60 let sportovního vozu Škoda 1100 OHC

Před 60 lety dospěla do finále stavba závodního vozu Škoda 1100 OHC. Automobil s interním typovým označením 968 byl určen původně pro vytrvalostní závody na okruzích, jeho vývoj odstartoval na jaře 1956. Nejprve vznikly dva otevřené vozy, na něž v roce 1959 navázala dvě kupé. Červený otevřený speciál je možné obdivovat ve sbírkách muzea v Mladé Boleslavi.

KODA-1100-OHC-Anniversary-22

Vývoj dvoumístného sportovního automobilu začal na jaře roku 1956. Raritní vůz pohání vpředu podélně uložený řadový čtyřválec se dvěma vačkovými hřídelemi v hlavě válců. Ze zdvihového objemu 1089 cm3 dává výkon 92 koní při 7700 otáčkách. V době svého vzniku oslnil špičkovým litrovým výkonem 85 k/l, původně spaloval vysokooktanový letecký benzin, proudící do dvou karburátorů československé značky Jikov, později italské výroby Weber.

Závodní vůz o rozvoru 2200 mm a vnějších rozměrech 3880 x 1430 x 964 mm, s karoserií vyrobenou z velmi lehkého sklolaminátu, váží pouhých 550 kg. Nepřekvapí proto jeho razantní zrychlení a maximální rychlost 190 až 200 km/h (podle zvoleného stálého převodu). Významnou roli však hraje také nízký aerodynamický odpor účelné a přitom elegantní karoserie. Její první varianta zaujala i dvojicí výklopných hlavních světlometů, které ale záhy ustoupily pro závody praktičtějšímu řešení se zabudovanými fixními světlomety s aerodynamickými kryty z organického skla.

Na rozdíl od předchozích typů Sport a Supersport, používajících robustní podvozek sériového modelu Škoda 1101, tvoří základ speciálu 1100 OHC prostorový rám svařený z tenkostěnných ocelových trubek. K vynikajícím jízdním vlastnostem přispívá takřka ideální rozložení hmotnosti na nápravy, u vozu s řidičem vážícím 75 kg v poměru 49,7 : 50,3 % ve prospěch poháněné zadní nápravy. Spojka, pětistupňová převodovka i rozvodovka byly soustředěny vzadu, tvořily jediný montážní celek. Významnou roli hraje také nezávislé zavěšení kol, vpředu se uplatnila lichoběžníková náprava, vzadu vlečené trojúhelníkové závěsy se šikmou osou kývání. Přesné a strmé řízení se ovládá tříramenným volantem, který je pro snadnější nastupování odnímatelný. Koncem 50. let patřilo k progresivním prvkům také odpružení drátových 15palcových kol zkrutnými tyčemi.

KODA-1100-OHC-Anniversary-12

Veřejnou premiéru a zároveň první vítězství si vůz, řízený zkušeným členem továrního závodního týmu Miroslavem Fouskem, připsal koncem června 1958 na městském okruhu v Mladé Boleslavi. Do kokpitu těchto speciálů usedali také závodníci Václav Bobek st., Václav Čížkovský, Josef Vidner a Jaroslav Bobek. Kromě domácích sportovních akcí dosahovali úspěchů také v zahraničí, vzhledem k nelehké politické situaci přelomu 50. a 60. let minulého století se však angažmá závodního vozu z Mladé Boleslavi omezilo na socialistické země.

Po dvojici otevřených vozů s laminátovou karoserií, vyrobených v závěru roku 1957, následovaly v roce 1959 dva uzavřené vozy Coupé s karoserií z hliníkových plechů. U rozměrnějšího kupé se podařilo dosáhnout velmi nízké hmotnosti 618 kg a zachovat vysokou rychlost. Obě kupé byla bohužel v pozdějších letech poničena při haváriích v civilním provozu, odborníci restaurátorských dílen ale v současné době intenzivně připravují znovuzrození Coupé na základě dochovaného podvozku a agregátu jednoho z nich.

KODA-1100-OHC-UK

Oba otevřené vozy se dochovaly, exemplář muzea je vystaven v hlavní expozici a také se dlouhodobě úspěšně účastní domácích i zahraničních veteránských akcí. Druhý vůz – v majetku oficiálního zastoupení Škoda UK – slouží k propagaci mladoboleslavské značky především na půdě Velké Británie.



Facebook

Nejčtenější

Nahoru