Audi A1 Sportback 1.4 TDI – přísnější vzhled a nové tříválce

Nejmenší model, který má na přídi logo se čtyřmi kruhy, je na světě teprve od roku 2010. Jeho pětidveřová verze s názvem Sportback prošla na přelomu roku menšími kosmetickými úpravami vzhledu. Zato pod kapotou se odehrála revoluce – A1 Sportback má nyní v nabídce i dva nové tříválce, benzínový i dieselový. Ten druhý se objevil v našem redakčním testu.

Od samého počátku cílí Audi s tímto modelem na aktivní mladé zákazníky, kteří si potrpí na styl. Kromě toho ale touží po značné dávce individuálního přístupu a odlišení se. Právě z toho důvodu se v nabídce objevují dvě rozdílné vzhledové linie – Design a Sport. Jejich filozofii vystihují už jejich názvy. Sport je ozdoben chromem, černým leskem a k dynamičtějšímu projevu přispívá sportovní podvozek a možnost volby režimů „drive select“. Designová linie sází na barevné kombinace zvenku i uvnitř. K oběma si pak můžete přidat paket S line, který zvýrazní linie auta úpravami nárazníků, masky, difuzoru i prahových lišt. Ještě větším individualistům nabídne Audi barevné fólie pro střechu, záď a vnější zpětná zrcátka. Po vyjmenování všech těchto atrakcí působí ve srovnání s tím testovaná černá A1 možná až trochu usedle, ale protože se jedná o linii Design, kde jde především o styl a ne o výstřelky, měla by být její hlavní vlastností spíš nedbalá elegance. V kombinaci s tříválcovým dieselem 1.4 TDI se jí to docela dobře daří.

Audi A1 měří na délku 3975 mm, stojí však na rozvoru 2469 mm, což znamená slušný vnitřní prostor pro cestující. Rozšířená maska chladiče s výraznějšími hranami, tedy jeden ze znaků faceliftu, jí dává sportovnější výraz. Vzadu poznáte modernizovaný model podle nižšího a širšího difuzoru a nových tvarů světlometů, v testovaném vozu s LED diodami. V interiéru se minimálně řidič a spolujezdec cítí pohodlně, je tu dost místa na lokty i hlavu, i když zejména pasažéři větší postavy musí počítat s menším vstupním otvorem. Na zadních sedadlech pohodlně spočinou spíše cestující menšího vzrůstu, ve standardu je dvoumístná lavice, kterou je možno bez příplatku zaměnit za třímístnou. Zavazadelník pojme 270 l nákladu, po sklopení zadních sedadel jej rozšíříte na 920 litrů.

V interiéru si můžete užívat výbornou ergonomii a kvalitu zpracování, které tuto značku obvykle provázejí. Styl dodávají vrtulovité výdechy klimatizace, variabilitu výsuvný 6,5 palcový displej (i když sklápění se ovládá tlačítkem, není totiž automaticky propojeno se zapalováním jako u vyšších modelových řad) a sportovní vzhled zase bílo červené ukazatele v kapličce přístrojů. Přes displej se ovládá celý systém MMI, který ve vrcholném provedení poskytne maximální konektivitu a informace pro řízení, včetně trojrozměrné navigace. S ovládáním nebudete mít nejmenší problém a výborně se pracuje i s řadicí pákou pětistupňového manuálu.

Bez tříválcových motorů se dnes žádná značka na evropském trhu neobejde a koncern Volkswagen má v nabídce jak benzínovou, tak dieselovou jednotku. Audi svým mimořádně úsporným modelům říká ultra a patří mezi ně i testovaný vůz. Diesel s výkonem 66 kW velmi příjemně překvapí svým energickým projevem. Jedná se o motor se zdvihovým objemem 1422 cm3, jehož blok je z hliníkovo-křemíkové slitiny a váží pouhých 17 kilo, celková hmotnost motoru je 132 kg. Tříválcové motory jsou pověstné nepříliš kultivovaným chodem, tento problém je ale u jednotky 1.4 TDI poměrně dobře vyřešen vyvažovacím hřídelem.

Pokud si odmyslíte uchu ne zrovna lahodivý zvuk, s ostatními vlastnostmi budete spokojeni. Spolupráce s převodovkou je téměř bez výhrad (systém Start/Stop ovšem vypíná motor přece jen trochu dříve a častěji, než je milé, stačí ale citlivější práce se spojkou), dálniční limit dosáhnete bez nejmenšího zaváhání a předjíždění ve vysoké rychlosti se bát rovněž nemusíte. Chuť k dalšímu zrychlení totiž motoru nechybí. Uspokojí vás i spotřeba – na konci redakčního testu oznámil palubní počítač průměrné 4 litry na 100 km, krátkodobě ve městě byla spotřeba na pěti litrech.

Výborný je podvozek, který se osvědčil jak při městské jízdě, tak na klikatých silnicích. V přímém směru vykazuje dobrou stabilitu, v zatáčkách jen menší nedotáčivost, při přejezdech nerovností dokáže leccos odfiltrovat. I toto nejmenší Audi může mít systém pro nastavení jízdních režimů, kdy můžete volit úsporný, automatický a dynamický mód. Mění se přitom odezva na plynový pedál, nastavení posilovače a tlumičů.

Zákazník modelu A1 bude zajisté vyžadovat nejen dokonalý infosystém, konektivitu a moderní ovládání, ale rovněž špičkovou audiosoustavu. Toto přání Audi za příplatek splní prostřednictvím Bose Surround Sound System se zesilovačem 465 W a 14 reproduktory.

Úroveň kvality Audi A1 je posazena stejně vysoko jako její cena. V základu s motorem 1.0 TFSI ultra začíná na 448 900 Kč, testovaný vůz 1.4 TDI ultra pak v aktuálním ceníku startuje na 499 900 Kč. S příplatkovou výbavou byla cena vozu v redakčním testu 633 600 korun.

Testovaný model:

motor:  vznětový tříválec 1422 cm3

výkon: 66 kW/90 k při 3250 ot./min.

točivý moment:  230 Nm při 1750 – 2500 ot./min.

rozměry:  délka 3973 mm, šířka 1746 mm, výška 1422 mm

rozvor náprav: 2469 mm

 

 

 

 

 

 



Facebook

Nejčtenější

Nahoru