Správné jarní mytí autu prospěje

Nejhorší období pro naše motorizované miláčky, totiž zima, je za námi. Prosolené silnice jsou zase na několik měsíců minulostí, ale stále jsou cesty mnohdy mokré, zablácené a špína může pomalu poškozovat lak a části vozu, jako jsou podběhy, prahy a blatníky. Čisté auto je nejen vaší vizitkou, ale také vám déle vydrží. Jak si ale v začátku jara správně umýt auto, abychom nenadělali více škody než užitku?

shutterstock_243440098

Čisté auto je nezbytným předpokladem k tomu, aby vám mohlo dlouho a dobře sloužit. A také k tomu, aby si udrželo hodnotu při případném prodeji. Pokud nemáte čas, peníze nebo chuť nechat si vůz ošetřit od profíků, máte další dvě možnosti. Automyčku nebo staré dobré ruční mytí pěkně s kyblíkem, houbou, voskem a leštěnkou.

Když si vyberete automyčku, budete se rozhodovat, jaký program zvolit. Zde se rozhodně vyplatí nešetřit. Minimálně jednou by se v programu mělo jednat o oplach zahrnující ošetření konzervujícím voskem. Počasí může být stále ještě poměrně chladné, proto je třeba dodržet jeden důležitý předpoklad – auto musí mít provozní teplotu. Prohřátý povrch totiž znamená šetrnější a efektivnější umytí. Navíc s vymrzlým automobilem není dobré vjíždět do myčky, protože by se mohlo například stát, že po dopadu teplé vody z myčky na o několik desítek stupňů chladnější sklo by sklo prostě prasklo. Je to otázka jedné vteřiny a čelní sklo je zničené.

Jak často bychom měli v jarním období auto umývat záleží na tom, zda máme možnost mít vůz v garáži nebo zda parkujeme venku, kde je auto vystaveno výkyvům počasí. Doporučuje se týdenní mytí od nečistot a jednou měsíčně dopřát vašemu mazlíkovi pořádné navoskování. Tmely a nátěry jsou procedura, kterou je lepší nechat na profesionálech alespoň jednou za dva roky v závislosti na druhu, stáří a použití vozu. Bez pravidelného čištění a údržby interiéru i exteriéru je automobil mnohem náchylnější k zabarvení, popraskání a olupování laku i k poškození díky UV záření, které bude v následujících měsících nejintenzivnější.

Pokud chcete pro svůj vůz tu nejlepší péči, dopřejte mu ruční umytí. Ruce se totiž dostanou téměř všude. Mytí je tak mnohem důkladnější než u stroje, a navíc je ruční mytí i šetrnější. Nemá totiž jak dojít k mechanickému oděru a poškození laku. Po zimě je vhodné zvolit ruční mytí aut i z toho důvodu, že soli a nečistoty nalepené na autě, které jsme možná v zimě příliš nemyli, vytváří vrstvy. Ta při mytí kartáči v klasické automyčce působí jako abrazivum a může vám silně poškodit lak na autě. Proto je vhodné auto nejprve před vjetím do myčky umýt silným proudem vody například pomocí wapky. Tu ovšem nemá člověk vždy k dispozici.

Při vlastnoručním mytí auta na exteriér použijte minimálně 3 kbelíky, první se správným autošampónem, který je šetrný a bezpečný pro všechny povrchy a dva s čistou vodou. Vždy vymáchejte houbu v prvním kyblíku, potom ve druhém a následně ve třetím s autošampónem a takto dokola dokud nebudete mít auto čisté. Začněte od střechy auta a pokračujte dolů, abyste si neušpinili už umyté části. Na těžko přístupná místa jako mezery mezi nárazníkem, místa kolem palivové nádrže nebo přední masku využijte měkký kartáček bez kovových částí, abyste si zbytečně neodřeli lak. Na konci důkladně auto opláchněte, ujistěte se, že jste smyli veškeré mycí prostředky a nečistoty z povrchu. Poté použijte tmel nebo vosk ve spreji a auto přeleštěte utěrkou z mikrovláken, ta váš vůz hezky vyleští bez šmouh a zároveň nepoškrábe povrchovou úpravu.

V zimě a v začátku jara bychom měli pro mytí auta využívat chvil, kdy se teploty pohybují alespoň kolem nuly, lépe samozřejmě nad ní. Vzhledem k tomu, že moderní vozidla jsou doslova prošpikována elektronikou, je to bezpečnější. Pokud byste v mrazu umyli i motor, mohlo by se stát, že i přes jeho následné nastartování a zahřátí by nemusel celý dobře oschnout a potom by mohl nastat problém s elektroinstalací. I když auto zaparkujeme do garáže, může být studená a všechny mokré části nemusejí oschnout. Pokud máte tu možnost, absolvujte i s čerstvě umytým autem nějaké ty kilometry, aby vám krásně uschlo. Rozhodně se nebojte tu a tam pořádně sešlápnout brzdový pedál. Na kotoučích se nebude usazovat voda, čímž se sníží riziko jejich koroze.

Čistota by se měla dodržovat i uvnitř vozu. Protože dobře udržované auto je přímým odrazem osoby, která jej řídí. V době jarních deštíků se na koberečky nanáší vlhký prach a bláto z bot, které zanechává na podlaze a dalších textilních částech fleky, přičemž někdy poškodí dokonce i plastové součásti. Pořiďte si kvalitní vlhčené ubrousky zvlášť na plastové části interiéru jako je palubová deska, volant a prahy. Pořádně umyjte vnitřní stranu skel prostředkem na okna a potom vyleštěte utěrkou z mikrovláken. A nakonec vysajte drobky a nečistoty z čalounění.

 

 

 



Facebook

Nejčtenější

Nahoru