Testovaný model:
Peugeot 5008 GT 2.0 BlueHDi
motor: vznětový čtyřválec 1997 cm3
výkon: 133 kW/180 k při 3750 ot./min.
točivý moment: 400 Nm při 2000 ot./min.
rozměry: délka 4641 mm, šířka 1844 mm, výška 1640 mm
rozvor náprav: 2840 mm
Známe ho už z pařížského autosalonu, kde byl vystaven na podzim loňského roku. Na silnicích se objevil letos na jaře a první pozitivní ohlasy posbíral jeho moderní design. Do konkurenčního boje se vydal vybaven možností sedmisedadlového uspořádání a velmi úspornými motory. Letos na podzim by měl být jedním ze žhavých želízek v prodejním ohni.
Vrcholem nabídky je výbava GT, která je nabízena v samostatném ceníku a pojí se výhradně s nejvýkonnějším dieselovým agregátem, konkrétně dvoulitrovým čtyřválcem o výkonu 180 koní řazeným automatickou šestistupňovou převodovkou. Právě ten se ocitl v našem redakčním testu.
Výrazný moderní design je ve verzi GT umocněn řadou dalších prvků, jedná se o chromové lišty a speciální strukturu mřížky chladiče, dekory mlhovek a chromované kryty zpětných zrcátek plus černé detaily na podbězích a velkých hliníkových kolech. Díky tomu působí auto ještě sebevědoměji než v běžné výbavě.
Oproti předchozímu modelu, který byl ovšem víc vozem velkoprostorové kategorie, mu přibylo na délku 11 centimetrů a stejně protažený je i rozvor. Vzhledově nese všechny znaky SUV, z profilu je ale zřejmé, že na vnitřní prostor se tu klade velký důraz. Svědčí o tom i ve standardu dodávaná sedmimístná verze, kterou jsme měli v testu. Méně výrazná barva laku u testovaného exempláře trochu ztlumila výrazné GT doplňky, i přesto je vůz na silnici nepřehlédnutelný, a to i při pohledu zezadu díky pěknému světelnému podpisu. Zadní světlomety jsou totiž uloženy v lesklém černém pásu, v jehož kontrastu působí opravdu pěkně.
Peugeot 5008 je postaven na modulární platformě EMP2, což umožňuje mimo jiné i maximální využití vnitřního prostoru. Cestující tak mají mimořádné pohodlí při delším cestování – ve druhé řadě jsou totiž tři samostatná sedadla a ve třetí pak další dvě, která lze sklopit i úplně vyndat. Ovládají se velmi lehce a po sklopení do podlahy dostaneme zcela rovnou ložnou plochu v kufru. Druhá řada zase nabízí možnost posouvání každého sedadla v podélném směru a pět různých úhlů sklopení opěradla. Zbývá dodat, že základní objem zavazadelníku je 780 litrů při pětimístném uspořádání, máte-li vyklopená sedadla ve třetí řadě, zmenší se na pořád zajímavých 550 litů, zato po sklopení druhé i třetí řady získáte až 1940 litrů při naložení po strop. Pozitivní je nízká nákladová hrana i široký otvor zavazadelníku, takže připadá v úvahu i převoz objemných nákladů.
V interiéru vás u výbavy GT přivítá dřevěné obložení palubní desky i horní části dveří, luxusně působí i prošívání sedaček a použité materiály. Peugeot samozřejmě i u tohoto modelu použil svůj i-Cockpit, k němuž patří kaplička přístrojového štítu s ostrými hranami, nahoře i dole zploštělý volant nebo ovladače klimatizace v klávesovém stylu. Středový panel nahoře uzavírá velký volně stojící displej a dole zase upoutá páka nové automatické převodovky. V přístrojovém štítu se zobrazují virtuální ukazatele, jejichž grafiku a zobrazované údaje si můžete nastavit. Sžívání s pracovištěm řidiče sice chvilku trvá, designově ale interiér patří mezi aktuálně představovanými vozy k nejlepším.
Výkon dieselového motoru na Peugeot 5008 s přehledem stačí a dokáže nabídnout i velmi úsporný provoz. Při redakčním testu jsme se dostali na velice slušných 6,4 litrů, a to i přesto, že jsme se nijak neomezovali a nesnažili se spotřebu stlačit co nejníž. V kombinovaném provozu byste se pak měli dostat až na 4,8 l/100 km. Přitom máte dostatek síly k dlouhé dálniční jízdě a potřebnou akceleraci při předjíždění, a to i v situacích, kdy byste to od tak velkého auta vlastně ani nečekali. Uznání si zaslouží i sladění s automatickou převodovkou EAT6.
Podvozky jsou u nových Peugeotů velmi dobře postavené, a tak není divu, že model 5008 nabídne komfortní svezení, a to i pro cestující vzadu. Dobrá směrová stabilita i poslušné vyjíždění zatáček jsou přímo ukázkové, musíte ale počítat s občasným uskočením zádi na velkých nerovnostech. Co se týče pohonu kol, nabízí Peugeot nové pojetí SUV, které nemá v nabídce volbu čtyřkolky. Podporu přilnavosti a jízdní stability na zhoršeném povrchu dodává příplatkový systém Advanced Grip Control. Vůz má poháněná přední kola a protiprokluzový systém můžete nastavit v pěti režimech pro jízdu na sněhu, blátě, písku, ve standardních podmínkách nebo s vypnutým ESP. Kromě toho máte k dispozici i asistent pro sjíždění strmých svahů, což je u vozu s pohonem předních kol zajímavá novinka. Absenci pohonu 4×4 vám vynahradí jeden až dva litry paliva na 100 km, které ušetříte oproti klasickým čtyřkolkám.
Peugeot 5008 se narozdíl od ostatních vozů značky Peugeot nenabízí v základním provedení, nabídka začíná druhou úrovní výbavy Active, od ceny 610 000 Kč. Za ni pořídíte základní benzínový motor 1.2 PureTech s výkonem 130 koní. Když si budete chtít pořídit nejsilnější dvoulitr, musíte zabrousit do ceníku výbavy GT, která začíná na 945 000 Kč. Ke všem verzím výbavy dostanete pětiletou záruku zdarma.