Světová premiéra Seatu Arona TGI bude v Paříži

Arona TGI je po modelech Leon, Ibiza a Mii čtvrtým vozem v produktové řadě značky Seat, který je možné provozovat na CNG.

SEAT-Arona-TGI-at-the-Paris-Motorshow

Arona TGI byla navržena, vyvinuta a bude vyráběna v Martorellu, sídle a hlavním výrobním závodě společnosti Seat. Vůz je poháněn tříválcovým motorem TGI 1,0 litru s 12 ventily, který poskytuje nejvyšší výkon 66 kW (90 k) v rozsahu od 4500 do 5800 otáček/min. a maximální točivý moment 160 Nm od 1900 do 3500 otáček/min. Nový motor bude sériově dodáván s šestistupňovou mechanickou převodovkou. Vůz dosáhne nejvyšší rychlosti 172 km/h a zrychlení z 0 na 100 km/h za 12,8 sekundy.

Model ve verzi na CNG je vybaven stejnými systémy jako verze 1.0 TSI na benzin, ale navíc zahrnuje komponenty, umožňující provoz na stlačený zemní plyn. Mezi dodatečnou výbavu modelu Arona TGI patří tři palivové nádrže na CNG, uložené pod specifickou podlahou v zadní části vozu, plnicí hrdlo vedle hrdla palivové nádrže na benzin, potrubí z ušlechtilé oceli pro vedení zemního plynu, senzory tlaku zemního plynu a elektronicky řízený regulátor tlaku, který efektivně řídí přívod zemního plynu do motoru TGI.

Konstrukce motoru byla přizpůsobena provozu na zemní plyn. Modifikované písty pro spalování zemního plynu mají speciální povrchovou úpravu s obsahem chromu a niklu. Motor kromě toho dostal vyztužené ventily, odolnější sedla ventilů a speciální tvar vaček na straně sání i výfuku, který optimalizuje fázi zavírání ventilů. Výsledkem je vyšší odolnost vůči opotřebení. Výfukové turbodmychadlo je lehčí, takže turbínové kolo reaguje bez prodlevy a motor se vyznačuje plynulejší výkonovou charakteristikou.

Arona TGI spaluje primárně zemní plyn. Vzhledem k tomu, že CNG neumožňuje spolehlivé spuštění motoru v mrazivém počasí, je motor modelu spouštěn při venkovních teplotách nižších než -10 °C s použitím benzinu. Jakmile dosáhnou vstřikovače zemního plynu provozní teploty, dojde k automatickému přechodu na okruh CNG. Benzin je používán pouze jako alternativní palivo, které se kromě výše uvedeného spouštění motoru v mrazivých podmínkách uplatní až po vyprázdnění palivových nádrží na CNG. Tři nádrže na zemní plyn však zaručují při provozu na zemní plyn pro většinu uživatelů dostatečný dojezd. Palivové nádrže atraktivního SUV pojmou 14,3 kg zemního plynu. S tímto množstvím lze v režimu na CNG ujet 400 km. Poté motor automaticky přejde na spalování benzinu, jehož zásoba prodlouží dojezd o 160 km.  Energie obsažená v 1 kg CNG odpovídá 2 litrům LPG, 1,3 litru nafty a 1,5 litru benzinu. Přechod na spalování benzinu po spotřebování zásoby zemního plynu je plynulý, že jej řidič prakticky nezaznamená. Pouze kontrolka na panelu přístrojů signalizuje, že vůz je nyní poháněn na benzin místo stlačeného zemního plynu.

Arona TGI bude na českém trhu k dispozici od února 2019.

 



Facebook

Nejčtenější

Nahoru