Software má varovat řidiče před akvaplaningem

Ztráta kontaktu pneumatiky s vozovkou způsobená extrémně vysokou vrstvou vody dramaticky snižuje možnost ovládat automobil a představuje významné nebezpečí nehody. V budoucnosti na tuto hrozbu v předstihu upozorní výstražný systém využívající data z kamer a snímačů v pneumatikách. To znamená, že řidič bude moci dostatečně dopředu upravit rychlost.

akvaplaning

Montáž systému varujícího před akvaplaningem do produkčních vozidel proběhne podle odborníků společnosti Continental již do příští generace nových modelů. Zařízení je nyní ve výzkumné fázi. Vývojem hardwarové a softwarové části se zabývají konstruktéři společnosti Continental ve Frankfurtu, Hannoveru a Toulouse.

V souvislosti s dalším výzkumem vzniku akvaplaningu a s vývojem výstražného systému před akvaplaningem je zdůrazňován  významný vliv dostatečné hloubky dezénu pneumatiky na bezpečnost jízdy. Hloubka drážek na běhounu pneumatiky má spolu s množstvím vody na vozovce a rychlostí automobilu zásadní vliv na vznik akvaplaningu. Proto se doporučuje výměna letních plášťů v okamžiku, kdy má vzorek hloubku 3 milimetry. Pokud je pneumatika více opotřebovaná, riziko akvaplaningu významně roste. Odborníci obecně doporučují řidičům, aby na mokré vozovce nebo za deště vždy snížili rychlost.

Akvaplaning vzniká, když pneumatika nedokáže pomocí kanálků, drážek a lamel odvést všechnu vodu ze styčné plochy s vozovkou. Důležité je proto odhalit, že se na silnici nachází velké množství vody. K tomu se mají využívat záběry z širokoúhlých kamer, které jsou nainstalovány ve zpětných zrcátkách, masce chladiče a na zádi vývojových vozidel.

akvaplaning_eTIS

Kromě snímků z kamer se budou využívat ke sběru údajů o podmínkách pro vznik akvaplaningu také data z pneumatik. V tomto případě budou využity záznamy z čidel instalovaných přímo v pláštích. Systém eTIS (electronic-Tire Information System) je schopen zjistit i zbývající hloubku dezénu, díky čemuž může stanovit bezpečnou rychlost pro dané jízdní podmínky a předat tuto informaci řidiči.

V budoucnu bude možné posuzovat údaje ze všech snímačů a v centrální řídicí jednotce vozidla je využít pro výstrahu před akvaplaningem. Systém vyhodnotí nebezpečí a řidič dostane upozornění, jaká rychlost je ještě bezpečná. Další eso v rukávu představuje technologie vzájemného propojení automobilů. Díky sdílení dat mezi vozidly a digitálními mapovými podklady mohou varování o riziku akvaplaningu dostat vozy ještě před tím, než vjedou do nebezpečné oblasti. Již dnes takto funguje dopravní informační systém, aby upozornil na nebezpečná místa na trase. Podobný výstražný systém je obzvlášť důležitý pro autonomní vozidla, která se musí akvaplaningu vyhnout bez zkušeností, jaké má člověk za volantem.



Facebook

Nejčtenější

Nahoru