VW Multivan – návrat Bulliho – test

V nabídce automobilky se skrývá pod zdánlivě nic neříkajícím písmenem T. Jako „téčko“ existuje 65 let a koupilo si ho na 12 milionů lidí. Na silnicích ho vídáme v osobní i užitkové verzi. Doba jeho největší popularity byla v 70. letech, kdy se jako oblíbený vůz květinových dětí pojmenovával dokonce Hippie-Heim. Právě k modelu z té doby se odkazuje speciální edice Generation SIX, kterou Volkswagen zařadil do nabídky nejnovější šesté generace modelu T.

SONY DSC

T jako Transporter – svůj oficiální název dostal už na začátku 50. let. První sériový model opustil brány závodu ve Wolfsburgu v roce 1950. Bylo to pouhé tři roky poté, kdy si Ben Pon, dovozce vozů VW do Holandska, do svého zápisníku nakreslil docela triviální obrázek – dodávkové auto s kabinou připomínající autobus. Motor mu umístil dozadu, řidiče posadil co nejvíc vpřed. Tahle idea se manažerům automobilky zalíbila a pak šlo všechno jako na drátkách. Vedení Volkswagenu chtělo mít prototyp hotový co nejdřív. Pro maximální úsporu nákladů mělo být použito co nejvíc komponentů z Brouka. Konstruktéři vývoj stihli v rekordním čase a už na podzim roku 1949 se novinářům představilo několik variant, které počítaly s přepravou nákladu i osob. Říkalo se mu také Bulli a vozil instalatéry, elektrikáře, fungoval jako sanitka i mikrobus, převážel požárnickou výbavu a dopravil k zákazníkům bedny zboží. Pak přicházely další a další verze, průlomová byla ta obytná, která se stala základem pozdějšího Hippie-Heimu, o němž se mluví v úvodu.

Verze T6

Základní je užitkový vůz Transporter. Jedná se o skříňovou verzi pro převážení nákladu. Pro přepravu osob slouží verze Multivan, který může být i vysoce luxusní a zajišťovat servis pro manažery. Na pomezí mezi užitkovým a osobním využitím je model Caravelle, který může mít až čtyři řady sedadel. Obytná verze nese název California, má výsuvnou střechu, je vybavena základními potřebami pro vaření a obsahuje až čtyři lůžka.

SONY DSC

Předchozí generaci Multivanu jsme nedávno testovali v decentní stříbrné barvě, ta nová naopak dorazila do testu ve výbavě, která způsobila pořádný rozruch. Generation SIX vychází z výbavy Comfortline, design je ovšem ovlivněn ikonickou druhou generací Bulliho. Na výběr máte čtyři varianty dvoubarevného laku karoserie a jistě vás nepřekvapí, že červeno bílá kombinace byla na silnici nepřehlédnutelná. Když přidáte bílé lakování kol, tónovaná skla, přední i zadní LED světla a spoustu chromu, můžete si být jisti, že obdivným pohledům ani zvědavým otázkám neuniknete.

SONY DSC

Interiér je rovněž specifický – červeno šedé lakování přístrojové desky je působivé, kožená sedadla vyvedená ve dvou barvách vypadají luxusně. Musíte ovšem počítat se sezením hodně vysoko a polohy pedálů a volantu vám připomenou, že nesedíte v osobním autě, ačkoliv komfortem si s ním Multivan nezadá. Řadicí páka je stejně jako u předchozí generace zasazená ve středové konzole, kde ji máte dobře po ruce. I díky tomu je ovládání Multivanu příjemné a pohodlné. Velký kožený volant vás vrátí do reality, protože i když manévrovatelnost je výborná, přece jen nesmíte zapomenout, že auto nedostalo svou první přezdívku „Bus“ jen tak náhodou.

Variabilita Multivanu je samotnou jeho podstatou, takže by bylo asi zbytečné vypočítávat všechny možnosti uspořádání. Zmiňme alespoň, že sedadla se dají otočit proti směru jízdy, jedno sedadlo lze využít jako integrovanou dětskou sedačku nebo že při sklopení opěradel ve druhé i třetí řadě získáte rovnou ložnou plochu.

SONY DSC

Jízdní vlastnosti závisí velkou měrou na počtu cestujících uvnitř. Při obsazení řidičem a spolujezdcem nesedí tak pevně a sebejistě jako při zatížení alespoň druhé řady sedadel pasažéry. Více cestujících pomůže i komfortnějšímu chování podvozku, který získal nově adaptivní tlumiče s možností nastavení jízdních režimů na Comfort, Normal a Sport. Pochvalu si zaslouží odhlučnění kabiny, které je o poznání lepší než u předchozí generace.

SONY DSC

Pohon zajišťuje dvoulitrový turbodiesel, v případě testovaného vozu v nejvyšší výkonové verzi se 150 kilowatty (204 k) a technologií AdBlue. Výkon motoru sám o sobě slibuje možnosti celkem dynamické jízdy a nezklamal ani pod kapotou rozměrného Multivanu. I přes vysokou karoserii a pohotovostní hmotnost přes dvě tuny ho rozhýbáte velmi snadno nejen na dálniční rychlost, ale i o dost dál za tento limit. Vzhledem k rozměrům vozu je impozantní i údaj o zrychlení z nuly na stovku za 10 sekund. O to překvapivější je výsledná spotřeba během redakčního testu, která oscilovala kolem deseti litrů, při klidné jízdě pak lze z palubního počítače odečíst i hodnotu osm litrů na 100 km. Uváděná kombinovaná spotřeba je pak u testované verze s pohonem všech kol 6,7 l/100 km. Řazení šestistupňovou manuální převodovkou probíhá bezproblémově.

Přeprava většího počtu osob se neobejde bez zvýšené péče o bezpečnost, takže Multivan může mít systém Front Assist pro udržování bezpečné vzdálenosti, adaptivní tempomat, nouzové brzdění, asistent dálkových světel, rozpoznávání únavy řidiče nebo asistent pro sjíždění svahů.

VW Multivan začíná s cenou na 1 013 420 Kč, a to s dieselovým motorem o výkonu 84 koní. Generation SIX je bezpochyby velká stylovka a frajeřina, která vás bude stát o dost víc, a to nejmíň 1 636 571 korun s dvoulitrovým dieselem o výkonu 150 koní. Testovaná motorizace s pohonem všech kol 4MOTION je pak v ceníku od 1 785 063 Kč.

SONY DSC

Testovaný model:

VW Multivan Generation SIX

motor:  vznětový čtyřválec 1968 cm3

výkon:  150 kW/204 k při 4000 ot./min.

točivý moment:  450 Nm při 1400 – 2400 ot./min.

rozměry:  délka 4904 mm (bez tažného zařízení), šířka 1904 mm, výška 1970 mm

rozvor náprav: 3000 mm

 

 

 



Facebook

Nejčtenější

Nahoru