Uvedení modelu Mokka znamenalo pro Opel především příchod nových zákazníků. Vytvoření nové kategorie tzv. subkompaktních SUV ukázalo, že značka má potenciál oslovit úplně nové lidi – ze 600 tisíc prodaných kusů si jej ze dvou třetin koupili ti, kteří dosud žádný Opel nevlastnili. Facelift z loňského roku přidal písmeno „X“ do názvu a také asistenční systém OnStar.
Po otestování úsporných dieselů jsme si tentokrát vybrali něco ze zcela opačného konce nabídkové škály – nejsilnější model Mokka X vůbec, totiž benzínový 1.4 Turbo, který poskytuje výkon 152 koní a je spojen výhradně s automatickou šestistupňovou převodovkou a pohonem kol 4×4.
Vzhled nové Mokky je evidentně dospělejší. Mohou za to ostřejší hrany a především jasnější definice tvarů. Je to logické – obliny v Evropě vycházejí z módy, a když se model líbí, není potřeba, aby se snažil zalíbit za každou cenu všem. Díky tomu si může dovolit osobitější design s výraznými liniemi světlometů vpředu i vzadu (celkově je pohled zezadu ve srovnání s předchůdcem znatelně přitažlivější), vyrýsovaný je přední nárazník a profil s hlubokými prolisy na bocích. Střešní spoiler má dynamiku a oplastování kolem celého vozu prozrazuje, že do terénu se také bát nemusíte.
Interiér dokazuje, že Opel to myslí s kvalitativním posunem a zájmem o pohodlí cestujících opravdu vážně. Pobyt v kabině Mokky je příjemný, sedadla jsou dostatečně široká i dlouhá a poskytují dobrou oporu i na delší cestě. Boční vedení je solidní a v testovaném voze byly navíc i výsuvné sedáky u předních sedadel. Ani druhá řada sedadel nenutí ke kompromisům – vzhledem k rozměrům vozu je tu překvapivě dost místa pro nohy a nástup není spojen s žádnými problémy. Zavazadelník nabízí 356 litrů, což pro cestování ve dvou dostačuje, výhodou je i dobrý přístup do kufru a absence výstupků nebo nepravidelností, které by využití prostoru snižovaly.
Přístrojová deska je horizontálně poměrně dost členitá, orientace v ovladačích je ale snadná, protože tlačítek je výrazně méně, velkou část převzal dotykový displej infotainmentu, který je graficky přehledný. Komunikace při nastavování palubních systémů i navigace chce ale trochu cviku, jen na intuici se spolehnout nemůžete. Přístrojový štít s dvěma kruhovými ukazateli a obdélníkovým infodisplejem mezi nimi je dobře ergonomicky vyřešen, průhled skrz volant z místa řidiče je bez potíží a logika zobrazení naprosto odpovídající. Do rozpaků vás nedostane ani klimatizace, její ovládání je přehledně uspořádáno na středovém panelu.
Mokka X je mrštné auto, lehko se s ním manévruje, dobře parkuje a cítíte se v něm pohodlně. S dieselovými motory je také úsporné, to už jsme vyzkoušeli, na trochu dynamičtější jízdu jsme se ale těšili s vrcholnou benzínovou jednotkou. Výkon 152 koní není vůbec špatný, do hry ale vstupuje relativně vysoká hmotnost – v technickém průkazu najdete hodnotu atakující 1,5 tuny. Ta má nejspíš za následek méně oslnivé tabulkové zrychlení, uvádí se 9,7 sekund, které potřebujete při akceleraci z nuly na stovku. Své tu udělá i automatická převodovka, která, zdá se, motor umravňuje ke klidnější jízdě. I tak se ale hodnota spotřeby dostává do méně příjemných čísel. V redakčním testu se průměrná hodnota pohybovala kolem 10 l/100 km, což je opravdu dost, byť je třeba přiznat nemalý vliv povětrnostních podmínek. Podle tabulek je kombinovaná spotřeba 6,4 l/100 km, i tak ale většina zákazníků dá přednost vznětovým motorizacím, které nejsou o moc línější a budou k vaší peněžence shovívavější.
Skvělou trefou je u tohoto vozu pohon všech kol 4×4, který zajišťuje vícelamelová spojka připojující v případě potřeby zadní nápravu. Sebejistota v přímém směru i v zatáčkách, spíše menší náklony karoserie, na které má takto vysoká zástavba rozhodně nárok, a navíc zkušenost při bezproblémové jízdě na sněhu i ledu, do kopce i ze svahu, to vše kvalifikuje jízdní vlastnosti Mokky mezi nejlepší ve své třídě. Jediným škrábancem na dokonalém dojmu je vyšší aerodynamický hluk v dálničních rychlostech, což lze přičíst na vrub proporcím vozu a také tvaru vnějších zpětných zrcátek.
Opel OnStar v akci
Zařazování vyspělých technologií do vozů nižších tříd je současným trendem a Opel se v tomto směru chová příkladně. Nová asistenční služba, která primárně zajišťuje automatické nahlášení nehody na základě vyhodnocení údajů například o tom, zda se aktivovaly airbagy nebo kolik sedadel ve voze bylo obsazených, funguje nonstop 24 hodin 365 dní v roce. Navíc ale dokáže poskytovat i servisní služby, kdy prostřednictvím dispečerů můžete žádat o pomoc v různých situacích, počínaje odemknutím dveří na dálku až po nahrání požadovaných údajů přímo do navigace.
Testovaný model:
Opel Mokka X 1.4 Turbo
motor: zážehový čtyřválec 1399 cm3
celkový výkon: 112 kW/152 k při 5600 ot./min.
točivý moment: 245 Nm při 2200 – 4400 ot./min.
rozměry: délka 4275 mm, šířka 1781 mm, výška 1658 mm
rozvor náprav: 2555 mm