Desatero správné výměny pneumatik

Nákup pneumatik je pro každého řidiče důležitá investice. Aby mu pneumatiky sloužily co nejdéle, měl by dodržovat základní pravidla pro jejich správné používání. Na délku životnosti pneumatik má vliv také náležitě provedená sezónní výměna. Dokonce i drobné nedostatky, jako je například zanedbání kontroly ventilů nebo vyvážení kol, mohou mít vážné důsledky pro bezpečnost a také peněženku.

Výměna pneumatik

Nástup jara nebývá tak razantní, jako je tomu v případě zimy, a proto mají řidiči dostatek času, aby se připravili na novou sezónu, zkontrolovali stav svých stávajících pneumatik nebo si v případě potřeby pořídili nové. Nákup je dobré si pečlivě promyslet, neměl by být bezprostřední a unáhlenou reakcí na cenově výhodnou příležitost, která se právě naskytne. Mechanici z autoservisů Premio upozorňují na to, že řidiči se dopouštějí zásadních chyb už v této fázi. Zákazníci si pneumatiky kupují sami a často se ukáže, že si pro daný typ automobilu vybrali špatné pneumatiky, které mají nevhodnou velikost, homologaci, rychlostní index nebo nosnost. To se může projevit ve špatné ovladatelnosti auta a rychlejším opotřebení pneumatik. Vyskytují se také řidiči, kteří chtějí, aby jejich auto vypadalo co nejstylověji, a požadují montáž pneumatik, které nejsou homologované výrobcem vozidla.

Desatero dobré praxe při výměně pneumatik

  1. Montáž pneumatik podle směru rotace – během montáže pneumatik je nutno dodržet označení, které určuje správný směr otáčení a vnější a vnitřní stranu pneumatiky. Obzvláště důležité je to u směrových a asymetrických pneumatik. Pouze správně namontované pneumatiky zajišťují náležité odvádění vody, bezpečnou přilnavost a dobré brzdění. Chybně namontované pneu se naopak rychleji opotřebovávají, mají menší adhezi na vozovce a jsou během jízdy hlučnější. Způsob montáže není důležitý pouze u symetrických pneumatik, jejichž běhoun je po obou stranách stejný.
  2. Montáž pneumatik na čistých ráfcích – kola by před osazením pneumatik měla být v místě, kde pneumatika přiléhá k ráfku, čistá. Zůstanou-li v tomto místě nečistoty, může to vést k pomalému vypouštění vzduchu z kola. Navíc okraj pneumatiky je potřeba ošetřit speciálním mazivem, které usnadňuje montáž a utěsňuje kontakt s ráfkem.
  3. Výměna ventilů – na ventily se při výměně pneumatik často zapomíná, a to je velká chyba, protože pokud jsou nefunkční, jsou pak stejně často příčinou úniku vzduchu z pneumatiky jako její defekt. Gumové ventily by se měly vyměnit při každé výměně pneumatik. U kovových ventilů, které se často používají na hliníkových kolech, je dobré vyměnit jejich vložku. Pamatujte také na čepičky, které ventily chrání proti znečištění a pronikání vlhkosti do vnitřku pneumatik.
  4. Očištění náboje – náboj je před montáží kola potřeba pečlivě očistit od nečistot a rzi, které mohou vést ke špatnému přiléhání kola. Pokud na to v servisu nedohlédnou, důsledkem mohou být nežádoucí vibrace během jízdy.
  5. Náležité dotažení kol – na kola se za jízdy přenáší značná síla, proto má velký význam jejich řádné dotažení. Slabě dotažené šrouby mohou během jízdy odpadnout a ohrozit tak vaši bezpečnost, naopak příliš utažené se mohou zaseknout a způsobit problémy při výměně pneumatik nebo demontáži kola během defektu na silnici. K montáži kol je zapotřebí používat dynamometrický klíč se správně nastavenou silou a utahovacím momentem. Nakonec musejí mechanici zkontrolovat, zda jsou skutečně utaženy všechny šrouby.
  6. Vyvážení kol – každé výměně pneumatik musí předcházet vyvážení kol. Dojde-li k zanedbání tohoto kroku, mohou být výsledkem nepříjemné vibrace, které během jízdy zhoršují ovladatelnost vozidla a vedou k rychlejšímu opotřebení dílů pérování.
  7. Nastavení geometrie kol – správně nastavené úhly přední a zadní nápravy pomohou předejít nerovnoměrnému sjíždění pneumatik. Když řidič tuto preventivní kontrolu vynechá, může se stát, že se jeho automobil bude chovat na silnici nepředvídatelně, například se dostane do smyku nebo náhle vyjede z požadované jízdní dráhy.
  8. Seřízení systému TPMS – pokud je automobil vybaven snímači tlaku v pneumatikách (systém TPMS), musí každou výměnu pneumatik uzavřít vynulování a seřízení systému. Synchronizace jednotlivých snímačů s počítačem je velmi precizní, proto v takové situaci nelze libovolně střídat umístění kol v autě a po každé výměně pneumatik je nutné resetovat systém a načíst do něj nové údaje.
  9. Správný tlak v pneumatikách – na závěr každé výměny pneumatik je potřeba kola řádně naplnit vzduchem. Povinnost hlídat optimální tlak má po celou dobu používání pneumatik právě řidič. Pneumatiky s příliš nízkým tlakem mají vyšší valivý odpor, což vede k vyšší spotřebě paliva. Naopak při nadměrném tlaku se středová část běhounu opotřebovává mnohem rychleji než jeho postranní části, a tím se zkracuje doba životnosti pneumatik. Správný tlak vzduchu v pneumatikách však znamená především bezpečnou jízdu. Pneumatiky s příliš nízkým nebo vysokým tlakem nemají optimální přilnavost nebo délku brzdné dráhy.
  10. Údržba pneumatik – pneumatiky je potřeba po demontáži z automobilu a před jejich uskladněním pečlivě vyčistit a zkontrolovat z hlediska mechanického poškození a opotřebení běhounu. Pokud budou použitelné i v další sezoně, musíte je správně uskladnit.


Facebook

Nejčtenější

Nahoru