Nissan NP300 Navara zvedá laťku

Rozměrné pick-upy jsou oblíbeny především na americkém trhu, kde mají také největší uplatnění. V našich podmínkách se využijí hlavně v profesích, které často zasahují v těžkém terénu, a to za každého počasí. Čím dál častěji si je ale pořizují i lidé, kteří nemají nic společného s lesnictvím, nejsou to hasiči, ani neopravují namrzlé elektrické vedení. Mají ale rádi auta s velkou muskulaturou, která si nehrají na slečinky. K oblíbeným patří Nissan Navara.

Strana 36 malinká dole na výměnu

Po čase se do názvu dostává opět označení NP, takže správně se jmenuje Nissan NP300 Navara. Jedná se o zbrusu nový model, který ovšem profituje z osmdesátileté zkušenosti Nissanu s velkými pick-upy. Tentokrát se automobilka zaměřila na zvýšení jízdního komfortu, takže pro verzi Double Cab zvolila zadní pětiprvkovou nápravu namísto původních listových pružin, do výbavy se dostaly nové technologie a v interiéru přibylo pohodlí.

Na český trh se dostala začátkem tohoto roku, naše redakce dostala příležitost vyzkoušet ji nejen na silnici, ale také na off-roadové trati. Terénní schopnosti, k nimž se samozřejmě ještě dostaneme, u vozu tohoto kalibru nějak zásadně nepřekvapí, protože už jeho vzhled vám signalizuje, že se bahna ani vody nebojí. Větší novinkou je ovšem jeho komfortnější podvozek, s nímž může být na silnici dostatečně pohodlný i pro delší cestování.

Strana 36 velká

Nová NP300 Navara vyjíždí z bran závodu ve španělské Barceloně. Vyrábí se zde pro Evropu a Nissan je tak jediným výrobcem pick-upů, který je dodává z evropské továrny. Kvalitě vozů výrobce mimořádně důvěřuje, což dosvědčuje i záruka na dobu pěti let nebo do ujetí 160 000 kilometrů.

V exteriéru si tento obr ponechává své charakteristické rysy, včetně mřížky chladiče s lištami ve tvaru písmene V. Světlomety mají pro denní svícení LED diody, robustní přední nárazník zvýrazňují mlhovky lemované opět chromovými lištami. Verze karoserie je buď King Cab nebo Double Cab, za sebou můžete mít ložnou plochu otevřenou nebo krytou. Až na jednu výjimku byly všechny testovací vozy s odkrytou korbou, takže jsme měli možnost vyzkoušet i jízdu po silnici s odlehčenou zádí. Pokaždé totiž nemáte ložnou plochu plnou pytlů s cementem a potom pick-upy na silnici vydatně poskakují. Jak se s tím vyrovnala Navara, se dozvíte, předtím se ale podíváme do interiéru.

Tady Nissan klade velký důraz na požadavky evropských zákazníků a nabízí větší komfort než dosud. Palubní deska vychází ze současných crossoverů značky, najdete tu i stříbřité dekory na středovém panelu a konzole, displej pro ovládání infotainmentu je slušně velký a sedadla poskytují velmi pohodlné sezení. Přístrojový štít je složen ze dvou tradičních kruhových ukazatelů a mezi nimi je umístěn infodisplej s údaji o jízdě a nastavení pohonu kol.
Ten je řešen jako pohon zadní nápravy s ručně připojitelnou přední nápravou v poměru 50 : 50. Pro překonání těžkého terénu slouží režim 4LO, který je určen pro jízdu v písku, sněhu nebo bahně, pro jízdu do prudkého kopce nebo při sjíždění strmých svahů. Režimy se přepínají otočným ovladačem na středové konzole. Tam je umístěn rovněž kolébkový přepínač, který uzamyká zadní diferenciál. V terénu vůz opravdu problémy nemá. Off-roadová trať se nám po předchozím vydatném dešti změnila v opravdovou bažinu a ven bys nevyhnal nejen psa, ale ani motoristického novináře, který toho opravdu dost snese. Nebylo ale nutné opouštět příjemně vyhřátou kabinu, protože Navara se prohrabala i tím nejhorším bahnem a vyjela všechny kopce skutečně s přehledem. Ovládání tak rozměrného vozu (na délku 5,3 metru) vás sice může zpočátku trochu znejistět, ale stačí správně dávkovat plyn a tohle auto vás dostane z každé bryndy. Světlá výška až 223 mm, přední a zadní nájezdové úhly podle typu karoserie v rozmezí od 25 do 30 stupňů a pevný žebřinový rám jsou zárukou, že se nějakým pařezem nebo jámou nemusíte vzrušovat. Můžete si také zaplavat, a to až do hloubky brodu 600 mm.

Strana 37 velká dolní na výměnu

Velkou změnu provedl Nissan na podvozku. Pro komfortnější jízdní projev na silnici a lepší ovladatelnost má verze Double Cab úplně novou zadní nápravu, a to nezávislé pětiprvkové zavěšení, díky němuž se mimo jiné také snížila hmotnost o 20 kg. U verze King Cab zůstal systém listových pružin, který byl použit u předchozí generace, je ale výrazně přepracovaný a odlehčený o 7 kg. Při testovacích jízdách na silnici byl projev podvozku o poznání lepší, rovněž nenaložená zadní plocha o sobě dávala méně vědět při přejezdech příčných nerovností. Dobré bylo i chování v zatáčkách, s ovládáním nebyly výraznější problémy, a to i přes deštivé počasí, při němž byly jinak kvalitní silnice pořádně kluzké.

Pod kapotou má nová Navara pro Evropu výhradně čtyřválcový dieselový motor 2,3 dCi, který je k dispozici ve dvou výkonových verzích 118 kW (160 k) a 140 kW (190 k). Jedná se o přeplňovanou jednotku, která v silnější variantě používá dvě turbodmychadla a může být řazena sedmistupňovým automatem. Jinak je v základu vždy šestistupňový manuál, jehož řadicí kulisa pravděpodobně počítá s hrubším zacházením a použitím v extrémních podmínkách. S vozem velikosti Navary, který váží bez nákladu skoro dvě tuny a ještě uveze další tunu nákladu navrch, musíte vždycky počítat s určitou váhavostí po sešlápnutí plynu, ale jakmile se dostanete na cestovní rychlost, běží motor celkem lehce a kultivovaně. Tabulkové údaje slibují spotřebu 6,4 resp. 7,6 l/100 km, během našeho testu byly ovšem výsledky značně kolísavé a ovlivněné extrémním testováním na off-roadové trati, takže je nelze jako průměrné uvádět.

Od velkého pick-upu přirozeně očekáváte i velký pracovní výkon. V této disciplíně je nová generace ještě lepší než předchůdce, protože nabízí nákladový prostor o 67 mm delší. Ve výsledku tak délka ložné plochy činí 1578 mm a u verze King Cab 1788 mm. Můžete tu přepravovat od 1047 do 1203 kg nákladu a zbývá ještě dodat, že Navara utáhne až 3500 kg. I v těchto parametrech předčí svého předchůdce.

Nissan vybavil svůj velký pick-up rovněž řadou moderních technologií, které nejsou v této kategorii vozů úplně obvyklé. Patří sem panoramatický kamerový parkovací systém, nouzové brzdění před překážkou, tempomat, asistent pro sjíždění svahů a rozjezd do kopce nebo zadní parkovací kamera.



Facebook

Nejčtenější

Nahoru