Volkswagen Arteon – Není pro každého – test

Volkswagen jako jeden z lídrů automobilového trhu vyrábí především auta, která jsou na tom přesně opačně. Jsou pro každého. Proč tedy značka při uvedení tohoto modelu zvolila slogan, který jsme si vypůjčili do nadpisu? Zjišťovali jsme to v redakčním testu.

VW Arteon (2) velká

Už jeho předchůdce, model CC, který vycházel z Passatu, se prezentoval jako vůz pro omezenou cílovou skupinu. Pokud totiž u značky VW obvykle očekáváme na prvním místě praktické využití a užitnou hodnotu, které tak lákají miliony zákazníků po celém světě, model postavený na přitažlivém designu pochopitelně tak trochu vybočuje z řady. A stejné je to i u Arteonu. Technicky je jeho základem Passat, jeho vzhled ale budí daleko větší pozornost.

Při uvedení prvních fotografií se Arteon prezentoval jako avantgardní gran turismo se splývavou zádí. To se po představení auta naživo bezezbytku potvrdilo, zároveň se ale vyjasnilo, v čem dalším je vůz avantgardní. Jedná se o nejmodernější technologie, které povyšují bezpečnost jízdy zase o stupeň výš. Tzv. Emergency Assist si zaslouží delší vysvětlení, předtím se ale pojďme podívat na design, kterým Arteon zaujme především.

VW Arteon (3)

Tvary má vskutku sošné – dlouhá kapota, svalnaté blatníky a svažitá střecha vyniknou i v poměrně nenápadné stříbrné metalíze testovaného auta. Příď je výrazná díky dlouhému otvoru pro nasávání vzduchu v předním nárazníku. Také mřížka chladiče je dost masivní, skládá se ze dvou lamel v horní části, ty plynule navazují na úzké světlomety a uprostřed nesou logo, a ze čtyř chromovaných lišt pod nimi, kde je umístěna registrační značka. Odlišnost od Passatu je zřejmá a Arteon také má své místo v portfoliu o stupínek výš. Profil se jasně hlásí k filozofii gran turisma tvarem střechy i zakončením decentním spoilerem na víku kufru, odkazují na ni i bezrámová okna. Záď je lehce zaoblená a dominují zde úzké zadní světlomety. Specialitou je otevírání pátých dveří ve stylu hatchbacku, takže máte do kufru lepší přístup.

V interiéru už tolik výjimečnosti nenajdete, víceméně je převzat z Passatu, i když má ve výbavě víc luxusních detailů. Znamená to především výbornou ergonomii palubní desky, která je horizontálně rozdělená výdechem klimatizace po celé šířce, uprostřed pak nechybí analogové hodiny. Středový panel zabírá z větší části velký displej infotainmentu, pod ním pak najdete otočné a tlačítkové spínače klimatizace. Tlačítka pro volbu jízdních režimů jsou tradičně umístěna kolem řadicí páky. V přístrojovém štítu je v testované výbavě Elegance standardem virtuální zobrazení ukazatelů, nastavení je na vašem výběru z několika grafických režimů. Patří mezi ně rovněž možnost zobrazení mapy navigace uprostřed a údajů o jízdě v kruhových plochách po stranách.

VW Arteon (6)

Sedadla řidiče a spolujezdce s výrazným bočním vedením mají i výsuvný sedák pro delší cesty a dobře polohovatelné hlavové opěrky. V druhé řadě sedadel mají cestující komfortně velký prostor pro nohy, kolena a dokonce i hlavu, přestože střecha je hodně svažitá. Zavazadelník se otevírá bezdotykově pohybem nohy pod nárazníkem a pojme velmi slušných 563 litrů nákladu.

Spektrum motorizací je široké – základem jsou dva motory – dvoulitrový dieselový a dvoulitrový benzínový. Ty se nabízejí v různých výkonových verzích a v aktuálním ceníku už najdeme oproti prvnímu uvedení také verze s pohonem všech kol či manuální šestistupňovou převodovkou. Zpočátku totiž byly k dispozici jen automaty. My jsme si ovšem do testu vybrali kombinaci, která má velké předpoklady zaujmout zákazníky – vrcholný naftový motor s výkonem 240 koní řazený sedmistupňovou dvouspojkovou převodovkou DSG.

Má mimo jiné i velmi nízkou deklarovanou spotřebu – uvádí se hodnota v kombinovaném provozu 5,9 l/100 km. V redakčním testu se podařilo dosáhnout spotřeby, která se téměř neliší – 6,0 litrů. Není to moc obvyklé a s Arteonem jsme jezdili zcela normálně a v různých situacích, takže za tento výsledek mu náleží pochvala. Motor se projevuje obvyklým způsobem – jedná se o osvědčený koncernový agregát, který se vyznačuje velkou pružností, lehce se dostává na cestovní rychlost, při akceleraci má příjemný jadrnější zvuk a převodovka s ním spolupracuje naprosto hladce a přesně. Když přidáte adaptivní podvozek, který jsme nastavovali především do normálního, častěji však do sportovního režimu (v komfortním je dost houpavý), máme tu dalšího adepta na mimořádně komfortní cestování.

Podrobněji se zaměříme také na nejnovější generaci adaptivního tempomatu, který spolupracuje nejen s kamerovým systémem, ale také s daty z navigace. Asistent pro stav nouze v druhé generaci při náhlé indispozici řidiče zpomaluje až do zastavení a automaticky se zařadí do pravého jízdního pruhu. Jakmile totiž senzory rozpoznají, že řidič po určitou dobu neovládá pedály plynu a brzdy, ani volant, je nejprve upozorněn akustickými, vizuálními a haptickými signály, což znamená, že auto přibrzdí a lehce sebou trhne. Když ani pak nereaguje, zahájí proces nouzového zastavení a zapne výstražná světla. Kromě toho začne vůz mírně měnit směr, aby řidiče v okolí upozornil na nebezpečnou situaci. Adaptivní tempomat umožní automatické brzdění a díky radarovému senzoru na přídi zabrání nárazu do auta před vámi. Nově také dokáže přejet až do jízdního pruhu zcela vpravo. A tak tu máme další krok na cestě k autonomní jízdě, k níž rychle či pomaleji směřuje veškerý automobilový provoz.

Testovaný model:

Volkswagen Arteon

motor:  vznětový čtyřválec 1968 cm3

výkon: 176 kW/240 k při 4000 ot./min.

točivý moment:  500 Nm při 1750 – 2500 ot./min.

rozměry:  délka 4862 mm, šířka 1871 mm, výška 1450 mm

rozvor náprav: 2837 mm



Facebook

Nejčtenější

Nahoru