Modernizace Audi A3 – první jízda

Kompaktní model Audi A3 prošel modernizací, která přinesla menší úpravy světlometů a především nový tříválcový motor do nabídky motorizací. Nově je dostupný také virtuální kokpit a rozšířené jsou i možnosti asistenčních systémů. Faceliftem prošly verze limuzína, sportback i kabriolet.

SONY DSC

Audi do svých menších modelů zařazuje stále víc vyspělých technologií, které byly dřív určeny jen pro vozy vyšších tříd. Naopak tříválcový motor není v prémiovém segmentu často k vidění, i když konkurenční BMW k tomuto řešení sáhlo rovněž například u modelu X1.

Nabídka motorizací je nyní vskutku bohatá – na výběr máte tři zážehové a tři vznětové motory ve výkonovém spektru od 110 do 190 koní. Již zmíněný tříválec je benzínový 1.0 TFSI, který poskytuje výkon 115 koní a točivý moment 200 Nm. Měli jsme možnost ho vyzkoušet, stejně jako zcela nový zážehový dvoulitr, který disponuje výkonem 190 koní a točivým momentem 320 Nm.

Je samozřejmé, že tříválcový motor byl v centru pozornosti a rozhodně se nepředvedl ve špatném světle. Otestovali jsme jej ve spojení s automatickou sedmistupňovou převodovkou S tronic v modelu Sportback a během zkušební trasy zaznamenali spotřebu kolem 7,5 l/100 km. Jeho chování bylo velmi sympatické už od prvního nastartování. Netrápí ho nemoci jiných tříválcových motorů – žádné nepříjemné vibrace ani hluk v kabině nezaznamenáte. Nechybí mu dynamika, po překročení 1500 otáček za minutu nastupuje celkem slušný zátah a s rostoucími otáčkami roste i chuť ke zrychlování. Německá dálnice prověřila i schopnost rychlé jízdy daleko za českým dálničním limitem – ani mezi 160 a 180 km/h neztrácí dech a živý je i při okreskové jízdě. Není žádným tajemstvím, že stejný motor dostala pod kapotu i Škoda Octavia.

SONY DSC

Další novinkou v nabídce je motor 2.0 TFSI s inovativním spalovacím procesem. Poskytuje výkon 190 koní a zamířil pod kapotu A3 z nabídky většího sourozence, modelu A4. Vyzkoušeli jsme ho rovněž ve verzi Sportback a bylo velice překvapivé, že palubní počítač ukazoval jen o málo odlišnou spotřebu, tedy 7,9 l/100 km. V kombinaci se sedmistupňovou automatickou převodovkou předvádí jak klidnou jízdu, tak opravdový tryskový let, protože řazení převodových stupňů odpovídá přesně intenzitě, s jakou šlapete na plyn. Konkrétně tento motor je určen pro spojení s pohonem všech kol quattro, u ostatních motorizací je standardně poháněna přední náprava. Na výběr je sportovní podvozek snížený o 15 mm nebo S line snížený o 25 mm.

Z dalších motorizací jsme v rámci testovacích jízd vyzkoušeli také dvoulitrový turbodiesel s výkonem 150 koní, což je známá pohonná jednotka, u níž překvapil nepříliš lichotivý výsledek spotřeby – palubní počítač hlásil 8,6 l/100 km. Třešničkou na dortu pak bylo svezení s „S“ verzemi, konkrétně S3 limuzínou a S3 kabrioletem, s dvoulitrovým benzínovým motorem s výkonem zvýšeným o 10 koní na impozantních 310 koňských sil a točivým momentem 400 Nm, i zde přibylo 20 Nm.

Nesmíme ovšem zapomenout ani na další novinky, které automobilka omlazenému modelu nadělila. Z asistenčních systémů se jedná o asistent pro jízdu v dopravní koloně, založený na spolupráci mezi adaptivním tempomatem. Systém udržuje bezpečný odstup od vpředu jedoucího vozidla a v kombinaci s převodovkou S tronic se po krátce trvajícím zastavení opět automaticky rozjede. Při jízdě rychlostí až 65 km/h převezme asistent pro jízdu v dopravní koloně krátkodobě i řízení. V nabídce je nově i nouzový asistent, který zahájí brzdění až do bezpečného úplného zastavení vozidla, pokud navzdory výstražným upozorněním nebyla rozpoznána žádná aktivita řidiče. Nový asistent pro sledování přijíždějících vozidel ze stran vzadu upozorňuje řidiče na možná nebezpečí například při pomalém couvání z příčného parkovacího místa.

SONY DSC

Z technologických řešení je tu možnost volby virtuálního kokpitu, který se poprvé představil v Audi TT a je postupně zařazován do nových modelových řad. Displej velikosti 12 palců umístěný v zorném poli řidiče umožňuje nastavení zobrazovaných ukazatelů a informací. Inovován byl rovněž multimediální systém MMI, displej, na němž se zobrazuje jeho rozhraní, se však stále zasouvá do palubní desky.

Úpravy designu jsme si nechali na konec, protože jich je poskrovnu. Na délku zůstalo auto stejné (Sportback měří 4313 mm, limuzína 4458 mm), nezměnil se ani rozvor 2637 mm. Malou úpravu doznala maska chladiče, která je širší a ostřejší. Nižší přední světlomety mají výraznější kontury, záď je zase zdůrazněna a opticky rozšířena novým difuzorem. Poprvé si také zákazníci mohou objednat nejen LED světlomety, ale také svítilny Matrix LED.

Po návratu z prvních jízd v Německu jsme dostali k týdennímu testu verzi s motorem 1.6 TDI o výkonu 81 kW se šestistupňovým manuálem v černé barvě. Malý a lehký Sportback se výborně hodil do pražského provozu a udělal nám radost dosaženou průměrnou spotřebou 5,7 litru na 100 km.

 



Facebook

Nejčtenější

Nahoru