Seat Ibiza – dobře sladěno – test

 

Inovace modelu Ibiza přinesla změny zvenku spíš méně viditelné. Místo překopávání designu od základů se Seat vrhl na dobré vyladění podvozku a úpravy v interiéru. V redakčním testu se nám pak ocitlo auto, kde velikost vozu, podvozek a k tomu výběr motoru s převodovkou tvoří velice harmonicky sladěný kvartet.

SONY DSC

Podle Seatu už na designu Ibizy nebylo co vylepšovat – je mezi zákazníky tak oblíben, že se automobilka řídí oblíbeným úslovím o vítězném týmu, který se nemění. Ibiza je ostatně nejúspěšnějším modelem značky, který má na svém kontě přes pět milionů prodaných kusů. Kupují si ho relativně mladí lidé, zejména ženy.

Ibiza je k mání jako třídveřové kupé, kombi varianta Sport Tourer nebo pětidveřový hatchback. Právě ten jsme testovali, a to s benzínovým motorem 1,2 řazeným pětistupňovou manuální převodovkou. Černá barva testovaného auta nechá dobře vyniknout novým LED diodovým světlometům, což je jedna z mála změn na exteriéru. Kromě toho už má Ibiza jen jednu novinku – nový vzhled 16 a 17 palcových kol.

Uvnitř na vás čeká změn výrazně víc. Modernizovaná palubní deska vychází ze stejného pojetí, jaké Seat použil v Leonu. I tak je ale interiér stejně střídmý, jak jsme tomu u současných Seatů zvyklí. Dominantní je horizontální členění a orientace směrem na řidiče. Zajímavé je umístění displeje ve středovém panelu a jeho začlenění i ovládání. Nejvíce pozornosti však upoutají robustní kruhové výdechy klimatizace, které mohou někomu připadat až příliš velké. Kaplička přístrojů sdružuje kruhové ciferníky, infodisplej mezi nimi vám bude důvěrně známý z jiných modelů koncernových značek.

Ibiza ovšem slibuje řadu možností individualizace, a to především prostřednictvím barevných paketů, které vám umožní volit odlišný vzhled masky chladiče, kryty vnějších zpětných zrcátek, rámečky výdechů klimatizace a další drobnosti na volantu a řadicí páce nebo proužky na čalounění sedadel. V našem případě byla Ibiza přizdobená nafialovělými kryty zrcátek, pastelovými plochami v interiéru a stejně zbarvenými postranicemi sedaček. Ty jsou příjemně tvarované a mají i lehce naznačené boční vedení, zejména v druhé řadě ale není zrovna místa nazbyt. V našich končinách bude nejspíš oblíbenější kombi verze, která nabízí 430 l prostoru v zavazadelníku, protože pětidveřový hatchback pojme pouze 292 litrů.

S novým modelem se pod kapotu dostaly především nové tříválcové motory, a to vznětové i zážehové. Základní je benzínový litrový agregát s výkonem 75 koní v atmosférické verzi, zatímco jako přeplňovaný může poskytnout 95 nebo dokonce 110 koní. V testu jsme ovšem měli starší čtyřválcový benzínový motor 1.2 TSI, jehož výkon je 90 koní, ve spojení s osvědčenou pětistupňovou manuální převodovkou. Je fakt, že se jedná o sehraný tým, k jehož spolupráci nelze mít žádné námitky. Musíte pořád hodně řadit a akcelerace není oslnivá, z nuly na stovku zrychluje za 10,7 sekundy. Jinak vás ale potěší zátah motoru v širokém spektru otáček, přesný pohyb řadicí páky v kulise a příjemně tichý a kultivovanější projev, než by vám nabídl tříválcový agregát. Ten by byl ovšem na druhou stranu úspornější, protože testovaný čtyřválec si při převážně městské jízdě řekl o sedm litrů na 100 km. Udávaná kombinovaná spotřeba je pak 4,9 l/100 km, zatímco „litrovka“ slibuje o půl litru méně, tedy 4,3 l/100 km.

Ibiza má švih a šarm nejen co se týče designu. Její podvozek je trochu ostřeji naladěn než u srovnatelných koncernových vozů, takže vám v zatáčkách předvede výbornou stabilitu, méně náklonů a potěšitelný je i projev na nerovnostech, kdy se nemusíte bát žádného odskakování, rázů od podvozku nebo naopak přílišného houpání. Podvozek vás rozhodně nezklame a pokud máte rádi dynamičtější okreskovou jízdu, Ibiza vás dokáže potěšit. Vzhledem k délce vozu pouhých 4061 mm vás nepřekvapí příjemná manévrovatelnost a obratnost v městském provozu.Můžete mít také příplatkový nastavitelný podvozek s režimy Comfort a Sport.

Do výbavy se dostaly nové asistenční systémy, jako je rozpoznávání únavy řidiče nebo multikolizní brzda, můžete si připlatit také za couvací kameru nebo paket s tempomatem a asistentem rozjezdu do kopce. Pro připojení mobilního telefonu využívá Ibiza rozhraní MirrorLink, které se ovládá prostřednictvím dotykového displeje, a komunikuje s přístroji s operačním systémem Android.

Pětidveřová Ibiza je k dispozici od ceny 274 900 Kč, a to v základní výbavě Reference s litrovým tříválcem pod kapotou. Testovaná motorizace 1.2 TSI je v této výbavě za 288 900 korun, my jsme vyzkoušeli stupeň výbavy Style, která začíná na 300 900 Kč.

Testovaný model:

Seat Ibiza 1.2 TSI

motor:  zážehový čtyřválec 1197 cm3

výkon:  66 kW/90 k při 4400 ot./min.

točivý moment:  160 Nm při 1400 – 3500 ot./min.

rozměry:  délka 4061 mm, šířka 1693 mm, výška 1445 mm

rozvor náprav: 2469 mm

 



Facebook

Nejčtenější

Nahoru