Supersportovní Ford GT k vyzkoušení technologií zítřka

Při vývoji zcela nového, extrémně výkonného Fordu GT konstruktéři nemysleli jen na schopnost vyhrávat závody. Tento vůz slouží také jako testovací laboratoř nových technologií a nápadů, které se v budoucnu objeví napříč celou modelovou řadou značky Ford.

Ford GT

Ford GT

Tým, který vyvíjel GT, se skládal z pracovníků různých sportovních divizí Fordu – Ford SVT, Team RS, Ford Racing, oddělení sportovního příslušenství atd. Všichni se spojili v novém oddělení Ford Performance.

Ford GT byl vždy synonymem výkonu, fascinace a netradičních technických řešení. Například model z roku 2005 měl lehkou karoserii z hliníkových slitin, jejíž nízká hmotnost se pozitivně odrážela v jízdní dynamice.

Zkušenosti získané při vývoji a výrobě této generace Fordu GT se promítly i do hliníkové karoserie současné řady pick-upů Ford F-Series. U ní se ušetřilo několik set kilogramů hmotnosti, což zlepšilo ovladatelnost vozu, jízdní výkony i spotřebu paliva.

Spojení dynamiky a aerodynamiky

Ford GT vypadá rychle i tehdy, když stojí – optimalizovanou aerodynamiku totiž nelze přehlédnout. Hlavním cílem vývoje bylo snížit aerodynamický odpor a optimalizovat přítlak. Ten totiž dodává supersportu trakci při zrychlování, zatáčení i brzdění ve vysokých rychlostech.

Aerodynamické prvky Fordu GT se přizpůsobují různým provozním podmínkám. Se zadním výsuvným křídlem jsou sladěny kanály v přídi. Ty jsou osazené klapkami, jež upravují proudění vzduchu a zajišťují tak vyváženou aerodynamiku za všech okolností. Když se křídlo zvedne, kanály v přídi se uzavřou, aby zvýšily přítlak; při zatažení křídla funguje systém opačně, otevřené kanály přítlak zase zvýší.

Ford_Inovativní zadní křídlo vozu Ford GT

Tento supersport ale nese novou technologii značky Ford – konstrukci, která umožňuje měnit profil křídla a maximalizovat tak jeho účinnost ve vysunuté poloze. Tato specialita, u níž Ford požádal o patent, zlepšuje celkovou účinnost aerodynamiky o 14 procent.

Také pohonná jednotka pomáhá vylepšit aerodynamiku GT. Kompaktní šestiválcový motor EcoBoost umožnil konstruktérům navrhnout karoserii o něco užší. Vidlicový šestiválec má totiž kompaktnější rozměry než osmiválec. Ve prospěch zeštíhlení karoserie zapůsobilo také umístění turbodmychadel pod motor a instalace mezichladičů před zadní kola.

Aerodynamika Fordu GT za všech okolností vytváří pozitivní hodnoty přítlaku. Při standardním nastavením světlé výšky připadá na přední kola 30 a na zadní 70 procent přítlaku, po snížení podvozku zůstává na přední nápravě 29 procent přítlačné síly.

Redukce hmotnosti

Uhlíková vlákna jsou materiálem, který u GT přispívá k významným úsporám hmotnosti a zároveň dovoluje takovou práci s tvary, jaká by u oceli nebo hliníku nebyla možná.

Křidélka, která spojují střechu se zadními blatníky, by kvůli technickým omezením při lisování kovů nebylo z oceli nebo hliníku vůbec možné vyrobit. Naproti tomu plast vyztužený karbonovými vlákny je možné vytvarovat do komplexních geometrických tvarů, podobně jako látku při výrobě oděvů. Vysoké teploty při výrobě zajistí potřebnou pevnost.

Motor z Raptoru

Motor 3,5 l EcoBoost je nejvýkonnějším motorem EcoBoost v historii, dosahuje výkonu přibližně 480 kW. Byl vyvíjen společně s motorem pro závodní verzi Fordu GT a s motorem 3,5 l EcoBoost pro sportovní pick-up F-150 Raptor, který má s motorem v GT shodných 60 procent dílů.

U testovacího motoru použitého při závodech v Daytoně praskaly během závodu klikové hřídele. Protože před následujícím závodem v Sebringu bylo málo času pro vývoj nové závodní součástky, rozhodl se tým použít klikovou hřídel z předprodukčního F-150 Raptor. Prototyp z Daytony pak s tímto dílem toho roku v Sebringu vyhrál!

Tým také vytvořil pokrokovou technologii „anti-lag“, která maximalizuje schopnost GT využít plný výkon při akceleraci ze zatáček. Základem této technologie je udržování škrticí klapky otevřené i tehdy, když řidič nemá sešlápnutý plynový pedál. Vstřikování je odpojené, ale turbodmychadlo se točí a udržuje plnicí tlak, což napomáhá rychlejší odezvě a okamžité akceleraci hned, jakmile jezdec sešlápne pedál plynu.

Výkon motoru zvyšuje také zcela nové vstřikování, které kombinuje přímý a nepřímý vstřik. Motor je spojen s rychle reagující sedmistupňovou dvouspojkovou převodovkou, která řadí s minimální prodlevou.

Adaptivní podvozek

K inovativním technologiím patří hydraulický podvozek, který mění světlou výšku podle nastaveného jízdního režimu.

Podvozek se sníží při přechodu z režimu Normal na Track – rozdíl 50 milimetrů je takový, že ho řidič uvidí i ucítí. Režim Track navíc vysune zadní křídlo a uzavře kanály v přídi, což zajistí optimální přítlak pro jízdu po okruhu.

Se změnou světlé výšky se u GT mění také tuhost odpružení, charakteristika tlumičů pérování a fungování aktivní aerodynamiky. V jedné karoserii tak vlastně existují dvě různá auta.

Další funkcí hydraulického podvozku je režim front-lift, který civilnímu modelu GT pomáhá přejíždět obrubníky a příčné prahy. Řidič může přizvednout příď v rychlosti do 40 km/h. Po jejím opětovném překročení se podvozek automaticky sníží.

 

 



Facebook

Nejčtenější

Nahoru