SEAT Ibiza TGI s motorem na stlačený zemní plyn a benzin

SEAT Ibiza je nyní nejekologičtější Ibizou. Pátá generace bestselleru španělského výrobce automobilů přichází totiž s technikou pro provoz na stlačený zemní plyn CNG. Nová Ibiza TGI má nižší provozní náklady a lepší ekologické vlastnosti než ekvivalentní modely s pohonem na naftu nebo benzin, a to včetně hybridních vozů bez možnosti vnějšího nabíjení.

SEAT_IbizaTGI_024_small

Třetí model značky SEAT na CNG, po Leonu a Mii, je vyráběn v závodě Martorell na základě platformy MQB A0. SEAT aktivně podporuje CNG, protože toto palivo snižuje emise CO2 o 25 % a emise oxidů dusíku v průměru o 85 %.

Provozní náklady na kilometr jsou mimořádně nízké. Spalování zemního plynu je efektivnější v porovnání s ostatními palivy. K uvolnění stejného množství energie je zapotřebí méně paliva. Naplnění palivové nádrže navíc stojí pouhých 345 Kč. Výsledkem je delší dojezd a úspory nákladů na ujetý kilometr.

SEAT Ibiza 1.0 TGI poskytuje nejvyšší výkon 90 k a průměrnou normovanou spotřebu paliva 3,3 kg/100 km v režimu na CNG. Překonání vzdálenosti 100 kilometrů tak vyjde na 75 Kč. Při využití zásoby 13 kg CNG a 40 litrů benzinu v obou palivových nádržích dokáže nová Ibiza TGI ujet celkem 1194 km bez nutnosti doplňovat palivo.

Vůz je vybaven dvanáctiventilovým tříválcovým motorem 1.0 TGI v kombinaci s pětistupňovou mechanickou převodovkou. Nejvyššího výkonu 90 k dosahuje mezi 4500 a 5800 ot. a maximální točivý moment 160 Nm poskytuje mezi 1900 a 3500 ot. Co se týče úrovně provozních vlastností, nová Ibiza TGI dosahuje nejvyšší rychlosti 180 km/h, zrychlí z 0 na 100 km/h za 12,1 sekundy a její průměrné hodnoty normované spotřeby paliva činí 5 l/100 km v režimu na benzin a 4,9 m3/100 km (3,3 kg/100 km) v režimu na CNG, což představuje emise CO2 pouhých 88 g/km.

SEAT_IbizaTGI_046_small

Pátá generace modelu Ibiza je ve verzi TGI vybavena dvěma palivovými nádržemi, jednou na 13 kg CNG a druhou na 40 litrů benzinu. Nádrž na benzin je shodná se všemi ostatními verzemi modelu Ibiza, jejichž motory spalují pouze benzin. S využitím obou paliv lze ujet celkem až 1194 kilometrů bez nutnosti doplňovat palivo.

Ibiza TGI používá stejné systémy jako Ibiza 1.0 TSI na benzin, kromě toho je však vybavena nezbytnými komponenty pro provoz na stlačený zemní plyn. Mezi ně patří mimo jiné nádrž na CNG, speciální plnicí hrdlo vedle hrdla nádrže na benzin, několik senzorů teploty a tlaku zemního plynu v různých komponentech, regulátor tlaku a palivová soustava pro zemní plyn. Motor je navíc vybaven také specifickými písty se speciální povrchovou úpravou s obsahem chromu a niklu, jejichž konstrukce zahrnuje nové části přizpůsobené požadavkům provozu na zemní plyn. Vyztužená sedla ventilů zvyšují odolnost vůči opotřebení. Optimalizované přívodní ventily vylepšují proudění zemního plynu do centrální části spalovacího prostoru. Výfukové turbodmychadlo modelu Ibiza TGI má nižší hmotnost. Motor reaguje pohotověji na povely řidiče díky okamžité reakci rozvodového kola turbíny. Ibiza TGI je vybavena také specifickými ukazateli paliva pro každou nádrž, které jsou umístěny na panelu přístrojů.

SEAT_IbizaTGI_030_small

Model používá stlačený zemní plyn vždy jako hlavní palivo. Výjimkou jsou situace, kdy teplota nemrznoucí chladicí kapaliny klesne pod 10 °C. V tomto případě se motor spustí v režimu spalování benzinu. K automatickému přechodu na palivovou soustavu CNG dojde po zahřátí ventilů pro vstřikování zemního plynu. S touto výjimkou je Ibiza TGI provozována na benzin pouze po vyprázdnění nádrže na CNG. K tomuto přepnutí dochází automaticky, aniž by řidič vnímal sebemenší rozdíly v provozních vlastnostech nebo dynamice vozidla. Na panelu přístrojů se rozsvítí ukazatel, aby řidič věděl, že jede na zemní plyn. Řidič má k dispozici rovněž ukazatele množství paliva v obou nádržích. Ibiza TGI tak do jisté míry kombinuje dvě vozidla v jednom, protože nabízí možnost ekologičtějšího a hospodárnějšího provozu na stlačený zemní plyn, nebo jízdy v režimu na benzin jako s konvenčním vozidlem po spotřebování veškeré zásoby zemního plynu. Displej zobrazuje rovněž informace o kvalitě zemního plynu, spotřebu paliva a zbývající dojezd na obě paliva, jakož i případné poruchy soustavy CNG.

 

 

 

 



Facebook

Nejčtenější

Nahoru