Ženeva – BMW M760Li xDrive – vrchol přichází

Nové BMW M760Li xDrive je vrcholným provedením nedávno uvedené nové generace BMW řady 7. Zcela výjimečnou dynamiku zaručuje zážehový motor V12 s technologiemi M Performance TwinPower Turbo. BMW M760Li xDrive je nejnovějším příspěvkem do rodiny automobilů BMW M Performance, které v hojné míře využívají dlouholetých zkušeností společnosti BMW M.

Pojďme se podívat na pohonnou jednotku tohoto vrcholného modelu. Motor V12 disponuje objemem 6592 cm3, dosahuje výkonu 441 kW/600 k při 5500 min-1 a točivého momentu 800 Nm dostupného již od 1500 min-1. S funkcí Auto Start Stop vykazuje kombinovanou spotřebu 12,6 l/100 km a produkuje emise CO2 294 g/km. Tato luxusní limuzína dokáže z 0 na 100 km/h zrychlit během 3,9 s a dosáhnout nejvyšší rychlosti 250 km/h, případně 305 km/h (elektronicky omezena) v kombinaci s paketem M Driver’s. Při návrhu motoru se konstruktéři snažili zajistit maximální tuhost celohliníkového bloku při minimalizaci jeho hmotnosti. Blok motoru má uzavřenou koncepci, hlavy válců jsou přišroubovány až k nosnému rámu motoru umístěnému ve spodní části bloku. Tímto řešením je zajištěna maximální pevnost pro vložky válců. Speciálně je navrženo uložení klikového hřídele pomocí dvojice šroubů na hlavních ložiscích a jejich dodatečného ukotvení ze stran, které minimalizuje přenos příčných sil klikového hřídele. Mezi další komponenty motoru minimalizující vibrace a hlučnost patří hliníkové písty s ocelovým povlakem, kované lámané ojnice a samozřejmě i kovaný klikový hřídel.

Dvanáctiválec má vysokotlaké přímé vstřikování High Precision Injection. Úhel rozevření válců je 60 stupňů, na každé straně má jedno jednokomorové turbodmychadlo zásobující stlačeným vzduchem šest válců. Turbodmychadla se vyznačují vysokou účinností kompresoru i turbíny.

Pro zajištění maximální účinnosti přeplňování za všech jízdních podmínek je stlačený vzduch ochlazován v nepřímých mezichladičích. Tímto způsobem se zmenšuje objem nasávaného vzduchu a zkracuje se reakční čas na pohyby plynového pedálu. Nasávaný vzduch se v mezichladičích zchlazuje pomocí odděleného vodního chladicího okruhu napojeného na vodní čerpadlo.

Katalyzátory jsou umístěné co možná nejblíže motoru a jsou vybavené nejnovější generací čidel měřících jejich teplotu. Vyspělý systém čištění výfukových plynů zaručuje, že motor plní přísnou emisní normu EU6c. Výfukový systém vede pro maximální omezení zpětných tlaků rovně a má největší možný průměr. Koncové tlumiče výfuku jsou vybavené aktivně řízenými klapkami, které mění zvuk mezi naprostou kultivovaností a bezhlučností, až po plnotučný zvuk motoru V12.

Ve válcích centrálně umístěné vstřikovače přímého vstřikování High Precision Injection pracují s tlakem 200 bar (20 MPa), který je zárukou rovnoměrného rozmísení paliva ve spalovacím prostoru, a tudíž i mimořádně účinného spalování. Celkovou účinnost motoru zlepšuje také fakt, že přímé vstřikování umožňuje pracovat s větším kompresním poměrem.

Dvanáctiválcový motor M Performance je, stejně jako ostatní zážehové motory BMW, vybavený dvojitým proměnným časováním Double-VANOS. Optimalizován byl také systém mazání motoru V12. Systém je velmi hospodárný a dodává pouze takový tlak, jaký je aktuálně potřeba. Namísto klasické měrky oleje je motor vybaven systémem, který množství oleje zobrazuje na displeji mezi přístroji.

Hnací síla nejvýkonnějšího motoru M Performance prochází přes 8stupňovou převodovku Steptronic Sport. V BMW M760Li xDrive má specifické naladění strategie řazení, která se vyznačuje sportovnějšími změnami rychlostních stupňů a působivějším podřazováním v celém spektru využitelných otáček. Vše je přizpůsobené průběhu výkonu motoru V12. Charakteristiku řazení lze měnit pomocí voliče jízdních režimů Driving Experience Control. Řadit lze samozřejmě také páčkami na volantu. V režimu manuálního řazení převodovka při dosažení omezovače otáček nepřeřadí automaticky na vyšší stupeň, ale nechává vše na řidiči. Součástí výbavy 8stupňové převodovky Steptronic Sport je funkce Auto Start Stop.

A ještě zmínka o podvozku. Nové BMW M760Li xDrive je vybaveno inovativním podvozkem Executive Drive Pro, který měl premiéru v nové generaci BMW řady 7. Součástí tohoto podvozku je adaptivní vzduchové odpružení přední i zadní nápravy, pracující společně s aktivně nastavitelnými tlumiči Dynamic Damper Control. Celek doplňuje zdokonalená verze stabilizátorů s proměnnou tuhostí Dynamic Drive, které omezují naklánění karoserie při jízdě v zatáčkách.

Stabilizátory s proměnnou tuhostí nově využívají elektromagneticky řízený aktivní člen, který v zatáčkách dokáže eliminovat síly vedoucí k naklánění karoserie. Tento systém umožňuje při jízdě v přímém směru uvolnit stabilizátory, a tím usnadnit pohyb kol a zlepšit tak komfort jízdy. Elektromagnetická regulace tuhosti stabilizátorů je z hlediska spotřeby energie efektivnější než hydraulický systém, který se používal v minulosti. Ke komfortu přispívá také standardně dodávané vzduchové odpružení, jehož charakteristika je naladěná přímo pro nové BMW M760Li xDrive.

Vůz budou moci poprvé obdivovat návštěvníci autosalonu v Ženevě v březnu 2016.



Facebook

Nejčtenější

Nahoru