Subaru Forester – Není to jen lesník – test

Současný model osvědčeného SUV japonské značky je na trhu od roku 2014 a modernizací prošel nedávno. Do testu jsme si vybrali zajímavé spojení benzínového dvoulitru s bezestupňovou automatickou převodovkou CVT. Přesvědčil nás, že kromě překonávání terénních překážek dokáže být příjemným společníkem i na silnici.

Subaru Forester (2) velká

Zaznamenali jsme znatelné změny na přídi – protaženější světlomety a zavedení LED technologie do nabídky a výraznou proměnu přední masky. Změnila se i zadní světla a design kol. Drobné úpravy dostal také interiér, a to v podobě nových dekorací, ovladačů klimatizace nebo ukazatelů. Přibylo také kožené čalounění, které jsme vyzkoušeli minule v motorizaci XT, tedy v nejsilnější variantě s výkonem 240 koní.

I v testované verzi se ale objevily další novinky. Jedná se například o upravenou grafiku displeje infotainmentu nebo aktivní natáčecí přední světlomety. Jak posledně jmenovaná novinka funguje? Hlavní BiLED světlomety se natáčejí na obě strany podle toho, jak je natočen volant. Výsledkem je dobře osvětlená zatáčka a rovněž se mění sklon světel, abyste na cestu viděli co nejlépe. Zajímavou specialitou je možnost tuto funkci vypnout, a to tlačítkem vlevo pod volantem.

Subaru Forester (8)

Než se ale dostaneme k samotnému řízení, je dobré si připomenout další vlastnosti, pro které je Forester nejoblíbenějším modelem Subaru v Čechách. I když se na to často zapomíná, řidičský komfort zásadně souvisí s dobrým výhledem. Žádný kamerový panoramatický systém vám nenahradí vlastní dobrý přehled o tom, kde auto začíná a končí a zkušenost svého zraku. Forester, ač zástavbou hodně vysoký, má poměr plechů a zasklených ploch řešen v takovém poměru, že výhled řidiče je absolutně bez překážek všemi směry. U leckterého designově přitažlivého vozu musíte v tomto směru dělat kompromisy – málo přehledné bývá hlavně zadní okno, někdy vadí i silné přední sloupky. Nic takového vám nehrozí ve Foresteru. Má to svůj význam i pro cestující, těm se naskýtá výhled v podstatě jako z rodinného MPV. K prostorovým výhodám lze zejména na českém trhu zařadit i rozměrný zavazadelník, který pojme 505 litrů nákladu, což je s přihlédnutím ke kategorii a rozměrům auta opravdu hodně. Teď navíc můžete jeho víko ovládat elektricky. Oceňujeme i snadné nastupování do vozu, což byste vzhledem k výšce vozu také asi neočekávali.

Forester se prezentuje jako vůz, který odolá všem nástrahám počasí na silnici. Je to díky stálému pohonu všech kol, k němuž Subaru využívá vlastní symetrický pohon AWD, který trvale zdokonaluje již několik desetiletí. Mimo asfalt využijete nový systém X-Mode, nejprve se ale pojďme podívat na silnici. Pohon všech kol neustále přerozděluje točivý moment tak, aby v každém okamžiku byla trakce optimální, a to zcela bez zásahů řidiče. Řídící jednotka dostává informace o úhlu natočení volantu, rychlosti stáčení a bočním zrychlení. Podle toho je hnací síla rozdělována mezi přední a zadní nápravu. To je ideální při běžné jízdě, kdy je například silnice mokrá, kluzká nebo namrzlá. A ačkoliv je Forester hodně vysoký, takřka popírá rozšířený názor, že SUV se musí v zatáčkách vždy naklánět a komfort jízdy není nikdy takový, jako u nízkého vozu.

V okamžiku, kdy zamíříte na polní nebo lesní cestu, přichází ke slovu režim X-Mode, který je spojen právě s převodovkou Lineartronic, jak Subaru nazývá bezestupňový automat CVT. Ten aktivujete spínačem vedle páky převodovky. Jeho úkolem je mimo jiné dostat auto bez potíží do strmého svahu a zajistit bezpečnou jízdu z velkého kopce, a to i na špatném povrchu včetně zasněžené stráně. To jsme na začátku léta pochopitelně otestovat nemohli, máme ale v tomto směru výbornou zkušenost z dřívějška. Forester s tímto systémem vyjede i sjezdovku. Kromě toho systém dál reguluje fungování AWD a umožní jízdu v terénu. Příznivá je i světlá výška 220 mm a úhly nájezdu vpředu 25 a vzadu 26 stupňů.

Jaká je spolupráce benzínového dvoulitru s převodovkou Lineartronic? Motor je svižný a dokáže Forester rozpohybovat pěkně rychle. Výkon 150 koní je tak akorát, abyste si jízdu užili a neměli pocit nedostatku koní pod kapotou. Ve spojení s automatickou převodovkou ale počítejte s tím, že bude mít tendenci odradit vás od energičtější jízdy. Pokud pořádně šlápnete na plyn, automat nechá motor vytočit až k šesti tisícům otáček, což je doprovázeno masivním zvukovým projevem, následuje ovšem patřičná akcelerace. Kombinaci s převodovkou Lineartronic lze tedy doporučit především řidičům, kteří stojí o hladkou a klidnější jízdu. Těžší noha na plynu se projeví také na spotřebě, která byla během redakčního testu 9,4 l/100 km. V kombinovaném provozu byste pak podle tabulek měli dosáhnout 6,6 litrů.

Testovaný model:

Subaru Forester 2.0i-L CVT

motor:  zážehový čtyřválec 1995 cm3

výkon: 110 kW/150 k při 6200 ot./min.

točivý moment:  198 Nm při 4200 ot./min.

rozměry:  délka 4595 mm, šířka 1795 mm, výška 1735 mm

rozvor náprav: 2640 mm



Facebook

Nejčtenější

Nahoru