Jezdí náklaďáky už bez řidiče?

Společnost Hyundai Motor Company úspěšně dokončila první dálniční jízdu s autonomně řízenou soupravou tahače a návěsu v Jižní Koreji. Nákladní vozidlo Hyundai Xcient ujelo přibližně 40 km na dálnici mezi městy Uiwang a Incheon, a to s velkým návěsem, který simuloval přepravu nákladu. Firma tak prakticky prezentovala výsledky svého inovativního technického vývoje pro budoucí mobilitu. 

autonomní náklaďák hyundai

Ukázkovou jízdu, která se uskutečnila 21. srpna, absolvovalo nákladní vozidlo Hyundai Xcient, které má maximální celkovou hmotnost 40 tun. Jeho výbava zahrnuje systém pro autonomní jízdu na úrovni 3, definované profesním sdružením SAE (Society of Automotive Engineers), který ovládá řízení, zrychlování nebo zpomalování a manévrování v silniční dopravě bez zásahu řidiče. Řidič byl za jízdy přítomen v kabině, aby v případě potřeby převzal řízení.  Vozidlo bylo vybaveno technikou, která udržuje vozidlo v jízdním pruhu a umožňuje změnu jízdního pruhu v běžném silničním provozu, detekuje přejíždění ostatních vpředu jedoucích vozidel z jednoho jízdního pruhu do druhého, řídí vozidlo při průjezdu tunely a v závislosti na dopravní situaci vozidlo zpomaluje, v případě potřeby až do úplného zastavení, nebo naopak zrychluje.

Zkušební trasa

Zkušební trasa vedla po nejfrekventovanějším úseku směrem k přístavu Incheon, po němž přepravují díly nákladní vozidla společnosti Hyundai Glovis. Nákladní vozidlo úspěšně absolvovalo jízdu, během níž ujelo 40 km za 1 hodinu, přičemž důsledně dodržovalo dálniční rychlostní limit 90 km/h. Hyundai Motor plánuje uskutečnit v budoucnosti další testy techniky autonomního řízení v různých oblastech, jako je například Busan.

Technika pro autonomní nákladní vozidla

Na dálnicích, vedoucích k přístavu Incheon, panuje během pracovních dnů hustá doprava kvůli velkému množství exportovaného zboží. Autonomní technika a know-how, použité v testovaném vozidle, musely být proto na mimořádně vysoké úrovni, aby mohly optimálně reagovat na neočekávané situace během jízdy. Souprava tahače a návěsu je navíc přibližně 3,5krát delší, 1,4krát širší a 9,2krát těžší než průměrný kompaktní sedan, vycházíme-li při porovnání z pohotovostní hmotnosti soupravy. Hyundai Motor proto použil senzory, podobné snímací technice v autonomních osobních vozech, a další senzory optimalizované pro těžká nákladní vozidla, jako je například senzor sledující úhly „zalomení“ soupravy a zadní radarový senzor na návěsu. Celkem je souprava vybavena 10 různými senzory, včetně 3 kamer vpředu a po stranách vzadu, 2 radarových senzorů vpředu a vzadu, 3 laserových skenerů vpředu a na bocích a senzoru úhlu „zalomení“ soupravy, který v reálném čase vypočítává změnu úhlu mezi tahačem a přívěsem, aby byla zajištěna bezpečná stabilizace soupravy po ostré změně směru při odbočování.Získávaná data ze všech senzorů jsou doplněna mapovými podklady ve vysokém rozlišení. Elektronická řídicí jednotka na jejich základě určuje polohu vozidla a přijímá precizní rozhodnutí pro každou situaci, jíž přizpůsobuje rychlost jízdy, řízení a brzdění.

Inovace pro obchodní logistiku

Zavedení autonomních nákladních vozidel do obchodní logistiky způsobí zásadní změny v tomto odvětví, které již mění tradiční povědomí o něm díky používání inovativních a nejmodernějších technologií, jako jsou autonomní vozidla, internet věcí nebo technologie podporující mobilitu. Autonomní nákladní vozidla maximalizují efektivitu udržováním optimální rychlosti jízdy, snižováním nákladů na palivo, které tvoří jednu třetinu nákladů v dálkové dopravě, a zároveň tím i snižují emise CO2. V nákladní dopravě se může uplatnit také jízda několika nákladních souprav v konvoji, v němž všechna vozidla precizně následují vedoucí vozidlo. Hyundai v současnosti investuje do technologie jízdy v konvoji, kterou bude možné dále rozvinout použitím autonomních vozidel a plánuje dokončení tohoto vývoje ve 20. letech 21. století.  

Bezpečnost

Podle oficiálních statistik dopravní nehodovosti, vedených korejskou policií, jsou nákladní vozidla účastníky 10,8 % dopravních nehod, a patří jim tak druhé místo za soukromými vozidly s 53,0 %. Riziko těžké nehody je navíc relativně vyšší, pokud dojde ke kolizi s nákladním vozidlem. V tomto případě je úmrtnost 3,7 %, u nehod bez účasti nákladního vozidla pak 1,9 %. Od zavedení autonomní techniky do nákladních vozidel se očekává snížení tohoto rizika.



Facebook

Nejčtenější

Nahoru