okruhového času.

Testovaný model:

Škoda Octavia RS 245

motor:  zážehový čtyřválec 1984 cm3

výkon: 180 kW/245 k při 5000 – 6700 ot./min.

točivý moment:  370 Nm při 1600 – 4300 ot./min.

rozměry:  délka 4689 mm, šířka 1814 mm, výška 1448 mm

rozvor náprav: 2677 mm



Facebook

Nejčtenější

Nahoru