Honda Civic Type R – stará škola ve futuristickém balení – test

Hodnocení v nadpisu by vás mohlo splést – ne, Type R nemá tradiční atmosférický motor. Pod kapotou mu burácí dvoulitr přeplňovaný turbodmychadlem, který dokáže vyvinout sílu 310 koní. Jinak je ale téměř vše tak, jak jsme zvyklí ze staré školy – manuální převodovka, tuhý podvozek i řízení. Vše je ale zabaleno ve futuristickém designu aktuálního modelu Civic.

Honda Civic Type R

Honda Civic Type R

Automobilky občas své zákazníky s uvedením nového modelu pořádně napínají. Ukazují jeden prototyp za druhým, stále se víc a víc blíží sériovému vozu, a když už jsou nervy napjaté jako špagáty, přichází auto na trh. S Type R je to podobné, i když se nejedná o nový model, ale sportovní verzi známého vozu, který patří na českém trhu k oblíbeným. Na ostrý hatchback jsme si počkali pět let a ukazuje se, že to nebylo čekání marné.

Změny na designu nenechají nikoho na pochybách, že se jedná o něco mimořádného. Nízká příď, nárazník s mohutnými otvory pro přívod vzduchu, rozšířené prahy pro lepší aerodynamiku, robustní zadní křídlo a čtyři koncovky výfuku velikosti roury od kamen dávají jasně najevo, že pod kapotou úřaduje výkonný agregát. Výsledkem všech těchto změn je agresivně vypadající auto, které vyvolává rozporuplné reakce. Je ale třeba si uvědomit, že úpravy nebyly v prvním sledu vedeny snahou o co nejvýstřednější vzhled. Cílem bylo především dosažení těch nejlepších jízdních parametrů. Například pro zvýšení přítlaku udělala Honda maximum. Nový podvozek je téměř plochý, optimalizovaný je zadní difuzor i velké křídlo vzadu. To bylo stejně jako ostatní části vyladěno v aerodynamickém tunelu v japonské Sakuře, kde se mimo jiné testují i vozy Formule 1.

Interiér vychází pochopitelně ze základního modelu, ale červeno černé skořepinové sedačky vám dají jasně najevo, oč tu jde. Masivní boční vedení a integrované opěrky skvěle drží v zatáčkách, při každodenním použití se ovšem musíte připravit na komplikovanější nástup a výstup. Červené díly na koženém volantu jsou už možná trochu přehnané, celý vnitřek vozu je ale touto barvou také prošpikován, takže tu najdete červené prošívání na kožených částech, červenou linku na palubní desce, červené startovní tlačítko a pokud přepnete do sportovního režimu R+, zbarví se do červena i ciferníky v kapličce před řidičem. Pro běžnou jízdu ovšem oceníte prostor na zadních (klasických) sedadlech, stejně jako zavazadelník objemu 475 litrů.

Impozantní výkon 310 koní poskytuje nový motor VTEC Turbo, který dosahuje až 7000 otáček a maximální výkon 450 Nm dostanete při 2500 otáčkách. Přeplňování turbodmychadlem v kombinaci s variabilním časováním ventilů spolu s přímým vstřikováním paliva a dokonalým vyladěním motoru umožňují takové výsledné parametry, z nichž se člověku až zatočí hlava. Zrychlení z nuly na stovku za 5,7 sekundy, maximální rychlost 270 km/h a mluví se také o fantastických časech na Severní smyčce Nürburgringu. Zvukový projev motoru je ohlušující, zvlášť když přepnete do režimu R+. Je ale příjemné, že běžná jízda po městě se obejde i bez ohromující zvukové kulisy, protože ne vždy a všude chcete být středem pozornosti. Ne každý kolemjdoucí nebo soused je milovníkem závodních vozů a nemusí mít pro vaše sportovní nadšení patřičné pochopení.

Jak už víte z úvodu, nekoná se žádná inovace v podobě automatické převodovky. Type R se řadí šestistupňovým manuálem, řadicí páka má kovovou hlavici perfektně padnoucí do ruky, v drahách se pohybuje přesně a rychle. Ve spojení s dobře nastavenou spojkou a motorem, který si libuje ve vysokých otáčkách, je celek působivý, zábavný, takřka bezchybný. Přeřazení je okamžité a dokonalé. Spotřeba paliva nepatří k nejdůležitějším údajům u vozů tohoto typu, nicméně tabulkové údaje slibují 7,3 l/100 km v kombinovaném provozu, naše redakční spotřeba činila 11,5 l.

Poslat 310 koní na přední nápravu není jen tak, Civic si ale pomáhá samosvorným diferenciálem se šikmým ozubením, který přispívá ke spolehlivé trakci v zatáčkách. Můžete si dovolit projíždět je pořádně zostra, a to i na namoklých silnicích, o něž nebyla v testovaném období nouze. Tady ovšem pozor na režim R+, v němž je podvozek už hodně tvrdý a motor pořádně nabroušený na každé polechtání plynového pedálu. Kromě odezvy na plyn a nastavení tlumičů se mění i charakteristika točivého momentu, řízení, které využívá elektrický posilovač, je mnohem tužší. Co do stability a přesnosti průjezdu obloukem zatáčky získává auto další pozitivní body. Při jízdě po městě už tak nadšení nebudete, podvozek vám jasně oznámí každou nerovnost a přejezdy retardérů jsou skoro utrpením. Vašim očím jistě neušly červené třmeny brzd Brembo, které mají kotouče průměru 350 mm, tedy největší, jaké kdy „nosila“ sériová Honda Type R.

Civic Type R dostal do výbavy celou řadu asistentů, nové multimediální rozhraní a bezpečnostní systémy. Zážitek, který vám jízda s ním poskytne, je ovšem daleko záživnější a intenzivnější, takže jmenujme za všechny alespoň protikolizní systém, který na základě laserového radaru aktivně zabraňuje srážce při pomalé jízdě např. ve městě, a to až do rychlosti 32 km/h. Základní cena modelu Honda Civic Type R začíná na 879 900 Kč, přičemž příplatkový je jen metalický lak karoserie. Když si připlatíte na 949 900 korun, dostanete navíc výbavu GT, která přináší např. červené doplňky v exteriéru a celý balík sofistikovaných asistenčních systémů.

Testovaný model:

motor:  zážehový čtyřválec 1996 cm3

výkon:  228 kW/310 k při 6500 ot./min.

točivý moment:  400 Nm při 2500 – 4500 ot./min.

rozměry:  délka 4390 mm, šířka 1878 mm, výška 1466 mm

rozvor náprav: 2594 mm

 

 

 

 



Facebook

Nejčtenější

Nahoru